Avocatul Poporului consideră că modificările propuse prin Ordonanţa pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii ar trebui dezbătute în cadrul procedurii legislative obişnuite, prin dezbatere şi vot în Parlamentul României. Instituţia a transmis, joi, că există riscul de a se crea un decalaj substanţial în atragerea fondurilor, cu riscul deprecierii sistemului public, ce poate duce la imposibilitatea statului de a-şi îndeplini obligaţia constituţională de asigurare a igienei şi a sănătăţii publice.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Proiectul de act normativ conţine, în opinia Avocatului Poporului, o notă de fundamentare sumară şi nu prezintă niciun studiu de impact care să evalueze efectele economico-financiare şi sociale ale acesteia. Pe de altă parte, prin modificările aduse, se intenţionează includerea tuturor furnizorilor privaţi în cadrul programelor naţionale de sănătate, fără a ţine cont de capacitatea şi serviciile oferite de sistemul public de sănătate, respectiv de condiţiile oferite de către furnizorii privaţi. În acest sens, Avocatul Poporului apreciază că, prin procedurile diferite de achiziţionare şi management din cele două domenii, se va crea un decalaj substanţial în atragerea fondurilor destinate programelor naţionale de sănătate între sistemul public şi furnizorii privaţi, cu riscul deprecierii sistemului public, fapt ce poate duce la imposibilitatea statului de a-şi îndeplini obligaţia constituţională de asigurare a igienei şi a sănătăţii publice”, a transmis, joi, Avocatul Poporului.

În ceea ce priveşte finanţarea programelor naţionale de sănătate, Avocatul Poporului consideră că legiuitorul ar fi trebuit să reglementeze de o manieră unitară procedurile aferente programelor, pentru a nu se crea un mediu neconcurenţial.

”Pe de altă parte, Avocatul Poporului opinează că se poate reţine şi un posibil conflict de interese, deoarece odată cu intrarea în vigoare a modificărilor propuse, medicii coordonatori ai programelor de sănătate din unităţile sanitare, adică specialiştii care fundamentează întreg procesul de contractare şi achiziţii, nu au nicio interdicţie în a activa atât în unităţile publice, cât şi în cele private, care derulează programe naţionale de sănătate”, a mia transmis Avocatul Poporului.

Instituţia afirmă că, ”fără a pune la îndoială necesitatea implementării unui sistem de asigurare de sănătate în care este valorificat principiul «banul urmăreşte pacientul», propunerea de ordonanţă sus-menţionată introduce o serie de modificări, fără a asigura echilibrul în sistemul sanitar şi fără a implementa o serie de garanţii prin care să se evite inechităţile dintre sistemul public şi cel privat”.

”Astfel, având în vedere subfinanţarea sistemului public de sănătate, Avocatul Poporului opinează că există riscul ca măsurile propuse prin proiectul de ordonanţă să accentueze criza deja existentă în sistemul de stat, iar o altă consecinţă ar putea fi împovărarea excesivă a pacienţilor care, fiind nevoiţi să apeleze la serviciile medicale private, ar suporta costuri suplimentare determinate de împrejurarea că statul nu decontează diverse taxe (ex. servicii hoteliere). Avocatul Poporului consideră că, în contextul includerii totale a furnizorilor privaţi în sfera programelor naţionale de sănătate, ar fi oportună implementarea unui sistem de informare a pacienţilor cu privire la unităţile medicale care oferă serviciile necesare, costurile, timpii de aşteptare şi condiţionalităţile aferente acestor servicii, în acest fel putându-se asigura decizia informată a pacienţilor cu privire la opţiunea dintre ofertele existente”, a mai transmis Avocatul Poporului.

Ministerul Sănătăţii a pus în dezbatere publică un proiect de Ordonanţă de Urgenţă care prevede modificarea Legii privind reforma în sănătate, în sensul în care programele naţionale de sănătate  - finanţate de stat – vor putea fi derulate ”unitar” decătre furnizori publici şi privaţi.

Potrivit ”Notei de fundamentare” a documentului, în prezent, ”programele naţionale de sănătate curative au drept scop asigurarea tratamentului specific în cazul bolilor cu impact major asupra sănătăţii publice, altele decât TBC şi HIV/SIDA şi transplant de organe, ţesuturi şi celule”.

”În cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, implementarea programelor naţionale de sănătate se realizează prin unităţi de specialitate, respectiv instituţii publice, furnizori publici de servicii medicale, precum şi furnizori privaţi de servicii medicale pentru serviciile medicale care excedează capacităţii furnizorilor publici de servicii medicale, selectate în baza criteriilor aprobate în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate”, se arată în documnt.

OUG propune ca ”serviciile medicale din cadrul programelor naţionale de sănătate curative, care se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, să se deruleze în mod unitar atât prin furnizori publici, cât şi prin furnizori privaţi, în mod similar cu reglementarea privind furnizorii privaţi de medicamente şi dispozitive medicale”.

”Astfel, se asigură accesul imediat al pacienţilor la tratament in cadrul programelor naţionale de sănătate curative şi, funcţie de opţiunea acestora, prin furnizorii care sunt autorizaţi şi evaluaţi şi care au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurări de sănătate”, se mai arată în Nota de fundamentare.

Proiectul este în dezbatere publică până în 28 februarie.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.