Echipa USR PLUS la Guvernare a analizat propunerile din proiectul de preşedinte al lui Dacian Cioloş şi a argumentat de ce este sau nu este de acord cu fiecare dintre acestea. Membrii echipei susţin că multe dintre aspectele propuse de Cioloş au fost deja aprobate în Biroul Politic, iar altele, cum ar fi transparenţa, digitalizarea şi reconectarea cu oamenii, există deja. Liderii formaţiunii au precizat de ce nu pot fi de acord ca decizia în partid să fie luată de experţi din afară.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Echipa USR PLUS la Guvernare a analizat propunerile din proiectul de preşedinte al lui Dacian Cioloş şi a argumentat de ce este sau nu de acord.  

Preşedintele USR, Dacian Cioloş, propune în proiectul său ”reconectarea cu cetăţenii”.  

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

”Pentru a pregăti alegerile din 2024 este nevoie de revenirea USR în stradă, prin acţiuni care să ne pună în contact cu aşteptările şi cu nemulţumirile cetăţenilor”, susţine Cioloş.  

Echipa USR PLUS la guvernare îi răspunde: ”USR a început acest tip de acţiune în 2017 - 2018 (...) Aşteptăm de la programul de activitate al preşedintelui propuneri concrete: cum ieşim, cine, cu ce mesaj? A relua exact idei deja discutate este redundant. Evident, suntem de acord am fost deja de acord, nu e nimic de (re)aprobat aici.  

 De asemenea, Cioloş vorbeşte despre ”un partid profesionist şi dezvoltare de politici publice”.  

”Creşterea capacităţii de a fi proactiv politic şi de a face propuneri de politici publice coerente cu strategia partidului şi cu nevoile identificate ale oamenilor”, se arată în programul lui Cioloş.  

Echipa care-i are în frunte pe Cătălin Drulă şi Dan Barna răspunde: ”Departamentul de Politici Publice există deja, creat prin decizie de Biroul Naţional din ianuarie 2022 este în curs de organizare. USR a fost deschis dialogului cu experţi externi, precum şi cu societatea civilă şi mediul de afaceri. Suntem, evident, de acord cu acest aspect, nu înţelegem de ce ni se cere să aprobăm într-un program al preşedintelui ceva ce deja există”.  

De asemenea, Cioloş propune: ”Construirea unui organism consultativ împreună cu membri ai societăţii civile şi specialişti recunoscuţi pentru expertiza pe domeniile pe care le vizăm”.  

”Nu credem că ideea unui organism consultativ împreună cu membri societăţii civile poate funcţiona în practică. Organizaţiile reale ale societăţii civile, cele cu credibilitate publică nu vor intra într-un organism permanent al unui partid politic. Dacă preşedintele are deja nume de membri marcanţi ai societăţii civile care doresc să se asocieze într-un organism formal al unui partid, rugăm să discutăm concret cu propunerile în faţă. Suntem convinşi că nu poate funcţiona pentru că încercări anterioare au arătat că aceşti oameni au  reticenţe la o asociere formală cu un partid politic”, răspunde echipa USR PLUS la Guvernare.  

Aceştia propus, în schimb, o procedură permanentă de consultare cu experţi din societatea civilă.  

De asemenea, Cioloş vorbeşte despre pregătirea pentru guvernare: ”USR se poziţionează că principalul partid de opoziţie care îşi asumă să pregătească guvernarea din 2024. Recunoaşterea USR ca principalul partid liberal, centrist, reformator şi proeuropean din România”.  

Preşedintele vrea formarea unui Guvern din umbră, lucru cu care echipa Barna se declară de acord, dar afirmă că a fost deja discutat.  

”Guvernul din umbra făcut obiectul a două dezbateri în Biroul Naţional. Absolut toţi au fost de acord cu ideea. (...) a rămas că preşedintele va propune o formulă. Citim în programul preşedintelui că trebuie să avem un guvern din umbră, fără detalii. Adică preşedintele ne prezintă o idee deja discutată şi acceptată, dar fără propunerea concretă pe care preşedintele trebuie să o facă. Evident că suntem de acord cu guvernul din umbră am fost deja. Nu suntem de acord cu stabilirea structurii şi a componenţei nominale a acestui guvern din umbră de către o comisie compusă egal din 50% membrii de partid şi 50% membrii din societatea civilă şi mediul de afaceri”, au mai transmis reprezentanţii aripii Barna din USR.  

Aceştia cred că pregătirea pentru guvernare trebuie făcută de către liderii partidului, nu de către oameni din exterior.  

”Acest lucru va duce la demotivarea membrilor şi la golirea de conţinut şi decizie a principalelor foruri politice interne ale partidului (...) În general, este o idee proastă să rupi decizia de responsabilitate şi de legitimitate. A organiza guvernarea, a decide politici publice, a numi oameni în demnităţi publice este esenţa unui partid politic. Să chemăm oameni din afara partidului (...) să facă treaba de bază a unui partid este jignitor faţă de toţi membrii USR. Ar fi un experiment politic întâlnit nicăieri în lume ca un partid politic se externalizeze funcţia sa de bază. Nu vom accepta golirea de sens a atribuţiilor organismelor statutare”, este răspunsul edhipei USR PLUS la guvernare.  
 

Aceştia se declară de acord cu creşterea bazei de membri şi susţinători, dar afirmă că este insuficient.  

Cioloş propune comisie pentru alegerile interne: ”Nu putem susţine politic o reformă electorală profundă, procese electorale curate şi bine organizate dacă nu dăm în primul rând un bun exemplu în felul de organizare transparenţă şi auditare a proceselor electivă interne”.  

Răspunsul echipei Barna: ”Experţi externi în organizarea de alegeri de partid nu există ca meserie nicăieri în lume şi nici în România pentru că nimeni nu a mai făcut asemenea experimente. Concret, de fapt, vorbim despre oameni plătiţi să lucreze la Secretariatul General pe această sarcină. Suntem de acord să angajăm suplimentar dacă este cazul şi să îi numim Autoritatea Electorală Permanentă”.  

Cioloş propune ”moratoriu pe delictul de opinie”.  

”Ne-am dorit, ca partid, să fim un model de organizaţie deschisă, democratică în care membrii să se poate exprima şi să critice argumentat dacă simt nevoia (...) Suntem într-un moment în care delictul de opinie şi mai ales critica internă au ajuns să fie folosite ca justificări pentru a îndepărta colegi sau grupuri de colegi pentru simplul motiv că nu sunt de acord cu opinia majorităţii, ori asta eu ca preşedinte nu pot accepta”.  

Replica echipei Barna: ”Aceasta nu este o practică în USR. Aşteptăm cazuri clară pe care să le analizăm şi, dacă este abuz de decizie, putem invalida deciziile. Nu putem accepta ca orice proces de stabilirea disciplinei să înceteze”.  

Echipa Barna se mai declară de acord cu crearea unei comisii de statut care să lucreze la modificarea Statutului partidului.  

Cioloş propune, de asemenea, ca funcţia de secretar general să fie scoasă la concurs, iar Secterariatul General să fie reorganizat.  

Echipa Barna răspunde: ”Secretarul general al USR este numit şi demis cu două treimi din voturile membrilor este singura prevedere unde se cere această majoritate. Aecretarul general nu este al preşedintelui. Preşedintele vrea să declanşeze numirea unui nou secretar general fără spune care este problemă cu cel actual”.  

Documentul, semnat de Cătălin Drulă, Dan Barna, Ionuţ Moşteanu, Claudiu Năsui, Vlad Botoş, Stelian Ion, Lucian Viziteu, Cristina Prună, Silviu Degelean, Radu Mihaiu, Liviu Mălureanu, Radu Miruţă, Radu Panait şi Adrian Echert, a fost postat pe grupul intern de către Cătălin Drulă şi, aşa cum arată încă de pe prima pagină, este un ”document de lucru” deschis tuturor membrilor.  

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.