A fost lansată „Harta hărţuirii sexuale în sistemul de învăţământ din România”, care este o baza de date, sub forma unei hărţi interactive, şi care cartografiază cazurile de abuz din România care au fost trăite de elevi şi studenţi începând cu anii 2000, până în prezent.
Dintr-un total de 25 de cazuri în care s-a emis o decizie de condamnare, 17 au fost finalizate cu pedepse cu suspendare şi doar în 8 cazuri pedeapsa a fost cu executare. Pe lângă asta, în unele situaţii judecătorii descriu faptele de abuz ca acte consimţite, chiar dacă victimele sunt minore.
Principalul caz documentat a fost al unui profesor la Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă din Roman, anchetat de judecători pentru că a violat o elevă de 15 ani în repetate rânduri, inclusiv pe catedră, a bătut-o şi a torturat-o, a lăsat-o însărcinată şi a pus-o să facă avort. A agresat-o inclusiv în timpul orelor de şcoală. Eleva se afla într-o situaţie vulnerabilă şi era diagnosticată cu o formă de întârziere mentală. În ciuda dizabilităţii fetei, a diferenţei de vârstă dintre ea şi profesor şi a dinamicii de putere dintre ea şi abuzator, instanţa a descris violul după care minora a rămas însărcinată drept un „act sexual normal consimţit neprotejat cu eleva minoră de 15 ani”, mai indică sursa amintită.
Catedra de Abuz” este primul proiect jurnalistic care a documentat fenomenul abuzului în sistemul de învăţământ românesc. Timp de doi ani au fost publicate o serie de investigaţii care conţin mărturiile a zeci de studente care au povestit despre umilirea, hărţuirea şi abuzul psihic, fizic şi emoţional pe care l-au trăit în universitate.
- Una din investigaţii relatează despre experienţele a 14 studenţi şi studente cu regizorul şi profesorul Felix Alexa, care s-au derulat timp de aproape două decenii pe scena celei mai importante universităţi de teatru şi film din ţară. Experienţele relatate seamănă între ele: avansuri, mesaje insistente, urmăriri, ameninţări sau şantaj profesional. În urma articolului, UNATC a făcut un pas istoric şi a interzis relaţiile între profesori şi studenţi. Dar profesorul încă predă în universitate.
- Facultatea „a fost un abuz emoţional şi psihologic, picătură cu picătură, constant, timp de patru ani”. Aşa a fost descrisă Universitatea Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti de către Katia Pascariu, care a povestit despre prejudecăţile şi stereotipurile care stau la temelia educaţiei unei actriţe şi despre cum critica, adesea umilitoare, de multe ori mascată sub formă de glumă au clădit o cultură a abuzului emoţional, tolerat şi perpetuat în facultate.
- Într-o altă investigaţie publicată pe riseproject.ro, 16 voci din UNATC au relatat abuzurile psihologice, dar şi hărţuirea profesorului şi regizorului Puiu Şerban de-a lungul carierei sale de peste 20 de ani. Din cauza lipsei unei culturi de etică şi integritate în Universitate, comportamentul său fie nu a fost considerat o problemă, fie a fost trecut cu vederea. Profesorul încă predă în facultate.
- În UNATC s-a pus problema modificării Codului de Etică anul trecut, după un val de reacţii negative în presă şi mai ales în comunitatea teatrală şi cinematografică. Despre noul Cod şi „Manualul de proceduri” care va detalia, printre altele, abuzul de putere şi consimţământul în cadrul universitar a vorbit Marian Popescu, preşedintele Centrulul de Acţiune, Resurse, Formare pentru Integritate Academică al Universităţii din Bucureşti (CARFIA).
- Într-o altă investigaţie, 14 absolvente din Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării a Universităţii din Bucureşti au relatat despre experienţele cu lectorul universitar Horea-Mihai Bădău, pe care le descriu ca „neplăcute”, „hărţuire” sau „abuz”. Mulţi ani, studentele nu au vorbit fie de frică, fie de ruşine, pentru că nu înţelegeau ce li se întâmplă sau credeau că sunt singure.
- În ceea ce priveşte amploarea fenomenului hărţuirii sexuale în şcoli şi universităţi, cel mai extins studiu exploratoriu de până acum privind fenomenul hărţuirii în sistemul de învăţământ din România, realizat de RISE Project, în parteneriat cu Asociaţia ANAIS, arată că unul din doi elevi şi studenţi a trecut prin cel puţin o formă de hărţuire sexuală. Dintre aceştia, 41% erau minori în momentul abuzului.
- În cadrul proiectului Catedra de Abuz, Asociaţia citată a lansat şi un formular prin care victimele pot reclama situaţiile pe care le-au trăit în unităţile de învăţământ din România. Formularul rămâne deschis pentru completare, iar informaţiile furnizate vor fi înregistrate în „Harta hărţuirii sexuale în sistemul de învăţământ din România” periodic.
Proiectul a fost derulat de RISE Project în parteneriat cu Asociaţia ANAIS, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanţat de Islanda, Liechtenstein şi Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
Scopul proiectului este „Îmbunătăţirea răspunsului instituţiilor educaţionale şi sprijinirea victimelor în combaterea fenomenului hărţuirii sexuale prin 1) cercetarea fenomenului şi activităţi de awareness asupra subiectului pentru a sublinia amploarea acestuia 2) o serie de investigaţii jurnalistice 3) o harta interactiva care cuprinde toate cazurile cunoscute de hartuire sexuala in invatamant şi 4) un pachet de servicii de consiliere juridica si psihologica pentru victime.”
![viewscnt](http://viewscnt.1616.ro/c.gif?id=21479109&pid=2701)
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.