Ministerul Educaţiei anunţă că a lansat în consultare publică, marţi, un proiect important pentru formarea iniţială şi continuă a profesorilor din învăţământul preuniversitar, care include profilul şi standardele profesionale. Acestea sunt organizate pe domenii de competenţe, etape de carieră şi niveluri de învăţământ: educaţie timpurie, învăţământ primar, gimnazial şi liceal, tehnologic şi tehnologic dual.
Potrivit Ministerului Educaţiei, profilul profesional al cadrului didactic reflectă competenţele profesorilor aflaţi în diferite etape de carieră, acele cunoştinţe, abilităţi şi atitudini necesare cadrelor didactice pentru a asigura o educaţie de calitate şi pentru a sprijini atingerea potenţialului de dezvoltare al fiecărui copil/tânăr.
Profilul şi standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învăţământ şi a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea iniţială a cadrelor didactice, precum şi a politicilor de evoluţie în carieră, conform noilor legi ale educaţiei.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Profilul şi standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învăţământ, 7 domenii de competenţe şi 3 etape de carieră didactică: licenţierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obţinerea definitivării în învăţământ), gradul didactic II şi gradul didactic I.
Domeniile de competenţe:
- Cunoaşterea elevilor şi a modului în care aceştia învaţă
- Curriculum şi proces didactic
- Mediu de învăţare şi stare de bine
- Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii şi comunitatea
- Etică, reflexivitate şi învăţare continuă
- Dezvoltare instituţională
- Tehnologie digitală în educaţie
Evoluţia în carieră are la bază principiul învăţării pe tot parcursul vieţii, fiind urmărită şi certificată pe baza unor standarde profesionale, care atestă progresul în dezvoltarea competenţelor, adaptarea şi asumarea de noi roluri profesionale, eficienţa activităţii, arată Ministerul Educaţiei.
Profilul şi standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate de un grup de lucru coordonat de conf. dr. Simona Velea (Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, Facultatea de Ştiinţe Politice - director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti şi expert al Băncii Mondiale). Profilul şi standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanţat de Banca Mondială.
Conform sursei citate, acest profil a integrat şi a valorificat dezvoltările anterioare din ţara noastră şi din alte ţări, coroborând repere legislative naţionale actuale, repere metodologice din literatura de specialitate şi recomandări la nivel european şi internaţional.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.