Programul de guvernare al coaliţiei PSD-PNL-UDMR-minorităţi prevede un audit de eficienţă pentru fiecare autoritate centrală, instituţii regionale şi companii, care va sta la baza propunerilor de desfiinţare/comasare dar şi consolidare fiscal-bugetară în 7 ani, menţinerea cotei unice pentru predictibilitate fiscală şi reducerea taxelor şi impozitelor pe muncă.
La capitolul Reforma administraţiei centrale, noua coaliţie îşi asumă reducerea în administraţia centrală a numărului de ministere la maximum 16 şi numărul agenţiilor cu cel puţin 25% precum şi comasarea serviciilor deconcentrate ale ministerelor, astfel încât niciun minister să nu deţină mai mult de două servicii deconcentrate la nivel teritorial.
Reforma mai prevede reducerea numărului de secretari de stat cu cel puţin 50%, iar regula introdusă este de maximum 2 secretari de stat/minister şi maximum 4 la ministerele mari.
Coaliţia va face un audit de eficienţă pentru fiecare autoritate centrală, instituţii regionale şi companii de stat, care va sta la baza propunerilor de desfiinţare/comasare şi va lansa un program strategic de sprijin pentru eliminarea inegalităţilor teritoriale şi accelerarea dezvoltării zonelor defavorizate din cadrul regiunilor de dezvoltare.
Programul vizează investiţii ţintite în infrastructură, educaţie, sănătate şi economie locală, pentru a crea oportunităţi concrete în comunităţile vulnerabile. Asigurăm acces egal la servicii publice de calitate, atragem investiţii şi stimulăm crearea de locuri de muncă, astfel încât fiecare regiune să aibă şansa unui viitor prosper.
Coaliţia arată, la capitolul Debirocratizare, simplificare, dereglementare că autorităţile de reglementare puternice sunt pilon central al supravegherii pieţelor, iar în baza unui audit se poate implementa comasarea acestora.
Coaliţia propune anularea sau simplificarea unor reglementări nefuncţionale sau supra-birocratice, digitalizarea şi interconectarea bazelor de date de la nivelul administraţiilor publice centrale şi locale.
În plus, instituţiile statului nu vor mai solicita cetăţenilor niciun document emis de alte instituţii publice. ”Această măsură va elimina redundanţele birocratice, va simplifica accesul la servicii şi va demonstra respect faţă de timpul şi efortul cetăţenilor”, arată coaliţia.
Coaliţia vrea simplificarea proceselor birocratice de evaluare şi accesare a fondurilor europene inventarierea de către Registrul Comerţului a tuturor autorizaţiilor necesare pentru fiecare activitate comercială. O bază de date publică accesibilă cu aceste informaţii şi un Birou unic pentru avizare şi consiliere pentru investiţii la nivel judeţean – unificarea avizatorilor într-un singur punct de contact.
Descentralizarea şi creşterea eficienţei administraţiei publice locale se va face prin Transfer de active, competenţe şi responsabilităţi de la nivelul ierarhic superior către cele inferioare, identificarea activelor instituţiilor centrale, care se află în stare avansată de degradare sau prost administrate, şi transferarea lor în proprietatea publică sau privată a primăriilor dar şi un transfer de competenţe în teritoriu între instituţiile statului, prin aplicarea principiului subsidiarităţii, pe baza dialogului cu asociaţiile primarilor şi preşedinţilor de Consilii Judeţene;
”Finanţarea proiectelor de la bugetul de stat pe bază de eficienţă şi cofinanţare din partea autorităţilor locale, în funcţie de capacitatea financiară a acestora, flexibilizarea procedurilor de împrumut pentru UAT-urile care demonstrează sustenabilitate financiară, analiza şi reducerea tipurilor de scutiri la plata taxelor şi impozitelor locale (cu excepţia imobilelor proprietate publică a statului/UAT) şi limitarea tipurilor de deduceri ce se pot acorda prin decizia Consiliilor locale şi sprijin pentru construcţia de locuinţe sociale şi pentru tineri de către UAT”, sunt alte măsuri din programul de guvernare al coaliţiei PSD-PNL-UDMR-minorităţi.
Reforma fiscal-bugetară cuprinde Reforme privind reducerea cheltuielilor şi a risipei banilor publici
- Reaşezarea bugetului conform noilor priorităţi de dezvoltare, pe baza unei analize a eficienţei cheltuielilor în marile sisteme publice;
- Raţionalizarea cheltuielilor nejustificate, prin extinderea achiziţiilor centralizate. Mecanism de control pentru creşterile care depăşesc 20% faţă de costurile medii ale instituţiilor publice;
- Prioritizarea proiectelor de investiţii pentru care se alocă efectiv fonduri la nivel guvernamental şi local. Eficientizarea sistemului de achiziţii publice;
- Un nou statut al funcţionarului public, care să cuprindă criterii de performanţă şi salarizare în funcţie de criterii meritocratice;
- Simplificarea implementării practice a sistemului de facilităţi fiscale dedicate sectorului Cercetare Dezvoltare, prin clarificarea modului de aplicare. Corelarea acestor facilităţi cu impozitul minim global;
- Scheme de ajutor de stat eficiente şi competitive. Sprijinirea investiţiilor în modernizarea tehnologică a economiei prin: automatizarea şi robotizarea producţiei, digitalizarea proceselor, transformarea digitală în agricultură, cercetare/dezvoltare, eficienţă energetică şi energie verde şi adoptarea tehnologiilor emergente (AI, IoT, Big Data, Realitate Augmentată);
- Monitorizarea permanentă a eficacităţii schemelor de ajutor de stat şi ajustarea acestora în funcţie de dinamica pieţei şi de feedback-ul investitorilor;
- Reforma instituţiilor statului, asigurarea predictibilităţii cadrului legislativ şi fiscal, consolidarea capacităţii statului de a elabora, implementa şi monitoriza strategii, creşterea flexibilităţii pieţei forţei de muncă, reducerea barierelor birocratice;
- Continuarea reformelor pentru alinierea politicilor economice şi sociale la standardele şi recomandările OCDE.
Reformele privind consolidarea fiscal-bugetară, din programul de guvernare, sunt:
- Consolidare fiscal-bugetară în 7 ani pentru o Românie puternică în UE, conform angajamentelor privind setul de reforme şi investiţii asumate prin Planul bugetar-structural naţional pe termen mediu al României şi PNRR, concomitent cu reducerea deficitului bugetar ESA la 7% din PIB în 2025 şi menţinerea datoriei în PIB mai mică de 60%;
- Menţinerea cotei unice pentru predictibilitate fiscală;
- Reducerea taxelor şi impozitelor pe muncă. Reducerea graduală a poverii fiscale pe muncă cu până la 5 puncte procentuale, în cazul salariilor mici şi al familiilor cu copii;
- Zero contribuţie la asigurarea de sănătate CASS pentru elevii şi studenţii care ocupă un loc de muncă/internship în timpul studiilor de licenţă şi masterat (vârsta mai mică de 26 de ani);
- Scutirea de CASS şi opţiune la plata CAS pentru pensionarii care au stagiul complet de cotizare contributiv şi se angajează pe un loc de muncă, pentru încurajarea îmbătrânirii active;
- Impozitarea progresivă a marilor averi.
La capitolul Investiţii, coaliţia îşi asume peste 155 miliarde de euro investiţii publice în următorii 5 ani (120 miliarde de euro în 4 ani). 8% din PIB investiţii din buget şi fonduri europene în anul 2025 (adică 150 miliarde de lei, pentru investiţii în şcoli, spitale, autostrăzi şi cale ferată, agricultură şi mediu).
Alte măsuri asumate:
- Cele mai mari investiţii din istorie în infrastructura de transport. Peste 27 miliarde de euro investiţii pentru a finaliza reţeaua de 2.000 km de autostrăzi şi drumuri expres şi peste 2.700 km de infrastructură feroviară;
- Finalizarea celor 3 spitale regionale, construirea a 10 noi spitale, modernizarea a 17 spitale, construirea celor 200 centre comunitare integrate de sănătate în urbanul mic şi rural şi dotarea celor 2.600 de cabinete medicale;
- Peste 16 miliarde de euro în următorii 4 ani pentru investiţii masive în irigaţii şi stimuli pentru fabrici noi de procesare, susţinerea depozitării şi ambalarea produselor;
- Peste 6 miliarde de euro investiţii în sistemul de educaţie. Generalizarea Programului Masa Caldă în şcolile din România. Sprijin pentru 750.000 de copii vulnerabili, pentru a reduce abandonul şcolar. 900 de creşe şi grădiniţe construite. Dotări moderne pentru 9.000 de şcoli şi 1.200 de microbuze electrice pentru transportul elevilor;
- Investiţii în tineri, în învăţământul dual şi pentru reducerea fiscalităţii;
- Stimuli economici de 6-8% din PIB anual pentru creşterea producţiei industriale aici, în România (10 miliarde de euro anual pentru scheme de ajutor de stat şi garanţii).
- Implementarea unui amplu program de dezvoltare care va viza 300 de oraşe, cu o populaţie de sub 100.000 de locuitori. Scopul acestui program este reducerea disparităţilor teritoriale, modernizarea infrastructurii locale şi stimularea economiei regionale, pentru ca aceste comunităţi să devină mai atractive pentru investiţii, locuire şi dezvoltare sustenabilă. Obiectivul acestui program este modernizarea infrastructurii urbane, îmbunătăţirea calităţii serviciilor publice şi stimularea economiei locale. Trebuie să continuăm modernizarea reţelelor de transport, investiţii verzi, tranziţia digitală şi dezvoltarea spaţiilor comunitare, astfel încât aceste oraşe să devină mai locuibile, competitive şi sustenabile.
Programul de guvernare prevede şi un Pachet demografic - sprijin pentru familiile cu copii, care cuprinde:
- Facilităţi concrete pentru achiziţionarea locuinţelor, inclusiv programe de subvenţionare şi garanţii pentru credite;
- Credite avantajoase cu sprijin pentru dobânzi, care să ofere familiilor acces la resurse financiare necesare pentru un trai decent;
- Construirea a 100.000 de locuinţe sociale în următorii ani, pentru a asigura soluţii accesibile de locuire, sprijinind în mod special familiile tinere şi cele cu copii, contribuind astfel la revitalizarea demografică;
- Construirea de creşe va continua, pentru a sprijini familiile tinere şi a oferi condiţii moderne pentru îngrijirea copiilor. Investim în educaţie pentru toţi, asigurând acces echitabil la învăţământ de calitate pentru ca niciun copil să nu fie lăsat în urmă.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.