Un raport al Corpului de Control arată că Societatea de Transport ”Bucureştii Noi”, din subordinea RA-APPS, a stabilit tarife unice pe zi pentru serviciile auto furnizate Secretariatului General al Guvernului, procedeu prin care au fost mascată decontarea dublă a unor cheltuieli sau decontarea unor cheltuieli neeconomicoase.
Societatea de Transport ”Bucureştii Noi” prestează servicii de transport şi de service pentru autoturismele alocate aparatului de lucru al Guvernului, în baza cărora a obţinut, în medie, un procent de aproximativ 90% din veniturile anuale, dar şi pentru alte instituţii publice. ”Prestarea acestor servicii se face în baza unor contracte acordate STBN prin atribuire directă, contrar dispoziţiilor legale din domeniile achiziţiilor publice şi concurenţei”, arată Corpul de Control.
”Începând cu anul 2010, pentru autoturismele alocate SGG, RA-APPS., prin STBN, a stabilit tarife unice/zi/autoturism cu încălcarea prevederilor Procedurii Operaţionale «Activitatea de transport şi service auto», elaborată în ianuarie 2010, ediţia a II-a, aprobată de către directorul general al RA-APPS”, se arată în raportul Corpului de Control, care menţionează că tarifele trebuiau stabilite în funcţie de cilindreea autoturismului.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Prin această procedură, STBN a decontat practic de două ori unele cheltuieli făcute. ”În perioada 2011 – 2015, în cadrul negocierilor anuale cu SGG, STBN a inclus în tariful unic şi cheltuieli cu deplasări, detaşări şi transferări (diurnă, cazare, taxă drum, taxă pod, taxă hotelieră, taxă locală), cu încălcarea prevederilor art. 8.3.1 din Procedura Operaţională «Activitatea de transport şi service auto», privind modul de stabilire a tarifului unic pentru transportul de persoane. În urma verificărilor efectuate, s-a constatat existenţa premiselor ca RA-APPS, să deconteze de două ori cheltuielile cu deplasările conducătorilor auto, atât direct, prin aplicarea clauzei contractuale potrivit căreia beneficiarul decontează prestatorului toate cheltuielile efectuate cu deplasările conducătorilor auto, cât şi indirect, prin includerea acestor cheltuieli în cheltuielile totale care stau la baza stabilirii tarifului unic pe autovehicul”, susţine Corpul de Control.
O altă concluzie a Corpului de Control este că, în perioada 2013 – 2015, alegerea furnizorilor de piese auto s-a efectuat cu încălcarea principiilor şi normelor prevăzute în legislaţia aplicabilă în domeniul achiziţiilor publice, respectiv nediscriminarea, tratamentul egal, transparenţa şi eficienţa utilizării fondurilor. ”STBN a achiziţionat piese auto direct de la furnizori, selectaţi pe un aşa-zis «criteriu al rapidităţii», fără a efectua o analiză a altor oferte existente pe piaţă. Astfel, conducerea STBN a aprobat, în mod nejustificat, plata unor sume mult mai mari pentru produse cu aceleaşi caracteristici, pe care STBN putea să le achiziţioneze de la alţi furnizori existenţi pe piaţă dacă ar fi folosit mecanismele concurenţiale şi transparente prevăzute de legislaţia incidentă în domeniul achiziţiilor publice”, se arată în raport.
Corpul de Control va sesiza şi Agenţia Naţională de Integritate pentru un contract între STBN şi o firmă care are ca asociat unic şi administrator pe soţia directorului Societăţii de Transport. Acest contract din 2007 a adus soţiei directorului venituri de peste 150.000 de lei.
În urma controlului, raportul conţine o serie de recomandări, printre care: reevaluarea întregii activităţi şi analizarea necesităţii menţinerii formei de organizare a STBN, cu două opţiuni: fie integrarea acesteia în cadrul SGG, fie transformarea STBN în societate comercială, care să poată oferi servicii de transport oricărei persoane, respectând condiţiile de piaţă; elaborarea unor proceduri interne referitoare la achiziţia pieselor auto, consumabilelor şi produselor de întreţinere, conformă cu legislaţia achiziţiilor publice, pentru a evita selectarea furnizorilor pe criterii subiective, aşa cum este „criteriul rapidităţii” şi fără a efectua evaluări a ofertelor existente pe piaţă; reanalizarea înregistrării cheltuielilor cu unele produse de protocol în contul contabil 623 „Cheltuieli de protocol, reclama si publicitate”, pentru a evita majorarea nejustificată a tarifului unic/autoturism şi sesizarea Agenţiei Naţionale de Integritate şi a organelor competente, în funcţie de cele sesizate.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.