Liderul deputaţilor liberali, Raluca Turcan, afirmă că iniţiativa legislativă de revizuire a Constituţiei depusă de PNL şi USR nu este neconstituţională, cu excepţia părţii referitoare la amnistie. ”Proiectul de revizuire nu trebuie redepus, ci doar modificat prin amendamente”, susţine Turcan. Aceasta afirmă că se poate organiza în continuare referendumul pentru modificarea Constituţiei odată cu alegerile prezidenţiale.
”Concluzii după comunicatul CCR de azi: Iniţiativa noastră este constituţională cu excepţia părţii referitoare la amnistie! Au validat constituţional demersul de restrângere a domeniilor în care se poate emite OUG! Au validat ca fiind constituţional demersul ca CCR să poată fi sesizată pe neconstituţionalitatea OUG de către Preşedinte, ICCJ sau de 50 de deputaţi ori 25 de senatori! Proiectul de revizuire nu trebuie redepus ci doar modificat prin amendamente!”, a scris, joi, pe Facebook, Raluca Turcan.
Aceasta afirmă că există posibilitatea de a se organiza referendumul pentru modificarea Constituţiei simultan cu turul I sau II al alegerilor prezidenţiale.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Curtea Constituţională a României (CCR) a respins, joi, propunerile legislative de revizuire a Constituţiei iniţiate de PNL şi USR, pe de-o parte, şi de PSD-ALDE, pe de altă parte. Unul dintre motive ţine de faptul că interzicerea amnistiei şi graţierii pentru fapte de corupţie încalcă limitele revizuirii legii fundamentale, deciziile fiind luate ”cu unanimitatea voturilor celor opt membri prezenţi”.
Varianta opoziţiei menţiona că ”acordarea amnistiei sau a graţierii colective pentru fapte de corupţie este interzisă”, în timp ce varianta PSD - ALDE prevedea că ”Preşedintele României îndeplineşte şi următoarele atribuţii: […] d) acordă graţierea individuală; nu poate acorda graţiere pentru infracţiuni de corupţie”, noutatea fiind faptul că şeful statului nu poate graţia infracţiuni de corupţie.
Potrivit CCR, o interdicţie constituţională prestabilită în privinţa vocaţiei cetăţenilor care au săvârşit o anumită categorie de infracţiuni de a beneficia de graţiere individuală încalcă principiul egalităţii, garanţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, precum şi demnitatea umană, valoare supremă a statului român.
”Propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României limitează în mod excesiv puterea statului şi marja sa de apreciere, afectând, în mod nepermis, exercitarea puterii publice în favoarea/ beneficiul cetăţenilor. Astfel, o categorie de cetăţeni este privată de o vocaţie pe considerente cu caracter circumstanţial, ceea ce, în această privinţă, echivalează cu o suprimare a demnităţii umane şi a principiului egalităţii. Propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României nu respectă justul echilibru între două interese generale, şi anume cel de a se executa/ a se considera executată o hotărâre judecătorească de condamnare numai pe considerente care ţin de conduita condamnatului, expresie a efectivităţii justiţiei penale, şi cel al respectării demnităţii umane şi a principiului egalităţii, afectându-se, astfel, echilibrul sensibil existent între cele două interese ale statului şi societăţii”,argumentează judecătorii constituţionali.
”Aprecierea oportunităţii măsurilor de amnistie şi graţiere colectivă ori graţiere individuală revine Parlamentului, respectiv Preşedintelui României şi nu poate fi impusă o interdicţie generală şi valabilă ad aethernam de acordare a acestora în privinţa anumitor infracţiuni”,arată CCR.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.