Parlamentul European a aprobat marţi o nouă lege care va permite grupurilor de consumatori să lanseze împreună acţiuni colective în Uniunea Europeană.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Noile norme introduc un model armonizat pentru acţiunea de reprezentare în toate statele membre, se arată într-un comunicat. Acesta garantează protecţia consumatorilor împotriva prejudiciilor colective şi introduce garanţii adecvate pentru a evita procesele abuzive.

Toate statele membre trebuie să instituie cel puţin un mecanism procedural eficace care să permită entităţilor calificate (de exemplu, organizaţii ale consumatorilor sau organisme publice) să introducă acţiuni în instanţă pentru acţiuni în încetare (pentru a stopa sau interzice încălcările) sau măsuri reparatorii (compensaţii).

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Legislaţia doreşte să îmbunătăţească funcţionarea pieţei interne oprind practicile ilegale şi facilitând accesul consumatorilor la justiţie.

Mai multe drepturi pentru consumatori şi garanţii pentru comercianţi

Modelul european de acţiune colectivă va permite numai entităţilor calificate, cum ar fi organizaţiile consumatorilor, să reprezinte grupuri de consumatori şi să intenteze acţiuni în justiţie, în locul cabinetelor de avocatură.

Pentru a introduce acţiuni transfrontaliere în instanţă, entităţile calificate vor trebui să respecte aceleaşi criterii în întreaga Uniune. Ele vor trebui să demonstreze că dispun de un anumit grad de stabilitate. În plus, trebuie să şi demonstreze că au activitate publică şi că sunt o organizaţie non-profit. Pentru a sesiza instanţele naţionale, entităţile vor trebui să îndeplinească criteriile prevăzute în legislaţia naţională.

Normele mai introduc garanţii puternice pentru a evita abuzul de procedură. În acest scop, se foloseşte principiul „partea care pierde plăteşte”, care garantează că partea care nu a obţinut câştig de cauză suportă cheltuielile de judecată ale părţii care are câştig de cauză.

Pentru a preveni şi mai mult utilizarea abuzivă a acţiunilor de reprezentare, ar trebui evitate daunele-interese cu caracter punitiv. Entităţile calificate trebuie, de asemenea, să stabilească proceduri pentru a evita conflictele de interese şi influenţa externă, şi anume dacă sunt finanţate de o terţă parte.

Pot fi introduse acţiuni colective împotriva unor comercianţi dacă se presupune că aceştia au încălcat legislaţia Uniunii într-o gamă largă de domenii, cum ar fi protecţia datelor, călătoriile şi turismul, serviciile financiare, energia şi telecomunicaţiile.

În fine, directiva se referă şi la încălcările care au încetat înainte de a se iniţia sau încheia o acţiune de reprezentare, întrucât ar putea fi necesar să se interzică practica în sine pentru a împiedica repetarea ei.

Raportorul Geoffroy Didier (PPE, Franţa) a declarat: „Prin această nouă directivă, am găsit un echilibru între o mai bună protecţie a consumatorilor şi asigurarea securităţii juridice de care au nevoie întreprinderile. Într-un moment în care Europa este puternic testată, UE a demonstrat că poate oferi rezultate şi se poate adapta la noile realităţi, îşi poate proteja mai bine cetăţenii şi le poate oferi noi drepturi concrete ca răspuns la globalizare şi la excesele acesteia”.

Directiva va intra în vigoare la 20 de zile de la data publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Statele membre vor dispune apoi de 24 de luni pentru a transpune directiva în legislaţia naţională şi de şase luni suplimentare pentru a o aplica. Noile norme se vor aplica acţiunilor de reprezentare introduse la data aplicării sau după această dată.

Directiva privind acţiunile de reprezentare, propusă în aprilie 2018 de Comisia Europeană, a fost aprobată de negociatorii Parlamentului şi de miniştrii Uniunii în iunie 2020. Actul legislativ face parte din „Noile avantaje pentru consumatori”. El vine ca răspuns la o serie de scandaluri recente legate de încălcarea drepturilor consumatorilor de către unele companii multinaţionale. În unele state membre, consumatorii pot deja să lanseze acţiuni colective în faţa instanţei. De acum înainte, însă, opţiunea va fi disponibilă în toate ţările Uniunii.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.