Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a făcut, joi, precizări în legătură cu controalele aleatorii care se vor face la graniţe, încă şase luni de la aderarea completă a României la spaţiul Schengen. Oficialul a precizat că aceste controale se vor face ori de câte ori poliţiştii de frontieră vor observa că ceva este în neregulă cu un mijloc de transport sau cu un autoturism cu cetăţeni persoane fizice ori au date sau informaţii despre nerespectarea legislaţiei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

„Dacă observă astfel de riscuri din punct de vedere al respectării legislaţiei, atunci poliţiştii de frontieră intervin şi fac control. Este ceea ce se întâmplă dacă circulaţi cu maşina între Ungaria şi Austria, la ora la care vorbim. Eu am circulat mult cu maşina şi ştiu acest lucru. Într-o zi poate să n fie niciun control, în alta pot să fie cinci, spre exemplu. E greu de dat un procent”, a declarat ministrul Predoiu după decizia miniştrilor de Interne de aderare a României şi Bulgariei la spaţiul Schengen şi terestru.

Ministrul a explicat că decizia privind controalele aleatorii este luată doar pentru primele şase luni. ”Nu ne poate obliga nimeni să prelungim, tot ce se întâmplă în Europa e pe bază de bilateral, multilateral, unanimitate. Deci Europa e o democraţie mai largă, nu e dictatură”, a punctat ministrul.

„Controalele sunt în primul rând în interesul românilor”

Predoiu a spus că aceste controale sunt, în primul rând, în interesul cetăţenilor români, pentru a avea „o ţară sigură, protejată de migraţie ilegală, de crimă organizată, de crimă transfrontalieră”. „Eu am primul interes să-mi protejez ţara, să-mi apăr ţara. Asta le-am spus şi înăuntru (n. red. la reuniune), o fac pentru mine, în primul rând şi după aceea, evident, şi pentru dânşi”, a spus Predoiu.

Ministrul a menţionat că aceste controale aleatorii se fac tocmai pentru a da un semnal că poliţiştii veghează la protejarea frontierei, iar răufăcătorii să ştie că nu pot profita de acest lucru.

”În al doilea rând, controalele se pot face şi pe bază de analiză de risc, adică poliţistul de frontieră primeşte o informaţie de la Poliţia Română, de la Poliţia Maghiară, de la alte instituţii că un anumit transport poate să conţină, de exemplu, marfă de contrabandă sau droguri sau migranţi ilegali. Şi atunci, poliţistul trage deoparte mijlocul de transport respectiv şi face un control separat. Restul maşinilor circulă în neestingherite”, a mai spus Predoiu, subliniind că înţelegerea a fost ca aceste controale aleatorii să fie făcute timp de şase luni, ”până testăm toate sistemele, după care vor dispărea”

Situaţia de la Ruse

Întrebat cum va fi gestionată situaţia specială de la Ruse, unde există podul peste Dunăre, Predoiu a admis că, într-adevăr, acolo este o constrângere legată de infrastructură.

”Oricum ar fi regimul de circulaţie la frontieră, podul acela tot două benzi de circulaţie are, Dunărea e Dunăre, infrastructura din jurul podului şi la dânşii (n. red, la bulgari) şi la noi e cea care este, aşa că nu e decât o singură soluţie pe termen mediu şi lung. Sigur că această intrare în spaţiul Schengen va fluidiza circulaţia fără îndoială, dar constrângerile legate de infrastructură rămân. Şi acolo trebuie intervenit într-o amenajare a unei infrastructuri mai moderne. Eventual, dublarea podului cu linii de bac, care să circule. Dânşii au făcut progrese pe zona asta, şi noi facem în ultima perioadă eforturi pe partea de transporturi să venim la zi. Şi ,în perspectivă, de ce nu, alte puncte de trecere pe pod a Dunării între noi”, a spus Predoiu.

Întrebat care rămâne principala provocare pentru România, ministrul de Interne a spus că este cea de a „ridica permanent ritmul de pregătire a Poliţiei de Frontieră, protejarea Frontierei, investiţii în logistică, în mijloace tehnologice”.

„Cu altă ocazie am spus că noi am construit un fel de baraj tehnologic la frontieră. Nu poţi să păzeşti frontiera din metru în metru cu poliţişti de frontieră, dar poţi să ai programe bilaterale, patrule mixte, puncte de contact, schimburi de informaţii, intervenţii în adâncime şi în profunzime înainte de a te ciocni de migranţii ilegali, colaborare între instituţiile din ţară, între ale noastre şi cele ale vecinilor. Toate aceste lucruri sunt mai sofisticate şi trebuie evident continuate”, a declarat Predoiu.

Mesajul pentru Poliţia de Frontieră

Ministrul a spus că are un mesaj pentru Poliţia de Frontieră, precizând că „în niciun caz această poliţie nu va dispărea, ci, dimpotrivă, trebuie să o dezvoltăm, să o consolidăm, să investim în ea”.

„Colegii care făceau astăzi controle între Ungaria şi România sigur că vor fi alocaţi câtre alte sarcini, vor face controle aleatorii, vor avea cooperări cu colegii maghiari, cu colegii din Serbia. Este un domeniu care e în plină dezvoltare. Ca o concluzie generală aş vrea să adaug că în general tot sistemul acesta de ordine publică, de siguranţă publică, devine crucial în apărarea societăţii, în apărarea ţării, la provocările pe care le vedem acolo, inclusiv migraţia”, a spus ministrul de Interne.

El a explicat că, de la 1 ianuarie 2025, cei care vor intra sau ieşi din România vor trece pe lângă ghişeele existente, fără niciun fel de restricţie şi că „apare” un control doar atunci când poliţiştii sesizează ceva în neregulă sau au o informaţie ca atare.

„Foarte simplu! Ce este acum între Ungaria şi Austria va fi şi la noi”, a menţionat ministrul

Cătălin Predoiu a  ţinut să precizeze că absenţa controalelor „nu epuizează complet problema traficului”, care e „una separată şi ţine de infrastructură”, de numărul mijloacelor de transport, care a crescut exponenţial în ultimii 20-30 de ani.

„Concret, eu vă spun că un control al Poliţiei de Frontieră, la ora la care vorbim acum, în Nădlac, în Borş, durează între trei şi patru - cinci minute, dacă nu e un control cu probleme, adică n-au o informaţie că ceva e în neregulă. Mai mult de cinci minute nu stă acolo maşina. Şi atunci, de ce aceste ore? Pentru că sunt foarte multe autoturisme care circulă, infrastructura e rămasă nedezvoltată şi atunci e de ajuns să opreşti două, trei zece maşini câte cinci minute şi deodată în spate sunt sute de maşini. Din această cauză se întâmplă. Deci e o cauză mixtă aici”, a mai spus Cătălin Predoiu.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.