De 1 Martie şi de Ziua Femeii, vânzările de flori vor aduce importatorilor şi florăriilor o cifră de afaceri de peste 20 de milioane de euro, arată o analiză Frames, potrivit căreia cele mai căutate flori, în această perioadă, sunt cele specifice primăverii, precum ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele, iar cele mai apreciate sunt însă trandafirii, consideraţi simbolul iubirii, al afecţiunii.
”Pentru firmele din domeniu, vânzările de 1 şi 8 Martie reprezintă o mare parte din cifra de afaceri la nivelul întregului an”, arată analiza.
O analiză realizată de compania de consultanţă Frames pe baza datelor statistice de la INS, de la Registrul Comerţului, Ministerul Finanţelor şi a estimărilor companiilor din acest sector arată că, în numai opt zile, florăriile din mediul urban vor încasa aproape 20 de milioane de euro.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Estimarea ia în calcul că la oraş, mediul în care se vând peste 90% din flori, locuiesc 4,56 de milioane de femei cu vârsta de peste 18 ani şi că măcar jumătate dintre doamne şi domnişoare vor primi un buchet de flori în această periodă, la un preţ mediu de 40 de lei.
”Estimările Frames, confirmate de o serie de companii din domeniu, indică vânzări de peste 2,28 de milioane de buchete de flori în perioada 1-8 martie, cu o marjă de plus-minus 20%. Asta înseamnă o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de lei în opt zile, luând în calcul şi vânzările din supermaketuri şi alte magazine nespecializate”, afirmă analiştii de la Frames.
Potrivit acestora, 2020 se anunţă a fi, astfel, cel mai bun an din istorie pentru piaţa de flori din România. Datele preliminarii arată că, în 2019, business-ul cu flori din ţara noastră a depăşit 1,5 miliarde de lei, o cifră mai mult decât dublă faţă de 2010 (399,1 milioane lei).
Profitabilitatea sectorului a crescut semnificativ
În 2018, cele 3091 de firme active în acest sector (coduri CAEN 4622/4776) raportau afaceri de 1,4 miliarde de lei, în creştere cu 170 milioane de lei faţă de anul anterior. Şi profitabilitatea sectorului a crescut semnificativ, de la 14,7 milioane lei în 2010 la 99,5 milioane lei în 2018.
Potrivit datelor Frames, în sectorul comerţului cu ridicata al florilor şi al plantelor (CAEN 4622) erau înregistrate, în 2018, 473 de firme în funcţiune, care raportau afaceri de aproape 400 milioane lei. Numărul firmelor era aproape dublu faţă de cel din 2010 (232), semn al interesului investitorilor pentru acest sector.
În sectorul comerţului cu amănuntul al florilor, plantelor şi seminţelor (CAEN 4776) activau, în 2018, 2.618 companii, faţă de 1.048 în 2010. Afacerile acestora se situau în 2018, conform datelor de la Ministerul Finanţelor, la 1,04 miliarde de lei.
”Piaţa florilor din România, care include importatorii, producătorii autohtoni şi comercianţii de flori, se află în plină expansiune. Creşterea veniturilor românilor şi investiţiile semnificative în marketing şi publicitate au impulsionat consumul de flori, atât în magazinele specializate, în special din mediul urban, cât şi în mediul online”, afirmă analiştii.
Cele mai multe firme specializate se aflau, în 2018, în Bucureşti (616), Cluj (183), Ilfov (146), Constanţa (145), Braşov (139), Timişoara (129), Bihor (109), iar cele mai puţine în Mehedinţi (7), Vaslui (22), Tulcea (23), Olt şi Ialomiţa (27).
Printre cei mai importanţi jucători din sectorul comerţului cu ridicata al florilor şi al plantelor se află Flowers Market Holland SRL, cu afaceri de 26,1 milioane de lei în 2018, Flor de Los Andes, cu un business de 17,6 milioane de lei, Tria’s Amway (14,3 milioane lei), Hortigala (11,3 milioane lei), Stanjenel (11,3 milioane lei), Floria International Wholesale (10,6 mil.lei), TMT Flowers SRL (10,2 milioane lei), B&P Floral Connection SRL (9,8 milioane lei), Eralbi Dream Flowers (9,5 milioane lei) şi City Garden Distribution (6,8 milioane lei).
În sectorul comerţului cu amănuntul al florilor, plantelor şi seminţelor, printre principalii jucători se află Comgaby Moln (Florăriile Magnolia), cu afaceri de 31,6 milioane lei în 2018, Floria Retail (Florăriile Floria) cu 7,2 milioane lei şi Florăria Iris (7,1 milioane lei).
În sectorul importului, producţiei şi vânzărilor de flori lucrau, în 2018, 5.382 de angajaţi faţă de 2.861 în 2010.
”Marea majoritate a companiilor din sectorul florilor din România fac parte din zona de microîntreprinderi şi firme mici, cu o medie de doi angajaţi, o cifră de afaceri de 415.000 lei (medie) şi un profit de 29.000 lei (mediu). Cu excepţia unor jucători mari, care au investit în deschiderea unor reţele de florării, cele mai multe florării sunt independente şi au o putere financiară redusă. Pentru acestea, evenimentele precum 1 şi 8 Martie acoperă mare parte din profitul pe întregul an”, arată analiza.
Piaţa florilor, un business cu potenţial
Potrivit analiştilor, piaţa florilor are un potenţial semnificativ, în ton cu creşterea veniturilor populaţiei şi cu extinderea obiceiurilor de consum.
”Dezvoltarea unor francize în piaţa de flori din România, cum de altfel au început să apară, poate reprezenta un business cu un potenţial semnificativ, având în vedere că majoritatea micilor florării din mediul urban se confruntă cu probleme financiare şi sunt dispuse la infuzii de capital. Există deja iniţiative în acest sector, unii investitori dezvoltând, de exemplu, market-uri online prin intermediul cărora încearcă să atragă ofertele de servicii ale acestor mici jucători şi să le ofere sub brandul propriu”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Nevoia de investiţii se vede, cel mai bine, în datele financiare ale companiilor. 1.382 dintre firmele din acest sector prezintă un risc investiţional foarte mare şi numai 635 au un risc investiţional scăzut.
”Această situaţie este cauzata de lipsa capitalului investiţional care le face, pe cele mai multe, vulnerabile în caz de criză, orice blocaj pe lanţul comercial fiind de natură să le creeze dificultăţi operaţionale”, mai arată analiza.
Potrivit datelor Frames, firmele din acest sector raportau în 2018 datorii de peste 740 de milioane de lei, în creştere cu aproape 100 milioane de lei faţă de anul precedent şi cu aproape 500 milioane de lei mai mari faţă de 2010.
”Cum marfa este una perisabilă, iar transportul şi depozitarea sunt esenţiale, firmele care au investit semnificativ în domeniu au ajuns să realizeze mare parte din vânzări, atât în florăriile clasice cât şi online”, spun specialiştii.
Un nou trend, florăriile online
Un stimulent semnificativ pentru piaţa florilor este dat, în prezent, de creşterea semnificativă a numărului florăriilor online, care sunt capabile să livreze buchete de flori prin curier, în maxim 24 de ore, în toată ţara.
”Comerţul cu flori din România s-a diversificat foarte mult în privinţa ofertei de servicii. De la florăriile de cartier s-a ajuns la site-uri web şi aplicaţii de smartphone prin intermediul cărora poţi comanda oriunde o gamă largă de flori şi produse asociate din zona cadourilor. De la clasicele buchete s-a ajuns la aranjamente florale spectaculoase, personalizate, în ton cu sezonalitatea, cu momentele speciale din viaţa celor care le primesc”, spun analiştii.
Floridelux şi Floria sunt doar două dintre cele mai cunoscute exemple de business-uri cu flori pe internet care au investit semnificativ în dezvoltarea unor platforme de comenzi online şi în centre de distribuţie la nivel naţional.
”Sunt tot mai multe companii care au început să livreze flori pe internet, deşi nu au codul caen asociat acestora şi funcţionează pe CAEN 4791 - comerţul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet. Sunt platforme web care vând, în general, o gamă mai largă de produse, de la buchete la cadouri personalizate, produse de patiserie şi alte servicii. Piaţa de flori, aşa cum este definită de legislaţie, se află în plin proces de transformare, iar dezvoltarea comerţului online, creşterea încrederii românilor în tranzacţiile pe internet, sunt de natură să ofere un boost semnificativ acestui business în viitor”, mai arată analiza Frames.
Ce flori se vând de 1 şi 8 Martie? Potrivit estimărilor comercianţilor, citaţi de analiştii de la Frames, în 2020 cele mai căutate vor fi florile de primăvară.
”Cele mai căutate flori, în această perioadă, sunt ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele. Asta mai cu seamă că şi vremea a fost favorabilă, astfel că producţia autohtonă de flori de primăvară se află la un nivel foarte bun. Dincolo de florile de sezon, la mare căutare rămân, în continuare, trandafirii, consideraţi simbolul iubirii. În ceea ce priveşte forma de prezentare, clasicele buchete simple, cu flori de primăvară, se anunţă a fi cele mai vândute. Există însă şi o cerere tot mai mare de buchete personalizate, care includ diverse cadouri şi elemente de decor din plante şi flori exotice. Internetul, trendurile de consum, disponibilităţile financiare mai ridicate faţă de anii trecuţi i-au îndemnat pe mulţi români să caute produse tot mai sofisticate, chiar din zona de lux, în tentativa de a-şi dovedi afecţiunea faţă de persoanele feminine din viaţa lor”, afirmă analiştii Frames.
Analiza Frames privind business-ul din piaţa florilor din România a fost realizată pe baza datelor financiare comunicate de companiile având codurile CAEN 4622 (comerţul cu ridicata al florilor şi al plantelor) şi 4776 (comerţul cu amănuntul al florilor, plantelor şi seminţelor) la Ministerul Finanţelor, datelor statistice privind dinamica firmelor de la Registrul Comerţului şi informaţiilor de la Institutul Naţional de Statistică (INS).
Estimările privind vânzările de 1 şi 8 Martie aparţin Frames şi au fost realizate pornind de la discuţiile cu companiile din sector.
Analiza nu include datele financiare privind comerţul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet (CAEN 4791), cultivarea altor plante din culturi nepermanente (0119) şi comerţul cu amănuntul al bunurilor de ocazie vândute prin magazine (4779), considerând că acestea, având în vedere diversitatea produselor şi a serviciilor, sunt de natură să prezinte o imagine distorsionată a pieţei de flori din România.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.