Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământa transmis, marţi, un apel Consiliului Naţional al Rectorilor în care solicită ca universităţile să pregătească dascălii şi pentru predarea online. ”De ani buni, universităţile nu mai furnizează pentru sistemul de învăţământ profesori, ci absolvenţi de învăţământ universitar”, spun sindicaliştii, care vorbesc despre provocările acestei perioade.
”Începând cu data de 11 martie 2020, din cauza pandemiei generate de coronavirus, şcolile şi universităţile au fost nevoite să apeleze la o altă formă de învăţare decât cea în sălile de clasă sau în amfiteatre, mai exact învăţarea online. Atât cadrele didactice, cât şi elevii şi studenţii au constatat că acest tip de învăţare este mult mai dificil şi mai stresant şi că există, în mod real, dificultăţi în implementarea lui, cauzele fiind multiple. Principala cauză a numărului de elevi - 250.000, potrivit datelor Ministerului Educaţiei şi Cercetării - care nu au participat şi nu participă la aceste lecţii, a fost generată de lipsa echipamentelor absolut necesare pentru a face şcoală online, situaţie întâlnită şi în cazul personalului didactic. Sunt şi situaţii în care cadrele didactice transmit teme, fişe de lucru etc. cu ajutorul telefoanelor mobile personale, ca variantă minimă de menţinere a activităţii cu elevii, caz în care este evident că nivelul calitativ al învăţării online este departe de cel în care sunt folosite laptopuri, tablete sau computere”, au transmis sindicaliştii în apelul adresat preşedintelui Consiliului Naţional al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu.
Sindicaliştii afirmă că ”anumite sincope întâlnite la învăţarea online sunt cauzate şi de faptul că nu toate cadrele didactice stăpânesc foarte bine tot ceea ce este necesar pentru utilizarea la parametri normali a echipamentelor necesare învăţării online, întrucât nu au avut posibilitatea sau ocazia unei instruiri în acest sens”.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
FSLI vorbeşte despre eforturile uriaşe pe care le-au făcut profesorii pentru a face faţă acestor provocări neaşteptate, care au luat pe toată lumea prin surprindere.
”Soluţia pe termen scurt şi care revine Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a instrui cadrele didactice care nu stăpânesc foarte bine aceste metode de predare online, este de a pune la dispoziţia acestora platforme specializate şi customizate cu ajutorul cărora să poată deprinde aceste abilităţi. Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ face, prin intermediul dumneavoastră, un apel către Consiliul Naţional al Rectorilor din România de a analiza şi de a se implica activ asupra găsirii unor soluţii referitoare la formarea viitoarelor cadre didactice. Este un adevăr dureros, dar este real faptul că, de ani buni, universităţile nu mai furnizează pentru sistemul de învăţământ profesori, ci absolvenţi de învăţământ universitar, iar federaţia noastră a atras atenţia constant asupra acestui fapt, în ultimii ani. Din păcate, din motive care nu ne sunt cunoscute, solicitarea noastră nu a fost urmată şi de schimbări ale sistemului de formare iniţială a cadrelor didactice”, au mai transmis sindicaliştii.
Potrivit acestora, profesorul, în adevăratul sens al cuvântului, ”nu înseamnă o persoană care înmagazinează doar informaţii teoretice, din matematică, fizică etc, ci este mult mai mult: înainte de orice trebuie să fie o persoană care are abilităţi şi cunoştinţe pedagogice, deci să poată transmite informaţiile pe care le deţine şi discipolilor săi”.
Sindicaliştii spun că profesorul din România trebuie să redevină “fabricant de oameni”, iar pentru a se putea face acest lucru, primul pas este cel al revizuirii din temelii a formării iniţiale.
”Pe lângă pregătirea metodică şi practica pedagogică, lucruri care au dispărut acum din planurile cadru ale universităţilor sau sunt opţionale, dar care sunt absolut necesare pentru un viitor profesor, mai trebuie introdusă în planurile-cadru, ca modul obligatoriu în masterul didactic, instruirea pentru predarea online. Şi asta se poate face chiar din anul universitar 2020-2021. Acest tip de predare online poate fi folosit nu doar în caz de pandemie, ci şi în situaţiile în care şcolile sunt închise din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile. Este adevărat că învăţarea în sălile de clasă sau în amfiteatre este cea mai eficientă, dar trebuie să fim pregătiţi ca, la nevoie, aşa cum se întâmplă acum, să putem apela la şcoala online, pentru a nu lăsa flacăra cunoaşterii să se stingă”, a mai transmis FSLI.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.