Echipa de control a Ministerului Transporturilor a constatat, în urma controlului făcut la Spitalul Witting, că managerul unităţii medicale nu a monitorizat şi nu a raportat indicatorii de performanţă ai spitalului, nu a organizat, în perioada 2019-2020, concursuri pentru funcţiile de şef de secţie, iar proiectul de buget a fost întocmit fără a se realiza fundamentarea indicatorilor de venituri şi cheltuieli pe baza propunerilor formulate de conducătorii secţiilor şi compartimentelor.
O echipă de control din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii a făcut un control tematic la Spitalul Clinic Căi Ferate nr.1 Witting Bucureşti, o sinteză a raportului întocmit în urma acestei acţiuni fiind făcută publică joi, de Ministerul Transporturilor.
Astfel, s-a constatat că Regulamentul de Organizare şi Funcţionare (ROF) al spitalului nu corespunde structurii organizatorice aprobate prin OMT nr.1120/13.10.2015, ultima variantă a acestuia fiind aprobată prin OMT nr. 837/06.07.2015.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
"Conducerile succesive ale spitalului nu au întreprins demersurile necesare în vederea actualizării ROF-ului prin completarea atribuţiilor specifice fiecărui compartiment precum şi a relaţiilor funcţionale dintre compartimente. De asemenea, ultima versiune aprobată a structurii organizatorice a Spitalului nu are avizul Ministerului Sănătăţii considerându-se suficiente prevederile Ordinului Ministrului Sănătăţii nr.1577/22.12.2014", se arată în document, care precizează că acest ordin se referea la acordarea statutului de "clinic" pentru secţia ORL şi nu la aprobarea structurii organizatorice.
Ca urmare, se impune actualizarea Regulamentului, transmiterea structurii organizatorice spre avizare Ministerului Sănătăţii şi spre aprobare conducerii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
De asemenea, se arată că Spitalul Witting a devenit, în 23 iulie 2020, spital suport COVID, iar Direcţia de Sănătate Publică Bucureşti a eliberat Avizul de funcţionare nr. 43/19.08.2020, cu caracter temporar pe perioada stării de alertă (spitalul având în structură 43 paturi pentru secţia îngrijire COVID-19 şi 6 paturi secţia ATI).
Direcţia de Sănătate Publică Bucureşti a eliberat, în 29 octombrie 2020, un nou Aviz de funcţionare cu caracter temporar, structura funcţională a spitalului fiind împărţită astfel: 59 paturi pentru secţia îngrijire COVID-19, din care 11 paturi situate la parter, 20 paturi – etaj I, 12 paturi – etaj II şi 16 paturi secţia clinică ATI), cu următoarele clauze: asigurarea necesarului de personal prin detaşarea/angajarea de medici rezidenţi/specialişti ATI, medicină internă, boli infecţioase, asistente medicale, infirmiere şi îngrijitoare, astfel încât să se poată asigura permanenta îngrjire a pacienţilor internaţi COVID-19.
În urma controlului, s-au formulat recomandări: menţinerea condiţiilor care au stat la baza emiterii Avizului de funcţionare cu caracter temporar eliberat pe perioada stării de alertă în pandemia COVID – 19 nr. 59/29.10.2020, eliberat de către Direcţia de Sănătate Publică Bucureşti; în cazul achiziţionării echipamentelor de protecţie, a produselor biocide, a dispozitivelor medicale etc., acestea vor fi însoţite de următoarele documente: numele producătorului şi tipul de produs, fişa tehnică a produsului, documente de conformitate (declaraţia de conformitate CE şi certificatul de evaluare a conformităţii), dovada înregistrării dispozitivului medical/Avizul Ministerului Sănătăţii; serviciul tehnic şi administrativ va verifica periodic în baza unui grafic aprobat de conducerea unităţii sanitare şi se va asigura de funcţionalitatea tuturor grupurilor sanitare şi a duşurilor, funcţionalitatea reţelei de gaze medicale, a instalaţiei electrice, a sistemului de alarmare amplasat la capul bolnavului.
De asemenea, s-a constatat că, în perioada 2018 - 2020, nu a fost făcută o analiză a indicatorilor de performanţă ai Spitalului.
"Apreciem că managerul spitalului nu a monitorizat şi raportat indicatorii specifici activităţii medicale, financiari, economici, în conformitate cu reglementările legale în vigoare şi nici structura de specialitate nu a monitorizat, controlat şi evaluat indicatorii de activitate/performanţă ai managementului spitalului, calitatea serviciilor medicale şi nici nu a propus măsuri în consecinţă", se arată în sinteza raportului de control.
Astfel, din Hotărârea nr.1/ 22 ianuarie 2020, rezultă că membrii Consiliului de Administraţie ”au analizat şi au luat act” de Raportul de activitate pe anul 2019 al spitalului, însă echipa de control a constatat că rapoartele de activitate, întocmite de manager, pentru anul 2019, respectiv 2020, nu conţin evaluarea indicatorilor aferenţi perioadelor menţionate.
"Echipa de control apreciază că, până la data controlului, membrii Consiliului de Administraţie nu au analizat modul de realizare şi nici nu au urmărit modul de îndeplinire a indicatorilor de performanţă stabiliţi în contractul de management al managerului Spitalului", adaugă sursa citată.
Totodată, managerul spitalului, numit în 14 februarie 2019, nu a organizat în perioada 2019-2020, concursuri pentru posturile de şef secţie, iar echipa de control a constatat că numirea şefilor de secţie se face prin decizia managerului, pentru o perioadă de maxim 6 luni, şi anume ”cu delegaţie, până la ocuparea prin concurs, dar nu mai mult de 6 luni”. Atribuţiile şi responsabilităţile acestora sunt stabilite prin fişa postului şi nu printr-un contract de administrare, în cuprinsul căruia să fie prevăzuţi indicatori de performanţă asumaţi.
În document se arată că managerul delegă o altă persoană în funcţia de şef de secţie dacă la concurs nu se prezintă sau nu este declarat câştugător vreun candidat şi că ocuparea posturilor fără concurs este o situaţie temporară care poate fi considerată ”o excepţie şi nu o regulă”, motiv pentru care se impune scoaterea la concurs de către managerul spitalului a posturilor de şefi secţie, pentru toate cele 8 secţii ale spitalului.
Totodată, echipa de control a constatat nereguli la încheierea şi derularea unui contract privind achiziţionarea de echipamente de protecţie, unitatea medicală primind măşti FFP 2 neconforme. Astfel, membrii comisiei de evaluare au declarat câştigător un ofertant fără ca acesta să îndeplinească toate condiţiile, se arată în sinteza raportului de control. "Având în vedere indiciile constatate privind săvârşirea unor posibile infracţiuni (...) propunem sesizarea organelor de urmărire penală cu privire la indiciile constatate", scrie în document. În 26 martie, la Spitalul CF Witting şi la sediul unei firme, au avut loc percheziţii într-un dosar vizând achiziţia de echipamente de protecţie anti-COVID.
Potrivit raportului de control, nu a fost fundamentat bugetul de venituri şi cheltuieli pentru perioada 2018 - 2020, pe fiecare secţie şi compartimente şi nu a fost repartizat bugetul pe fiecare structură organizatorică a spitalului.
Proiectul de buget a fost întocmit fără a se realiza fundamentarea indicatorilor de venituri şi cheltuieli pe baza propunerilor formulate de conducătorii secţiilor şi compartimentelor din structura spitalului şi a calculelor analitice pentru fiecare sursă de finanţare, pe titluri, articole şi alineate de cheltuieli.
"Consecinţa economico-financiară a aspectelor constatate constă în imposibilitatea conducătorilor de secţii şi compartimente de a monitoriza utilizarea legală şi eficientă a resurselor materiale şi financiare", se precizează în sinteza raportului.
Conform sursei citate, în Registrul intrări-ieşiri documente, aflat la secretariatul instituţiei, pentru luna august 2020 erau generate numere de înregistrare în dreptul cărora nu erau completate rubricile corespunzătoare conţinând denumirea documentului, cu tipul documentului, persoana căreia i-a fost distribuit, etc., ceea ce crează suspiciunea că acestea urmau a fi completate ulterior.
"Echipa de control a solicitat prezentarea unei proceduri privind circuitul documentelor şi modul de gestionare a acestora. Reprezentanţii spitalului au pus la dispoziţia echipei de control Procedura de sistem pentru implementarea standardului 13 - Gestionarea documentelor-ediţia 1, revizia 0. Din analiza documentului rezultă faptul că această procedură nu a fost actualizată potrivit OSGG nr. 600/2018 privind Codul controlului intern managerial al entităţilor publice. De asemenea, din procedură nu rezultă modul în care este stabilit circuitul documentelor şi nici modul în care sunt gestionate documentele respective. Apreciem că rolul registrului este tocmai acela de a de a fi pe de o parte un cataloag de înscriere a circulaţiei documentelor, fiind un martor obiectiv (au valoare juridică), iar pe de altă parte reprezintă un ordonator, un adevărat ghid în căutarea oricărui document. Astfel, la înregistrarea documentelor în registru trebuie să se ţină seama de următoarele aspecte: înscrierea se face numai olograf, nu se păstrează niciun rând liber. În cazul în care există resturi de spaţii pe o pagină, acestea se barează vizibil", mai scrie în document.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...