Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului a analizat 79 de produse care sunt comercializate în Europa, constatând că la 18 dintre acestea au fost găsite diferenţe faţă de produsul vândut în vestul Europei comparativ cu cel de pe piaţa românească. Printre produsele analizate şi care prezintă diferenţe au fost din gama Fanta, Milka, Kinder, Danone.
ANPC a anunţat, marţi, că din cele 128 de produse regăsite în studiul elaborat la nivel european în România au fost identificate şi analizate un număr de 79 de produse, dintre care la un număr de 18 au fost depistate diferenţe.
Astfel, cubul Knorr în România conţine extract din carne de pui în proporţie de 0,1 la sută pe când în Franţa, Danemarca, Cipru carnea de pui este în proporţie de 1 la sută.
Conţinutul de lapte din prăjitura Kinder este în ţara noastră de 21 la sută, pe când în Danemarca, Finlanda, Franţa ajunge la 24 la sută. De asemenea, conţinutul de proteine la aceeaşi prăjitură este în România şi în Bulgaria de 5,3 la sută, iar în Danemarca, Finlanda, Franţa – 7 la sută.
Studiul a mai analizat conţinutul file de peşte din batoanele Iglo, constatând că în România şi alte ţări din Europa de Sud-Est este de 58 la sută, iar în Europa de Vest – 65 la sută.
Conţinutul de suc de portocale dintr-o doză de Fanta este de 5 la sută în România, iar în ţări din vestul Europei aceasta variază între 8 şi 12 la sută.
La ciocolata Milka conţinutul de alune întregi este de 17 la sută în România, iar în alte ţări depăşeşte 20 la sută.
În praful de budincă cu gust de ciocolată de la Dr. Oetker grăsimile sunt în România de 3,1 la sută, iar în alte ţări de 1,5 la sută, iar acizi graşi saturaţi în produsul comercializat în ţara noastră ajung la 1,9 la sută, în timp ce în ţările din vest sunt de aproximativ 1 la sută.
Comisarii ANPC au analizat şi iaurtul Danone Activia Nature. Produsul din România are un conţinut de proteine de 3,5 la sută, iar în alte ţări ajunge şi la 5 la sută, iar conţinutul de calciu este 121 la sută în ţara noastră, în Polonia de 148 la sută, iar în Finlanda – 168 la sută.
Directorul general al ANPC, Paul Anghel, a declarat, pentru News.ro, că asemenea studii vor fi realizate şi pentru produsele nealimentare, existând suspiciuni că s-ar înregistra diferenţe de calitate şi la cosmetice, parfumuri sau detergenţi.
"Există o verificare în derulare în ceea ce priveşte produsele marcă proprie a supermarketurilor şi totodată se vor face analize şi studii pe produsele nealimentare la care, de asemenea, există suspiciuni rezonabile că ar exista diferenţe de calitate. E vorba de cosmetice, parfumuri, farduri, rujuri, creme, detergenţi, şampoane, deodorante. Există persoane care ne-au sesizat mirosuri diferite, unele mai puternice sau mai slabe, dermatologi care ne-au sesizat faptul că anumite produse care se comercializează în România sunt de o calitate mult mai slabă decât cele din Uniunea Europeană şi atunci nu avem decât să demarăm un control şi în zona asta, un eventual studiu. Nu spunem că sunt bune sau sunt rele, spunem că nu poţi prezenta un produs identic cu două reţete diferite. Dacă este vorba de partea materială, cea legată de preţ, poate ar fi bine să înţeleagă consumatorul român să cumpere puţin şi de calitate în detrimentul a mult şi de calitate slabă”, a explicat Paul Anghel.
El a precizat că studiul realizat pe cele 79 de produse a arătat că reţetele diferă în funcţie de ţară, cele din sud-estul Europei nefiind identice cu cele din vestul Europei.
Paul Anghel consideră că acest lucru ar putea fi remediat prin transpunerea în legislaţia românească a directivei europene Omnibus care are un capitol referitor şi la standardul dublu.
"Există o propunere legislativă din partea deputatului Valeriu Steriu în legătură dublul standard. De asemenea, va trebui transpusă în legislaţia românească viitoarea directivă Omnibus care cuprinde un capitol inclusiv pe partea de dual standard. Până atunci ar fi bine ca operatorii economici care produc în România aceste alimente să se alinieze unui singur standard, fie că vorbim de standardul european, fie că vorbim de cel românesc. Ar fi bine ca pentru produse identice să avem acelaşi tip de standard”, a mai spus Paul Anghel.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.