Drumarii vor organiza, joi, un protest în Capitală, în faţa Ministerelor TRansporturilor şi Finanţelor, reclamând „dezastrul rutier şi social”. Reprezentanţii Sindicatului „Elie Radu”, din CNAIR, cer guvernanţilor să oprească distrugerea drumurilor şi atacul asupra angajaţilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Infrastructură Rutieră, afirmând că instituţia este „sabotată din interior”. Acţiunea drumarilor este susţinută de Blocul Naţional Sindical (BNS).
„Suntem în pragul unui dezastru rutier şi social! Desfiinţarea Agenţiilor de Control şi Încasare, lipsa unui control al vehiculelor care nu respecta masele si dimensiunile maxime admise, distrugerea negocierilor colective şi încălcarea drepturilor salariatilor sunt atacuri directe la siguranţa infrastructurii rutiere şi la angajaţii care o întreţin! CNAIR este sabotată din interior, iar noi nu vom sta cu mâinile în sân!”, se arată într-un comunicat de presă al sindicatului drumarilor.
Angajaţii CNAIR anunţă că pe 20 februarie vor ieşi în stradă şi ameninţă că dacă guvernanţii „nu iau măsuri rapide”, vor bloca activitatea şi vor protesta în toată ţara.
„Nu vom permite ca drumurile României să fie distruse, iar angajaţii care le întreţin să fie transformaţi în sclavi! (...). Desi am intrat in Schengen si ar fi trebuit ca guvernanţii noştri să fi adaptat deja legislaţia la noile realităţi, nu se întâmplă nimic în sens pozitiv: în loc să ne reorganizăm şi să ne adaptăm controlul vehiculelor care nu respectă masele şi dimensiunile maxim admise, C.N.A.I.R.- S.A. a desfiinţat Agenţiile de Control şi Încasări (A.C.I.) unde se făcea acest control, iar salariaţii urmează să fie disponibilizaţi. (...) La o lună şi jumătate de la intrarea în Schenghen încă nu ştim ce vrem să facem, dar să mai şi acţionăm!”, afirmă drumarii în comunicat.
Aceştia acuză Ministerul Transporturilor că „tace” şi că sindicaliştii au încercat „degeaba” să se întâlnească cu reprezentanţii lor, că „nu şi-au făcut timp” şi pentru ei.
„La C.N.A.I.R. S.A. încercăm de 2 ani degeaba - nicio problemă importantă nu se supune dialogului social. I.S.C.T.R. pare că e singura instituţie, subdimensionată, nedotată, nici tehnic, şi nici la nivel de angajaţi, care din când în când mai face un control. Însă cu aşa controale, vai şi amar de drumurile noastre!”, afirmă sindicaliştii.
Aceştia susţin că C.N.A.I.R., în calitate de administrator de infrastructură rutieră, are „obligaţia legală de a menţine integritatea drumurilor şi siguranţa participanţilor la trafic”.
„Asigurarea conformităţii vehiculelor cu standardele de masă şi gabarit contribuie la creşterea siguranţei rutiere (vehiculele care depăşesc limitele pot crea situaţii periculoase), protecţia infrastructurii, reducând costurile de întreţinere şi reparaţie a drumurilor. Totuşi, aceasta nu vrea să mai presteze o astfel de activitate, ci preferă să desfiinţeze ACI-urile, cu consecinţa concedierii colective a salariaţilor săi şi a diminuării veniturilor sale şi la bugetul de stat! De ce nu vrem să mai controlam vehiculele şi să mai încasam venituri? Este o întrebare la care fiecare poate să dea un răspuns! Poate fi vorba de încercarea de distrugere a acestei companii? De distrugere infrastructura rutiera? De protejarea transportatorilor? Sau de pierdere forţei de munca calificata? Degeaba semnam contracte pentru noi sectoare minuscule, fie de autostrăzi, fie de drumuri naţionale, daca distrugem masiv ceea ce avem! Niciodată nu vom reuşi să ţinem pasul cu reparaţiile la structura existenta mai ales daca aceasta se degradează într-un ritm mult mai rapid din cauza nerespectării condiţiilor privind masele şi dimensiunile maxim admise!”, se mai arată în comunicatul citat.
Aceeaşi sursă menţionează că, pe lângă problemele de ordin organizatoric cu care se confruntă compania, statul loveşte în plus prin emiterea de ordonanţe cu impact asupra negocierii colective şi a contractelor colective de muncă deja încheiate.
„După ce iniţial s-a adoptat Legea nr. 296/2023 prin care au fost impuse norme de personal în mod aleatoriu, fară să se ţină cont de nivelul companiei, structura sa teritorială, care au dus la anomalii în cadrul său, a fost adoptată şi OUG 156/2024 care introduce derogări permanente de la Legea 367/2022, blocând negocierile libere la contractele colective de muncă. Astfel, Statul intervine abuziv în relaţiile de muncă, distrugând autonomia negocierilor! În acest context, salariile nu se mai pot adapta la inflaţie, afectând nivelul de trai, angajaţii pleacă în privat, iar calitatea serviciilor publice scade”, se precizează în comunicatul citat.
Potrivit aceleaişi surse, în cadrul C.N.A.I.R.- S.A. există un deficit acut de salariaţi calificaţi, ingineri, tehnicieni, mecanici de utilaje, şoferi etc, în condiţiile în care aceştia „preferă munca în domeniul privat, unde salariile sunt mai mari”.
„S-a ajuns în situaţia în care salariaţii existenţi au concedii de odihna de luat pe doi-trei ani de zile şi nu pot să plece în concedii. Acumularea excesivă de ore suplimentare se face în perioada de iarnă. Acest deficit de personal se regăseşte în special la nivelul districtelor. De exemplu, în Districtul Feleac (din cadrul DRDP Cluj) sunt doar 2 muncitori, ceea ce face imposibilă asigurarea permanenţei şi intervenţiilor la accidente. Salariaţii sunt chemaţi la muncă suplimentară, desi acordarea de timp liber trebuie să se facă în termen de 60 de zile, acest lucru nu este posibil, nu sunt plătite aceste ore suplimentare, de multe ori fiind nevoiţi să promovam acţiuni în instanţă. Muncitorii sunt expuşi accidentelor din cauza lipsei de personal şi de echipamente adecvate pentru semnalizare şi protecţie în zona drumului. Astfel, au fost situaţii în care au salariaţii au fost spulberaţi de pe partea carosabila în timp ce executau activităţile de serviciu din cauza lipsei şi dotărilor cu echipamente şi utilaje de protecţie a acestora (CIC Sălişte 4 muncitori , DRDP Craiova – deces, DRDP bucureşti – deces etc), mai susţin sindicaliştii.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.