Conducerea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a reacționat la afirmaţiile Ministerului Sănătății conform cărora controalele din spitale nu se pot desfășura în afara cadrului legal și că instituția care efectuează controlul oficial în domeniul sănătății publice este Inspecţia Sanitară de Stat. ANPC consideră că nu există temei pentru a considera că operatorii de stat nu trebuie să respecte aceleași norme ca operatorii privați cu profil similar și că protejarea dreptului consumatorilor la sănătate este o responsabilitate care trebuie asumată de toți operatorii economici.
”Conform dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, mai exact Art. 1, statul, prin mijloacele prevăzute de lege, are obligația de a proteja cetățenii în calitatea lor de consumatori. Astfel, este asigurat accesul neîngrădit la produse și servicii, informarea completă despre caracteristicile esențiale ale acestora și apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor, inclusiv în fața unor practici incorecte. De asemenea, prevederile acestui act normativ se aplică tuturor tipurilor de comercializare a produselor (noi, folosite sau recondiționate) și a serviciilor destinate consumatorilor”, au transmis reprezentanții ANPC.
Ei au adăugat că articolul 2, punctul 2 din aceeași ordonanță definește ”consumatorul” ca orice persoană fizică sau grup de persoane fizice care acționează în afacerea lor comercială, industrială, de producție, artizanală ori liberală și specifică faptul că ”unitățile spitalicești” nu sunt exceptate de la aplicarea acestui cadru.
”Prin urmare, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor are în vedere și serviciile de alimentație publică, precum și depozitarea alimentelor destinate consumului public, fie că acestea sunt tratate termic sau nu. Aceste servicii se adresează consumatorilor, așa cum sunt definiți în Ordonanța Guvernului nr. 21/1992”, a precizat ANPC.
Conducerea instituției a menționat că, în conformitate cu dispozițiile art. 3 alin. (1) litera i) din H.G. nr. 700/2012, cu modificările și completările ulterioare, ANPC are responsabilitatea de a controla respectarea dispozițiilor legale privind protecția consumatorilor.
”Aceste controale sunt efectuate pe piață la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare, dar și în unități vamale sau puncte de trecere a frontierei, cu acces la locurile de producție, depozitare sau comercializare a produselor. În plus, instanța de judecată a subliniat că nu există niciun temei pentru a considera că operatorii de stat nu trebuie să respecte aceleași norme ca operatorii privați care au un profil similar. Protejarea dreptului consumatorilor la sănătate, integritate fizică și ocrotirea persoanelor vulnerabile este o responsabilitate ce trebuie asumată de toți operatorii economici. Consumatorii sunt considerați vulnerabili în fața oricărui profesionist, fie că acesta are ca scop obținerea de profit sau nu, fiind expuși la aceleași riscuri în cazul nerespectării normelor legale”, a mai precizat ANPC.
Ministerul Sănătăţii a reacţionat în urma controalelor ANPC în spitale, transmiţând că apreciază preocuparea ANPC privind furnizarea serviciilor în spitale, însă acţiunile de control nu se pot desfăşura în afara cadrului legal. ”Ministerul Sănătăţii este autoritatea abilitată de legea 95/2006 prin Inspecţia Sanitară de Stat, să efectueze controlul oficial în domeniul sănătăţii publice”, a subliniat instituţia.
ANPC a făcut, în ultimele zile, mai multe controale în unități spitalicești.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.