Profesori din cadrul unităţilor de învăţământ cu profil pedagogic au lansat o petiţie prin care cer ca viitoarea Lege a educaţiei să prevadă menţinerea specializării de învăţător în liceele şi colegiile cu profil pedagogic. „Nu credem că se pot echivala anii de pregătire din liceul pedagogic şi completarea procesului de perfecţionare din universitate, adică şapte ani de studiu, doar cu formarea din mediul universitar, adică trei ani”, argumentează iniţiatorii petiţiei. Documentul a fost deja semnat de mii de persoane.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
„Având în vedere informaţiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege a învăţământului preuniversitar, conform cărora liceele şi colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învăţător, cadrele didactice din întregul sistem de învăţământ pedagogic îşi exprimă dezaprobarea faţă de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din  România. Încercări de desfiinţare a acestui profil au mai existat în perioada postdecembristă, dar timpul a dovedit că au fost decizii eronate şi s-a revenit asupra lor”, se arată în petiţia postată online şi care a fost semnată, în chiar prima zi de la lansare, de peste 2500 de persoane şi redistribuită masiv pe reţelele de socializare. 
Printre argumentele aduse în favoarea menţinerii specializării de învăţător în liceele pedagogice, se numără faptul că, urmând acest profil vocaţional, elevii au şansa ca de la vârstă fragedă să se pregătească temeinic pentru profesia de dascăl, într-un mediu care le oferă atât cunoştinţe teoretice, cât şi competenţe şi abilităţi metodice în cadrul practicii pedagogice desfăşurate timp de patru ani. Elevii au posibilitatea să-şi desfăşoare practica pedagogică observativă şi de predare în condiţii optime pe parcursul celor patru ani  de studiu.
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Un alt argument adus de iniţiatorii petiţiei se referă la rezultatele „deosebite” obţinute de absolvenţii liceelor pedagogice la la examenul naţional de titularizare în învăţământul preşcolar şi primar, iar în instituţiile de învăţământ unde au fost încadraţi au primit aprecieri prin care se  confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice.
„Absolvenţii profilului pedagogic au ocupat posturi didactice şi au continuat studiile universitare la facultăţile de ştiinţe ale educaţiei, ceea ce demonstrează că cele două nivele de învăţământ se completează şi nu se exclud. Nu credem că se pot echivala anii de pregătire din liceul pedagogic şi completarea procesului de perfecţionare din universitate, adică şapte ani de studiu, doar cu formarea din mediul universitar, adică trei ani. Este cunoscut că unităţile de învăţământ  de stat şi particulare solicită cadre didactice care au la bază liceele pedagogice”, sunt alte argumente aduse în petiţie.
Documentul precizează că „modernizarea învăţământului nu înseamnă doar forme noi, preluate ca atare, ci, mai ales, păstrarea fondului,  a tradiţiei care şi-a dovedit viabilitatea de-a lungul anilor”.
„Credem că, în aceste condiţii, adaptarea ar fi cuvântul - cheie. Trebuie mers înainte cu ceea ce avem deja bun, fără să dărâmăm tot pentru a construi edificii fără bază. În plus, ar trebui cerută şi părerea tuturor celor implicaţi în procesul instructiv-educativ” se mai arată în document.
Recent, senatorul PNL Vlad Pufu a solicitat includerea unei secţiuni dedicate învăţământului preuniversitar pedagogic în noile legi ale educaţiei, reclamând că proiectul legii învăţământului preuniversitar prezentat de fostul ministru al Educaţiei Sorin Cîmpeanu nu conţinea, la capitolul dedidcat nivelurilor de învăţământ, tocmai referiririle la cel pedagocic şi că, deşi a adresat o interpelare pe această temă noului ministru Ligia Deca, răspunsul nu lămureşte deloc problema şi lasă loc de interpretări.
Avem nevoie de învăţători/educatori dedicaţi pentru educaţia copiilor noştri!. Propunerile venite în urma consultărilor şi dezbaterilor publice vor fi integrate de Ministerul Educaţiei în proiectul viitoarei legi a educaţiei. Sunt asigurările pe care le dau oficialii din învăţământ, mai ales că un subiect a generat vii dezbateri în spaţiul public, după ce pachetele de legi ale educaţiei au ajuns în presă, pe surse. Profesioniştii din domeniu s-au arătat revoltaţi de dispariţia unor specializări de bază pentru liceele pedagogice, respectiv învăţător şi educator”, a scris Vlad Pufu pe Facebook..
El afirmă că, încă din luna noiembrie i-a adresat ministrului Educaţiei, Ligia Deca, o interpelare ce a vizat exact acest subiect.

”Am solicitat clarificări legate de situaţia învăţământului preuniversitar pedagogic. (interpelarea aici: https://senat.ro/.../b%201858a%20PNL-INTERPLARE1-PUFU...)”, precizează Pufu.

El a prezentat şi răspunsul primit, despre care afirmă că ”nu lămureşte deloc problema şi lasă loc de interpretări”: ”În perioada 13 iulie – 24 august 2022, proiectul Legii învăţământului preuniversitar şi proiectul Legii învăţământului superior s-au aflat în consultare publică. Propunerile rezultate în urma numeroaselor dezbateri şi observaţiile primite de Ministerul Educaţiei vor fi analizate şi integrate, apoi înaintate spre aprobare Guvernului şi Parlamentului pentru a parcurge procesul legislativ”.
Senatorul liberal îşi exprimă speranţa că, în final, printre propunerile ce vor fi integrate în proiect şi supuse aprobării se regăsesc şi cele ce vizează învăţământul preuniversitar pedagogic.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.