Peste 150.000 de euro şi 85.000 de lei şi sticle cu whisky au fost găsite în biroul şi la locuinţa gestionarului şef al Depoului Locomotive Timişoara, în urma percheziţiilor făcute la Regionala Timişoara într-un dosar de furt de motorină din locomotive. Combustibilul era livrat direct din rezervoarele depoului printr-un furtun, dar şi prin conducte subterane ce fac legătura între rezervoarele depoului şi o pompă de alimentare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Potrivit unor surse din rândul anchetatorilor, în urma percheziţiilor făcute de procurori în biroul gestionarului şef al Depoului Locomotive Timişoara, Gheorghe Borza, au fost găsiţi 85.000 de lei, 2.000 de euro, dolari, forinţi, dar şi sticle cu whisky. De asemenea, la una dintre cele două locuinţe ale acestuia a fost găsită suma de 150.000 de euro.

Sursele citate susţin că membrii grupării infracţionale sustrageau între o sută şi două sute de litri de combustibil deodată din locomotive, carburantul fiind apoi vândut.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Totodată, angajaţii Laboratorului de determinări fizico-chimice, utilizând formule de calcul fictive în buletinele de analiză, au permis producerea surplusului de motorină în gestiune.

Până la ora transmiterii acestei ştiri, mai multe persoane au fost duse la audieri la sediul DIICOT. Printre cei care vor fi audiaţi se numără liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotivă, Ioan Boloş, gestionarul şef al Depoului Locomotive, Gheorghe Borza, şeful unităţii, Cristian Jigoria, adjunctul Depoului, Alina Apostol, şi contabila şefă Florina Silaghi. 

Percheziţiile în acest caz s-au încheiat în jurul orei 15.00.

Procurorii DIICOT au făcut, joi, 47 de percheziţii în judeţele Timiş şi Caraş-Severin, pentru destructurarea unui grup infracţional organizat specializat în delapidare cu consecinţe deosebit de grave, complicitate la delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

Din anul 2010 şi până în prezent, la Depoul de Locomotive Timişoara s-a constituit şi a acţionat un grup infracţional organizat, având ca scop însuşirea şi sustragerea combustibilului din gestiune, ”în baza unui plan infracţional foarte bine conceput, cu roluri clar definite pentru fiecare dintre membrii grupării”, se arată într-un comunicat al DIICOT.

”Grupul infracţional organizat s-a constituit în jurul persoanelor cu atribuţii de conducere, organizare şi control de la Depoul de Locomotive Timişoara, respectiv şeful unităţii, adjunctul şefului de unitate, contabila şefă, gestionarul şef şi liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timişoara,  suspecţii având sarcini şi roluri clar definite în cadrul grupării. Suspecţii mai sus-menţionaţi, cu prilejul exercitării atribuţiilor de serviciu, coordonau activitatea de sustragere a unor cantităţi uriaşe de motorină din gestiunea unităţii, prin diferite manopere dolosive, acoperite scriptic prin evidenţierea în documentele unităţii a unor consumuri de combustibil mai mari decât cele reale, manopere care permiteau însuşirea şi sustragerea  surplusului rămas în gestiune”, mai arată DIICOT.

La grupul infracţional, constituit piramidal, au aderat administratorul unei societăţi comerciale ce funcţionează ”clandestin” lângă rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timişoara, precum şi alte două persoane care aveau rolul de a valorifica combustibilul furat.

Activitatea infracţională era gândită foarte laborios şi pusă la punct în cel mai mic detaliu, membrii grupului evidenţiind în documentele unităţii consumuri de combustibil mai mari decât cele reale, făcând astfel posibilă, însuşirea şi sustragerea surplusului rămas în gestiune.

Totodată, în activitatea infracţională au fost atraşi şi au contribuit şi angajaţi ai Laboratorului de determinări fizico-chimice din Depoul de Locomotive Timişoara, prin utilizarea unor formule de calcul fictive în buletinele de analiză care permiteau  producerea surplusurilor în gestiune.

Ulterior, pentru corelarea acestor cifre cu cantităţile alimentate şi cele menţionate în documentele justificative, gestionarul şef al Depoului de Locomotive Timişoara consemna în registrele aferente cifre nereale ale cantităţilor de motorină alimentate în timp ce primitor-distribuitorii din subordinea sa foloseau pentru consemnarea cantităţilor alimentate foi volante, astfel încât să poată fi reglate ulterior cifrele în registrul înseriat, aşa cum prevede procedura de alimentare.

”S-a reţinut, totodată, că un alt suspect, în calitate de şef depou, avea obligaţia de a verifica zilnic înscrisurile existente în registrele de activitate, de a organiza inventarierile decadale, de a verifica integral înregistrările instalaţiilor ICL, CEL IVSM, Deuta şi benzile de vitezometru şi de a participa în comisiile tehnice de constatare şi tratare a deficienţelor de material rulant. Contrar acestor îndatoriri, suspectul, cu scopul de a facilita activitatea infracţională, în mod voit nu şi-a  îndeplinit aceste atribuţii”, mai arată DIICOT.

De asemenea, adjunctul şefului de depou, responsabil de exploatarea şi întreţinerea locomotivelor,  viza foile de parcurs întocmite în fals de către mecanicii de locomotivă, în care erau menţionate cantităţile de motorină livrate şi consumate, fără să ia măsuri de eficientizare a consumului şi de reducere a pierderilor. Totodată, suspecta avea un rol determinant în planificarea în ture a mecanicilor implicaţi în activitatea infracţională.

Activitatea grupului infracţional a fost sprijinită şi de către un poliţist de la Poliţia Transporturi Feroviare Timişoara.

Astfel, conform DIICOT, începând cu anul 2014, suspectul a facilitat activitatea de sustragere de combustibil din incinta depoului şi a îngreunat cercetările făcute în acest sens, oferind informaţi membrilor grupului infracţional despre modul de desfăşurare a investigaţiilor.

”În urma cercetărilor făcute s-a constatat că surplusul de combustibil rămas în urma operaţiunilor menţionate la dispoziţia gestionarului şef era valorificat de către acesta şi de către subordonaţii săi prin vânzarea sub preţul pieţei, către mai multe persoane fizice şi juridice. De asemenea, în activitatea de valorificare au fost implicaţi alţi doi suspecţi, electricieni la Depoul de Locomotive”, precizează DIICOT.

Valorificarea combustibilului se realiza cu ajutorul reprezentantului unei societăţi comerciale ce funcţiona ”clandestin” lângă rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timişoara, cantitatea de motorină era livrată direct din rezervoarele depoului printr-un furtun tip ”pompieri”, cât şi prin intermediul unor conducte subterane ce fac legătura între rezervoarele depoului şi o pompă de alimentare tip PECO aflată în spaţiul aparţinând CFR.

O altă modalitate de valorificare a surplusului de motorină se desfăşura prin intermediul angajaţilor depoului care scoteau motorina cu autoturismele personale, în acest sens fiind elocvente prinderile în flagrant realizate pe parcursul cercetărilor.

Prejudiciul cauzat prin activitatea infracţională este estimat până la acest moment al cercetărilor la suma de 3.997.068 lei lei.

Un număr de 44 de persoane vor fi duse la audieri la sediul DIICOT Timişoara.   

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.