Peste 78% dintre elevi nu doresc un examen separat de Evaluarea Naţională pentru admiterea la liceu, iar 69,5% cred că religia nu ar trebui introdusă materie opţională la bacalaureat, se arată într-o consultare realizată de Consiliul Naţional al Elevilor (CNE), la care au luat parte peste 16.000 de elevi din toată ţara. Conform CNE, întregul raport şi recomandările aferente cuprinse în document sunt adresate preşedintelui Klaus-Werner Iohannis, având în vedere că legea se află la promulgare..
Consiliul Naţional al Elevilor a prezentat joi, rezultatele unei consultări la care au luat parte 16.134 elevi din întreaga ţară, aceasta având rolul de a prezenta opinia exactă a elevilor cu privire la cele mai importante schimbări din Legea Învăţământului preuniversitar.
Astfel, 78,2% dintre respondenţi consideră că nu ar trebui să existe un examen separat de Evaluarea Naţională, iar CNE afirmă că acest lucru demonstrează dorinţa elevilor de a păstra Evaluarea Naţională ca formă principală de admitere în ciclul liceal.
De asemenea, 86,2% dintre elevi consideră că ar trebui să existe un termen-limită, în fiecare lună, pentru acordarea burselor şcolare, un termen ce va asigura plata egală a burselor şcolare către toţi elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar din România.
CNE a mai afirmat că 69,5% consideră că religia nu ar trebui introdusă ca materie opţională la Examenul de Bacalaureat, în timp ce 14,8% consideră că ar trebui evaluată Istoria Religiilor, fapt ce confirmă poziţia CNE încă de la propunerea acestui amendament.
Consultarea a mai arătat că 54,9% dintre respondenţi consideră că elevii ar trebui să participe, în mod obligatoriu, la ore de consiliere psihologică, fără acordul părintelui, lucru ce va limita cazurile de violenţă în şcoli, 63,2% din elevi consideră că diversitatea nu este promovată suficient în sălile de clasă, fapt ce atestă existenţa segregării în mediul şcolar, iar 87,6% din respondenţi consideră că elevii ar trebui să aibă mai multă libertate în alegerea disciplinelor de studiu, astfel aceştia ar alege discipline de studiu în funcţie de orientarea profesională individuală.
Consiliul Naţional al Elevilor a mai afirmat că adoptarea legii în forma sa finală în procesul legislativ nu marchează sfârşitul reformei în educaţie, precizând că legislaţia subsecventă joacă un rol important în a asigura respectarea tuturor principiilor ce ar trebui să guverneze sistemul de învăţământ preuniversitar - echitatea, incluziunea, diversitatea etc.
CNE vine cu mai multe propuneri care nu au fost introduse în pachetul legislativ.
Astfel, Consiliul Naţional al Elevilor propune eliminarea examenului de admitere la liceu organizat ulterior susţinerii examenului de Evaluare Naţională – “luând în calcul discrepanţele uriaşe pe care această admitere le-ar putea aduce între elevii din medii educaţionale dezvoltate şi cei din comunităţi şcolare dezavantajate, se poate observa şi o lipsă majoră de constituţionalitate a acestei prevederi. Astfel, atragem atenţia asupra încălcării principiului nondiscriminării şi desegregării, care stă inclusiv la baza proiectului România Educată, pe care ar fi trebuit să fie bazată şi noua lege a educaţiei”.
De asemenea, CNE mai solicită calibrarea nivelului de dificultate a subiectelor de la examenul de Evaluare Naţională, astfel încât acesta să reprezinte cu adevărat o evaluare de etapă, organizată pe mai multe trepte de dificultate, în funcţie de care poate fi realizată repartizarea la liceu.
Consiliul Naţional al Elevilor cere eliminarea religiei de pe lista disciplinelor de examen, cu excepţia învăţământului confesional, “deoarece este introducerea acesteia ar însemna o discriminare clară faţă de elevii care au alte convingeri religioase decât cea creştin-ortodoxă. În acest sens, reiterăm principiul nondiscriminării care ar trebui să primeze indiferent de circumstanţe”, a precizat CNE.
Consiliul Naţional al Elevilor mai solicită şi eliminarea exmatriculării de pe lista de sancţiuni ce pot fi aplicate elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar, socotind că este un aspect neconstituţional. Consiliul Naţional al Elevilor doreşte şi creşterea numărului de discipline opţionale pe care elevii le pot studia, creşterea ponderii de discipline opţionale la 30% din numărul total de ore pentru elevii de gimnaziu şi la 40% pentru elevii de liceu, adaptarea conţinuturilor la necesităţile actuale ale societăţii şi la contextul digitalizării şi asigurarea unor competenţe de bază pentru profilul absolventului de liceu.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.