Unităţile mobile de terapie intensivă folosite de aproximativ 10 luni pentru tratarea pacienţilor infectaţi cu SARS-CoV-2 sunt considerate utile de unii, în timp ce alţii susţin că o astfel de unitate poate fi utilizată doar temporar şi pe perioade scurte. La Ploieşti, medicii au avut „tot timpul” probleme cu TIR-ul ATI, iar câteva săptămâni acesta a fost nefuncţional, după ce instalaţia de climatizare a cedat. La Piteşţi, unitatea mobilă a fost un real ajutor, consideră autorităţile. Spitalele din ambele oraşe au trimis, între timp, TIR-urile la Bucureşti. Deşi informaţii iiţiale indicau că cel din Piteşti a ajuns la Spitalul Victor Babeş, inclusiv secretarul de stat Raed Arafat afirmând acest lucru, DSU a precizat că cel din Ploieşti a ajuns la Spitalul Victor Babeş, unde luni seară au murit trei pacienţi, în urma unei defecţiuni la instalaţia de oxigen. La Timişoara au ajuns două unităţi mobile de terapie intensivă în care au fost trataţi bolnavii cu COVID-19. Una dintre aceste unităţi s-a defectat de două ori, o dată în curtea Spitalului de Boli Infecţioase ”Victor Babeş” şi a doua oară în curtea Spitalului Municipal. Managerul de la Spitalul Municipal Timişoara, medicul Daniel Maliţa, a declarat pentru News.ro că nu doreşte să comenteze incidentul care a avut legătură cu instalaţia de oxigen, argumentând că meseria sa este cea de medic.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
Unităţile mobile de terapie intensivă au ajuns în ţară în luna iunie a anului trecut. Achiziţionate de Fundaţia pentru SMURD în colaborare cu Crucea Roşie şi cu sprijinul a două mari companii străine care activează în România – una care activează în sectorul petrolier şi alta din domeniul retail-ului – şi au fost trimise în ţară, acolo unde adresabilitatea la spitale COVID depăşea capacitatea unităţilor sanitare. 
 
- O primă unitate mobilă de terapie intensivă a ajuns la Timişoara în iulie 2020, în curtea Spitalului de Boli Infecţioase ”Victor Babeş”. Momentul a fost unul festiv, la care au participat şeful DSU, Raed Arafat şi ministrul de Interne de la acea vreme, Marcel Vela. După patru luni, însă, în noiembrie 2020, instalaţia de încălzire s-a defectat, iar bolnavii internaţi aici s-au încălzit cu plăpumi şi cu reşouri.

Pacienţii au fost relocaţi, iar TIR-ul ATI a fost trimis la reparat.

S-a întors, însă, la Timişoara, tot în noiembrie 2020, însă la scurt timp s-a defectat din nou, de data aceasta au apărut probleme la instalaţa de oxigen. Presiunea oxigenului furnizat de instalaţia Spitalului Municipal din Timişoara a depăşit limita de şase bari, iar aparatele de respirat s-au oprit. În acel moment se aflau internaţi opt pacienţi în unitatea mobilă de terapie intensivă. Cinci dintre ei au fost duşi în unitatea ATI de la Spitalul Judeţean Timişoara, iar alţi trei au rămas la Spitalul Municipal.

Managerul Spitalului Municipal Timişoara, medicul Daniel Maliţa, nu a dorit să explice incidentul şi a spus că el este medic de meserie.

”Nu comentez, eu sunt medic. Se cunoaşte ce s-a întâmplat cu TIR-ul de la Spitalul Municipal, au fost trimise comunicate de presă”, a declarat Daniel Maliţa pentru News.ro.

În realitate, însă, Spitalul Municipal Timişoara nu a emis vreun comunicat de presă cu privire la problemele apărute la TIR-ul ATI. Întrebat unde au fost transmise aceste comunicate de presă, managerul Daniel Maliţa nu a avut un răspuns.

Un astfel de TIR de terapie intensivă a fost trimis şi la Spitalul Judeţean Timişoara în vara anului 2020, însă în luna noiembrie 2020 a fost trimis la Spitalul Municipal Timişoara, după ce la Spitalul Judeţean a crescut numărul de paturi ATI pentru pacienţii cu COVID-19.

Între timp, cele două unităţi mobile de terapie intensivă care au ajuns la Spitalul Municipal Timişoara au fost retrase şi duse în alte zone ale ţării, rând pe rând.

Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Timiş, în prezent, în judeţul Timiş nu mai sunt astfel de TIR-uri de ATI la nicio unitate spitalicească.

- Una dintre unităţile mobile de terapie intensivă a ajuns în vara anului trecut la Ploieşti. Cadrele medicale nu au fost scutite de probleme în gestionarea cazurilor internate în această unitate mobilă.
„Tot timpul am avut probleme cu TIR-ul ATI. În vara anului trecut, a scăzut presiunea oxigenului, erau pacienţi în TIR. Nu erau toţi foarte grav, unii puteau respira. Din fericire, am găsit atunci loc pe secţia de terapie intensivă din spital şi i-am dus acolo. Nu au fost pierderi de vieţi”, a declarat pentru News.ro, un medic din Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti.
Acesta a menţionat că scăderea oxigenului a fost de departe cea mai serioasă problemă, însă nu a fost singura. În august anul trecut instalaţia de climatizare a TIR-ului a cedat, făcând ca unitatea mobilă să fie nefuncţională. Se întâmpla pe 23 august, la puţin peste o lună după ce TR-ul fusese adus la Ploieşti. Mai mult de două săptămâni, TIR-ul a fost neutilizat. În 8 septembrie, autorităţile din judeţ au anunţat că instalaţia de climatizare a fost repusă în funcţiune. 
„Vara nu răceşte, iarna nu încălzeşte. (...) Unităţile de acest tip sunt făcute pentru evacuare. Ţii bolnavii o zi, două, apoi îi duci în spital”, a precizat medicul
- Şi Spitalul Judeţean de Urgenţă Piteşti a avut alocată, în vara anului trecut, una dintre unităţile mobile de terapie intensivă. Subprefectul judeţului Argeş, Emanuel Soare, care la acel moment deţinea funcţia de prefect, a declarat marţi, pentru News.ro, că din punct de vedere tehnic nu au fost probleme cu TIR-ul. A fost însă o perioadă, în iarnă, în care a fost nevoie de intervenţia echipei de mentenanţă pentru a izola termic unitatea, întrucât temperatura interioară scăzuse, odată cu răcirea vremii. 
„Am luptat foarte mult să obţinem acest TIR în valul doi al pandemiei, pentru noi a fost foarte util având în vedere numărul destul de mic al locurilor ATI. A fost foarte util pentru noi, nu au fost probleme din punct de vedere tehnic niciodată, a fost o singură problemă pe perioada iernii, în ideea în care temperaturile începuseră să scadă şi TIR-urile nu erau pregătite pentru a face faţă temperaturilor foarte scăzute, dar, în baza contractelor, probabil, pe care le au cu firma care a produs aceste TIR-uri -  DSU şi spitalele au contracte cu firme de mentenanţă – este o echipă care se ocupă permanent de aceste TIR-uri şi au venit, au făcut o procedură, au izolat podeaua astfel încât au reglat temperatura din interior. Altfel, nu au fost probleme, chiar am avut destul de mulţi pacienţi care au fost trataţi acolo”, a explicat Emanuel Soare. 
Subprefectul a explicat că nu a fost nevoie de evacuarea pacienţilor, izolarea fiind făcută din exterior, cu o spumă. 
Acesta a menţionat că la Piteşti personalul tehnic din spital a fost instruit să poată rezolva probleme tehnice apărute la unitatea mobilă de terapie intensivă.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.