Controlorii de trafic aerian au intrat în grevă de avertisment, vineri, iar timp de două ore au întrerupt lucrul, doar o treime dintre cursele care aveau orele de zbor între 11.00 şi 13.00 putând să decoleze sau să aterizeze. Mai multe curse au acumulat întârzieri la plecarea şi la sosirea pe aeroporturi. Sindicaliştii spun că au intrat în grevă toţi cei 1.500 de angajaţi ai ROMATSA de la 16 turnuri de control, care dirijează zilnic aproximativ 3.000 de avioane, ei având 50 de solicitări, care nu pot fi rezolvate din cauză că regia nu are Consiliu de Administraţie şi nici o conducere stabilă.
Greva controlorilor de trafic s-a încheiat
Angajaţii ROMATSA au încheiat la ora 13.00 greva de avertisment declanşată la ora 11.00.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Sindicat ROMATSA: Toţi cei 1.500 de angajaţi de la 16 turnuri de control sunt în grevă de avertisment
Toţi cei 1.500 de angajaţi ai ROMATSA, de la 16 turnuri de control, care dirijează zilnic aproximativ 3.000 de avioane, sunt vineri în grevă de avertisment, a declarat, pentru News.ro, purtătorul de cuvânt al Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian (ATSR), Alecu Florin Diaconu. El a precizat că sindicaliştii ROMATSA au 50 de solicitări, dar acestea nu pot fi rezolvate din cauză că regia nu are Consiliu de Administraţie şi nici o conducere stabilă.
”ROMATSA are circa 1.500 de salariaţi, dintre care 1.300 sunt membri de sindicat. Toţi angajaţii sunt în grevă de avertisment, însemnând 16 turnuri de control din ţară, la fel şi controlorii care asigură dirijarea pe căile aeriene”, a spus Alecu Florin Diaconu.
El a precizat că sindicaliştii au 50 de solicitări, dar acestea nu pot fi rezolvate din cauză că Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) nu are un Consiliu de Administraţie şi nici conducere stabilă, de doi ani.
”Sunt probleme în ceea ce priveşte numărul angajaţilor, suntem deficitari cu personalul operativ, ar fi nevoie să se angajeze circa 90 de controlori de trafic aerian. În plus, de doi ani nu avem conducere stabilă, de la greva anterioară. Nu avem nici Consiliu de Administraţie, care să ia decizii”, a mai spus purtătorul de cuvânt al Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian.
Angajaţii ROMATSA sunt nemulţumiţi că, din 2015, nu le-au mai fost majorate salariile, care ar fi trebuit să crească cel puţin în raport cu inflaţia.
”Din 2015 nu am beneficiat de o majorare de salarii, ar trebui ca acestea să crească măcar cu inflaţia. Subliniez că noi nu luăm bani de la bugetul de stat, ci din serviciile pe care le oferă regia”, a adăugat Diaconu.
Printre nemulţumirile sindicaliştilor este şi deficitul de personal, la ROMATSA fiind necasară angajarea în acest an a aproximativ 90 de controlori de trafic aerian.
Alecu Florin Diaconu a precizat că sindicatul vrea şi implementarea legislaţiei europene în cea naţională.
”Am fost şi la Ministerul Transporturilor la negocieri, am vorbit chiar cu ministrul (Răzvan Cuc, n.r.). Ne-a rugat să renunţăm la grevă, dar i-am spus că nu se poate”, a mai spus reprezentantul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian.
Angajaţii ROMATSA dirijează în 24 de ore aproximativ 3.000 de avioane, care reprezintă tot traficul aerian pe teritoriul României, dintre care 90-95% reprezintă traficul de rută.
Reprezentanţii ROMATSA au declarat vineri, pentru News.ro, că vor fi continuate negocierile cu sindicatele, pentru a găsi soluţii de rezolvare a problemelor.
”Noi continuăm negocierile cu sindicatele şi face tot posibilul să rezolvăm problemele existente”, au spus oficialii ROMATSA.
Situaţia pe aeroporturile din ţară
Şase curse care trebuie operate, vineri, pe Aeroportul Sibiu către sau dinspre oraşe din Germania ar putea fi afectate de greva de avertisment a controlorilor de trafic, deşi oficialii aeroportului spun că la ultima grevă din cadrul ROMATSA traficul de la Sibiu nu a avut de suferit. În schimb, la Timişoara greva controlorilor de trafic aerian nu afectează zborurile pe Aeroportul Internaţional ”Traian Vuia”, unde între orele 11.00 - 13.00 este programată o cursă Wizzair, însă s-a luat decizia ca aceasta să nu fie afectată. Nici pe Aeroportul Internaţional Cluj orarul de zbor al aeronavelor nu este afectat de grevă.
CITEȘTE ȘI Şase curse operate pe Aeroportul Sibiu către sau dinspre oraşe din Germania ar putea fi afectate de greva controlorilor de trafic. La Timişoara şi Cluj nicio cursă nu e afectată CITEȘTE ȘI Două curse operate pe Aeroportul Internaţional Cluj, cu întârzieri din cauza grevei ROMATSA. Iniţial, directorul aeroportului spusese că niciun zbor nu este afectatControlorii de trafic aerian au intrat în grevă de avertisment. Mai multe curse vor avea întârzieri la plecarea şi la sosirea pe Aeroportul „Henri Coandă”
Angajaţii ROMATSA, regia de stat care se ocupă cu dirijarea traficului aerian din România, au intrat în grevă de avertisment de două ore, nemulţumiţi că nu a fost încheiat un nou contract colectiv de muncă (CCM), deşi negocierile se poartă din februarie 2016.
În cele două ore de protest, angajaţii ROMATSA sunt obligaţi, conform legii, să asigure o treime din zborurile programate. În timpul grevei de avertisment nu vor fi afecate zborurile umanitare de stat, medicale, de căutare şi salvare şi de urgenţă.
Reprezentanţii Aeroportului “Henri Coandă” au declarat, pentru News.ro, că nicio cursă nu va fi anulată din cauza grevei de avertisment a controlorilor de trafic, dar mai multe zboruri vor avea întârzieri la plecare şi la sosire.
Aproximativ 30 de curse aeriene trebuiau să decoleze între orele 11.00 şi 13.00 de pe Aeroportul “Henri Coandă”, spre Germania, Austria, Cehia, Italia, Marea Britanie, Israel, Rurcia, Grecia şi Ungaria, Republica Moldova, precum şi spre aeroporturile din Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara.
Până la ora 11.00, dintre aeronavele care ar fi trebuit să decoleze de pe Aeroportul “Henri Coandă” în perioada grevei de avertisment au fost anunţate cu întârzieri: cursa W63003 spre Londra (care trebuia să plece la ora 11.35, va pleca la 12.35); cursa 0B111 spre Roma (de la ora 11.40 la 13.17); cursa W63091 spre Dortmund (de la 12.10 la 12.40); cursa R O391 spre Londra (de la 12.30 la 14.00); cursa 0B117 spre Bologna (de la 13.00 la 14.50); cursa RO383 spre Paris (de la 13.10 la 14.30) şi cursa AF5051 spre Paris (de la 13.10 la 14.30).
Tot aproximativ 30 de curse aeriene interne şi internaţionale aveau orele de aterizare pe Aeroportul “Henri Coandă” între 11.00 şi 13.00. Cursele internaţionale trebuiau să plece spre Bucureşti de pe aeroporturi din Italia, Turcia, Israel, Austria, Germania, Italia, Rusia, Elveţia, Suedia, Belgia şi Norvegia, iar zborurile interne erau pe rutele Oradea-Bucureşti şi Satu Mare - Bucureşti.
Reprezentanţii Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR) au avut discuţii înaintea grevei de avertisment cu conducerile ROMATSA şi Ministerului Transporturilor, însă pentru că nu au ajuns la niciun rezultat, au decis să continue acţiunea de protest şi să întrerupă lucrul vineri, între orele 11.00 şi 13.00.
Liderul ATSR, Gabriel Tudorache, a declarat, pentru News.ro, că este foarte probabilă şi declanşarea grevei generale în viitorul apropiat, dacă problemele cu care se confruntă compania nu vor fi rezolvate.
Angajaţii ROMATSA susţin că acţiunea de protest este urmarea unei "lungi bătălii pentru păstrarea prestigiului instituţiei, pentru depolitizarea şi decăpuşarea ei".
Sindicaliştii spun că nu urmăresc avantaje materiale, ci siguranţa locului de muncă, avertizând că înmulţirea zborurilor pe teritoriul românesc şi reducerea numărului de controlori de trafic constituie un atac la adresa siguranţei traficului.
"De aceea, rugăm publicul larg să ne înţeleagă şi să fie alături de noi în acest demers care ne priveşte pe toţi, familiile noastre, copiii noştri... Nu vrem să mai pozăm în vinovaţi din cauza incompetenţei, indolenţei şi a lipsei de răspundere a unor indivizi necalificaţi pentru posturile de conducere pe care le ocupă în diverse instituţii ale statului", arată reprezentanţii ATSR.
ROMATSA este regia cu cele mai mari salarii din România. Potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli pe 2016, salariul mediu lunar brut, fără a lua în calcul bonusurile, este de 21.430 lei (aproape 5.000 euro) în acest an.
În România existau, la mijlocul anului trecut, 552 de controlori de trafic aerian, dintre care în jur de 300 sunt controlori de rute, iar restul sunt controlori de turn. Dintre cei 252 de controlori de turn, 47 lucrează la cel mai mare aeroport din România, „Henri Coandă” Bucureşti.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.