Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, afirmă, luni seară, că toţi reprezentanţii consorţiilor universitare care au participat la întrunirea cu premierul Nicolae Ciucă şi-au declarat susţinerea şi aprecierea pentru proiectul Legii învăţământului superior.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Astăzi, 25 Iulie, a avut loc reuniunea reprezentanţilor mediului universitar cu Premierul României, reuniune solicitată în cadrul consultării pe marginea proiectului Legii învăţământului superior. Au participat 25 de rectori (...) Fără excepţie, reprezentanţii consorţiilor universitare româneşti şi-au declarat susţinerea şi aprecierea pentru proiectul Legii învăţământului superior, formulând şi o serie de propuneri de îmbunătăţire/completare a textului proiectului legislativ. Au fost apreciate în mod deosebit aspectele ce ţin de consolidarea autonomiei universitare, pe toate palierele, dar şi de creşterea finanţării universităţilor româneşti”, a transmis, luni seară, ministrul Educaţiei, Sorin Grindeanu.  

Potrivit acestuia, au participat 6 consorţii universitare: Consorţiul Universitaria, Consorţiul Academica Plus, Consorţiul universităţilor tehnice - ARUT, Consorţiul universităţilor de medicină şi farmacie, Consorţiul universităţilor de ştiinţele vieţii/USAMV-uri şi Consorţiul universităţilor de arte.  

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Cîmpeanu anunţă, de asemenea, că temele abordare au vizat o serie de aspecte esenţiale pentru reforma învăţământului superior:  

1. Consolidarea conectării universităţilor la mediul socio-economic;  

2. Susţinerea conectării universităţilor româneşti la mediul academic internaţional;  

3. Susţinerea excelenţei şi performanţei universităţilor româneşti;  

4. Susţinerea echităţii şi a sprijinului acordat studenţilor;  

5. Susţinerea eticii şi deontologiei universitare; 

6. Consolidarea autonomiei universitare şi eliminarea birocraţiei, în paralel cu creşterea responsabilităţii universităţilor;  

7. Susţinerea programului de digitalizare a universităţilor româneşti;  

8. Aspecte legate de statutul cadrului didactic universitar;  

9. Susţinerea învăţământului superior medical; 10. Reglementarea la nivel de lege a valorilor învăţământului universitar.  

Ministrul prezintă sintetic prevederile din proiectul de act normativ, defalcat pe subiectele abordate la Palatul Victoria.  

1. Consolidarea conectării universităţilor la mediul socio-economic prin:  

  • Introducerea, în premieră la nivel universitar, a învăţământului dual, ca formă de învăţământ în care responsabilităţile cu privire la desfăşurarea activităţilor de învăţare, predare şi evaluare sunt partajate între instituţia de învăţământ superior acreditată şi operatori economici. Volumul specific activităţilor de învăţare, predare, respectiv de învăţare prin muncă, este partajat în mod egal; 
  • Pentru susţinerea şi încurajarea programelor universitare în sistem dual, finanţarea specifică/student creşte cu 30% în raport cu finanţarea/student format în sistem „clasic”;  
  • Universităţile au obligaţia asigurării unui minimum de 50% din locurile de practică necesare, dintre care cel puţin 75% în afara universităţilor;  
  • Flexibilizarea şi diversificarea proceselor educaţionale prin programe de formare continuă cu volume reduse de învăţare, finalizate cu microcertificări care aparţin persoanei care le-a dobândit, putând fi partajate şi fiind portabile.  
  • Introducerea ciclului de studii universitare de scurtă durată ca formă distinctă de organizare a învăţământului superior, contribuind astfel la diversificarea calificărilor de nivel ISCED 5 în contextul solicitărilor pieţei muncii; 
  • Reglementarea posibilităţii ca instituţiile de învăţământ superior de stat şi particulare să se constituie în consorţii de învăţământ dual, potrivit legii;  
  • Susţinerea universităţilor în procesul de dezvoltare a capacităţii şi competenţelor de transfer tehnologic. 

2. Susţinerea conectării universităţilor româneşti la mediul internaţional prin:  

  • Înfiinţarea şi finanţarea Programului Naţional pentru Internaţionalizare Universitară „Study in Romania” (PNIU), cu o finanţare anuală de 100 milioane lei/an;  
  • Susţinerea parteneriatelor internaţionale prin consolidarea reglementărilor cu privire la acordarea de diplome comune/joint degrees;  
  • Identificarea şi amplificarea potenţialului de promovare a instituţiilor de învăţământ superior româneşti; 
  • Susţinerea unor politici şi practici eficiente pentru promovarea internaţională a ofertei educaţionale universitare româneşti; 
  • Susţinerea şi dezvoltarea funcţionalităţilor platformei de promovare studyinromania.gov.ro; 
  • Susţinerea instituţiilor de învăţământ superior româneşti în participarea la proiectele dedicate dezvoltării şi consolidării de reţele universitare europene; 
  • Creşterea numărului de mobilităţi efectuate de către studenţi, studenţi – doctoranzi şi cadre didactice şi de cercetare; 
  • Susţinerea universităţilor româneşti în participarea la proiecte de cercetare europene prin sprijin în asigurarea cofinanţării necesare.  

3. Susţinerea excelenţei şi performanţei universităţilor româneşti prin: 

  • Creşterea cu 25% a finanţării suplimentare, bazată pe criterii de performanţă; 
  • Creşterea finanţării instituţionale a cercetării universitare (500 milioane lei/an); 
  • Creşterea cu 40% a finanţării/student echivalent; 
  • Crearea cadrului legal pentru a face posibilă preluarea, prin absorbţie, a institutelor de cercetare; 
  • Înfiinţarea Comisiei Naţionale de Standardizare a Titlurilor şi Gradelor Universitare (CNSTGU); 
  • Creşterea duratei studiilor universitare de doctorat de la 3 la 4 ani, în paralel cu reglementarea posibilităţii de a urma, „comasat”, 2 ani de studii, la solicitarea doctorandului, cu avizul conducătorului de doctorat şi cu aprobarea senatului universitar; 
  • Crearea cadrului legal pentru concentrarea resurselor in situaţiile in care universitatile româneşti doresc fuziunea cu institute de cercetare. 

4. Susţinerea echitaţii şi a sprijinului acordat studenţilor prin:  

  • Înfiinţarea şi finanţarea de la bugetul de stat (200 milioane lei/an) a Programului Naţional de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU), în vederea creşterii retenţiei studenţilor în mediul universitar; 
  • Atribuirea, pentru prima dată, de locuri de la bugetul de stat destinate studenţilor cu dizabilităţi; 
  • Creşterea cu 50% a finanţării pentru bursele studenţilor (cuantumul pentru constituirea fondului de burse creşte de la 201 lei/lună la 300 lei/lună, pe toată durata anului); 
  • Înfiinţarea şi finanţarea „Şcolilor din spital” în coordonarea universităţilor de medicină şi farmacie; 
  • Sprijinirea tranziţiei de la învăţământul secundar superior la învăţământul universitar; 
  • Susţinerea şi finanţarea Centrelor de consiliere şi orientare în carieră; 
  • Susţinerea schimbului de bune practici între instituţiile de învăţământ superior cu privire la măsurile de recrutare a studenţilor, inclusiv prin implicarea asociaţiilor reprezentative ale studenţilor; 
  • Identificarea măsurilor de sprijin printr-un feedback timpuriu optimizat şi personalizat cu privire la progresul educaţional şi riscurile aferente; 
  • Implicarea motivată a cadrelor didactice în programe şi activităţi pentru reducerea abandonului universitar; 
  • Dezvoltarea unor politici şi practici de reînmatriculare a studenţilor de tip „A doua şansă”, la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ superior;  
  • Generalizarea introducerii în norma cadrelor didactice a activităţilor de consultaţii cu studenţii şi activităţi remediale; 
  • Dezvoltarea la nivelul studenţilor a implicării şi a sentimentului de apartenenţă la propria instituţie de învăţământ superior/ facultate.  

5. Susţinerea eticii şi deontologiei universitare prin: 

  • Obligativitatea introducerii cursurilor de etică şi integritate academică la nivelul tuturor programelor de studii universitare de licenţă; 
  • Includerea în criteriile Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul superior (ARACIS) a evaluării privind componenta de etică şi deontologie universitară la nivelul strategiilor şi procedurilor pentru asigurarea calităţii, precum şi la nivelul structurilor de asigurare a calităţii educaţiei; 
  • Înfiinţarea Registrului Unic Naţional Integrat al Diplomelor şi Actelor de Studii (RUNIDAS), gestionat de Ministerul Educaţiei prin UEFISCDI / RUNIDAS va avea şi importante valenţe de prevenţie a fraudelor în educaţie; 
  • Înfiinţarea Comisiei Naţionale de Etică a Titlurilor Universitare (CNETU) ca instanţă supremă academică de apel pentru orice abateri de la etica acordării titlurilor universitare. În paralel, Comisia Naţională de Etică a Managementului Universitar (CNEMU) se pronunţă asupra litigiilor privind nerespectarea eticii în managementul universitar şi asupra litigiilor referitoare la încălcarea răspunderii publice. 
  • Reglementarea eticii universitare prin clarificarea şi definirea fără echivoc a normelor de etică universitară şi deontologie profesională, a situaţiilor de tip conflict de interese, a procedurilor de analiză a sesizărilor privind etica şi deontologia profesională, a abaterilor de la normele de etică universitară şi deontologie profesională, precum şi a sancţiunilor aplicabile în situaţia săvârşirii acestor abateri, inclusiv prin corecta corelare şi raportare la legislaţia generală.  

6. Consolidarea autonomiei universitare şi eliminarea birocraţiei, în paralel cu creşterea responsabilităţii universităţilor prin:  

  • Reglementarea asumării misiunii proprii a fiecărei instituţii de învăţământ superior, în paralel cu asumarea criteriilor specifice fiecărei categorii de universităţi; 
  • Susţinerea acordării finanţării de bază pe cicluri de studii, în baza unui plan strategic multianual de dezvoltare instituţională asumat de fiecare universitate şi agreat împreună cu Ministerul Educaţiei; 
  • Reglementarea modalităţii de acordare a titlului de doctor de către universităţi si reglementarea modalităţii de obţinere a atestatului de abilitare, la propunerea instituţiei de învăţământ superior; 
  • Reglementarea înfiinţării dublei specializări fără parcurgerea procedurilor de acreditare, cu încadrare în capacitatea de şcolarizare aprobată pentru cele două specializări acreditate; 
  • Reglementarea duratei mandatului de rector la 5 ani, coroborat cu interdicţia de a ocupa funcţia de rector la aceeaşi instituţie de învăţământ superior pentru un număr nelimitat de mandate. Limita cu privire la numărul de mandate se stabileşte de fiecare instituţie de învăţământ superior. 
  • Eliminarea condiţiei general obligatorii de deţinere a titlului de doctor pentru ocuparea funcţiei didactice de „asistent universitar”. 
  • Înfiinţarea poziţiei de director de filială/extensie a instituţiei de învăţământ superior ca funcţie de conducere în domeniul didactic;  
  • Reglemetarea dreptului de a solicita un proces de evaluare instituţională simplificată pentru instituţiile de învăţământ superior care au parcurs două cicluri de evaluare periodică, încheiate cu rapoarte care atestă menţinerea acreditării.  

7. Susţinerea programului de digitalizare a universităţilor româneşti prin: 

  • Finanţarea cu 1 miliard de lei a digitalizării proceselor din învăţământul superior din universităţile româneşti acreditate de stat şi particulare;  
  • Reglementarea interoperabilităţii RMUR/RUNIDAS cu alte baze de date electronice, atât ale instituţiilor de învăţământ superior de stat şi particulare, acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu, cât şi ale instituţiilor publice centrale, în beneficiul studenţilor şi cursanţilor; 
  • Reglementarea predării online în universităţile româneşti prin intermediul unor standarde de asigurare a calităţii asumate de către ARACIS într-o manieră adaptată specificului fiecărui domeniu de studii şi fiecărui nivel de pregătire universitară (Licenţă/Master/Doctorat).  

8. Reglementarea menţinerii în activitate a personalului didactic şi de cercetare după împlinirea vârstei de 65 ani, până la vârsta de 70 ani, la solicitarea angajaţilor.  

În cazul în care instituţiile de învăţământ superior nu pot acoperi normele cu titulari, pe baza evaluării anuale a performanţelor academice, după o metodologie stabilită de senatul universitar, pot hotărî menţinerea calităţii de titular în învăţământ şi/sau în cercetare în vederea desfăşurării exclusiv de activităţi de învăţare, predare, cercetare şi evaluare şi după vârsta e 70 ani.  

9. Susţinerea învăţământului superior medical prin:  

  • Dobândirea dreptului de liberă practică de către absolvenţii învăţământului superior medical care au promovat examenul de finalizare a studiilor;  
  • Clarificarea atribuţiilor Ministerului Educaţiei cu privire la organizarea rezidenţiatului.  

10. Reglementarea la nivel de lege a valorilor învăţământului universitar

Echitatea = asigurarea şanselor la educaţie în mod echitabil pentru tineri, indiferent de mediul din care provin sau alţi factori de risc; 

Excelenţa = susţinerea şi motivarea excelenţei în cadrul procesului de învăţământ;  

Integritatea = asigurarea de repere valorice şi promovarea eticii în educaţie;  

Starea de bine = susţinerea tinerilor prin măsuri adecvate de consiliere şi orientare profesională, precum şi asigurarea condiţiilor de dezvoltare personală, prin măsuri de sprijin adecvate; Profesionalismul = menţinerea unor standarde ridicate în formarea cadrelor didactice şi, implicit, în pregătirea oferită studenţilor;  

Respectul = însuşirea respectului pentru alte persoane, instituţii, mediu şi societate, ca parte formării;  

Flexibilitatea = asigurarea unui parcurs dinamic de învăţare în vederea dobândirii de competenţe;  Diversitatea = garantarea respectului pentru varietate şi a unui mediu tolerant în procesul de formare; 

Transparenţa = utilizarea de mecanisme transparente de evaluare şi menţinerea unei comunicări deschise şi oneste în procesul de formare; 

Colaborarea = dezvoltarea parteneriatelor interuniversitare, a parteneriatelor cu institute de cercetare publice sau private, cu operatorii economici publici sau privaţi, inclusiv pentru dezvoltarea de programe de studii interdisciplinare;  

Consultarea = implicarea actorilor interesaţi în proiectarea şi aplicarea legislaţiei, strategiilor şi politicilor în domeniul învăţământului superior;  

Incluziunea = garantarea în procesul de educaţie a respectării statutului şi drepturilor tuturor astfel încât să aibă oportunitatea de a beneficia de un tratament egal cu ceilalţi;  

Dezvoltarea durabilă şi tranziţia la verde = urmăreşte satisfacerea nevoilor prezentului fără a compromite posibilitatea generaţiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi.  

Ministrul precizează, de asemenea, că unele propuneri venite din partea mediului universitar vizează îmbunătăţirea/completarea textului Legii învăţământului superior prin:  

- Reprezentarea la nivelul celor 6 comisii naţionale prevăzute în proiectul de lege, proporţional cu numărul de studenti şi cadre didactice de la nivelul fiecărui consorţiu universitar, fiecărui centru universitar şi fiecărui domeniu de studii (Consorţiul Universitaria);  

- Îmbunătăţirea structurii proiectului Legii învăţământului superior în sensul selectării într-un capitol distinct a tuturor aspectelor ce se referă la internaţionalizarea activităţilor universităţilor româneşti (Consorţiul Universitaria);  

- Introducerea unor criterii de perfomanţă pentru menţinerea în activitate a cadrelor didactice şi de cercetare (Consorţiul Universitaria); 

- O creştere a finanţării pe bază de criterii de performanţă încă şi mai mare decât cea propusă prin proiectul de lege/creştere de 32% faţă de creşterea de 25% propusă, raportată la finanţarea totală a universităţilor româneşti (Consorţiul Universitaria);  

- Manţionarea în cuprinsul Legii învăţământului superior a unui procent din PIB pentru finanţarea cercetării fundamentale din universităţi, separat de legea cercetării (Consorţiul Universitaria);  

- Susţinerea prioritară a domeniilor în care angajatorii/piaţa muncii reclamă insuficienţa forţei calificate de muncă (Consorţiul Academica Plus); 

 - Consolidarea autonomiei financiare prin generalizarea posibilităţii de utilizare a soldurilor universităţilor (Consorţiul Academica Plus);  

- Permanentizarea măsurilor de susţinere a învăţământului universitar dual (Consorţiul Academica Plus); 

 - Susţinerea propunerii privind noua lege a invatamantului superior; - Amplificarea, prin legislaţie subsecventă, a măsurilor care susţin parteneriatul universităţilor româneşti cu mediul economic în vederea dezvoltării investiţiilor în economia românească (ARUT);  

- Finanţarea prioritară a domeniilor strategice de dezvoltare a României (ARUT); 

 - Recunoaşterea aportului universităţilor tehnice la dezvoltarea economică a României, îndeosebi în domeniile de specializare inteligentă (ARUT);  

- Susţinerea dezvoltării reţelei spitalelor universitare şi accesul acestora la resursele specifice domeniului sănătăţii (Consorţiul universităţilor de medicină şi farmacie);  

- Susţinerea proiectului de lege în formatul lansat în consultare şi nemodificarea proiectului de lege a învăţământului superior, mai ales a prevederilor referitoare la învăţământul superior medical (Consorţiul universităţilor de medicină şi farmacie);  

- Dezvoltarea învăţământului superior medical militar (Consorţiul universităţilor de medicină şi farmacie);  

- Sprijin în vederea creşterii atractivităţii pentru resursa umană calificată în domeniul cercetării din învăţământului superior medical (Consorţiul universităţilor de medicină şi farmacie);  

- Sprijin pentru valorile şi principiile pe care se fundamentează noua lege prin specificul şi importanţa domeniului arte în învăţământul universitar ca parte activă în stimularea creativităţii pentru toate domeniile (Consorţiul universităţilor de arte);  

- Extinderea noţiunii de cercetare ştiinţifică prin includerea creaţiei artistice (Consorţiul universităţilor de arte); - Implicarea universităţilor de arte în promovarea imaginii României (Consorţiul universităţilor de arte);  

- Includerea în proiectul legii a unor aspecte care să susţină dezvoltarea staţiunilor didactice şi de cercetare-dezvoltare (Consorţiul universităţilor de ştiinţele vieţii/USAMV-uri);  

- Implicarea universităţilor de ştiinţe agronomice în dezvoltarea strategiilor naţionale în domeniul Securităţii şi siguranţei alimentare, precum şi în domeniul prevenirii şi combaterii secetei (Consorţiul universităţilor de ştiinţele vieţii/USAMV-uri);  

- Susţinerea finanţării cercetării aplicative şi a transferului tehnologic (Consorţiul universităţilor de ştiinţele vieţii/USAMV-uri);  

- Susţinerea mai consistentă a studenţilor proveniţi din medii defavorizate, precum studenţii din mediul rural / Înmatriculări într-o proporţie importantă/majoritară în USAMV-uri (Consorţiul universităţilor de ştiinţele vieţii/USAMV-uri);  

- Consolidarea autonomiei şi încrederii în universităţile româneşti (Consorţiul universităţilor de ştiinţele vieţii/USAMV-uri);  

- Stimularea la nivel de lege a măsurilor pentru o implicare mai susţinută a universităţilor în dezvoltarea comunităţilor locale/regionale (Consorţiul universităţilor de ştiinţele vieţii/USAMV-uri).  

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.