Anchetatorii au ridicat, în urma celor 63 de percheziţii făcute în Bucureşti şi în nouă judeţe, pentru destructurarea unei grupări infracţionale care ar fi cauzat un prejudiciu de peste 6.000.000 de euro societăţii CFR Marfă, 73.900 de lei, 15.800 de euro, 21.600 de dolari, documente, sisteme informatice şi medii de stocare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
Poliţia Română a informat, joi, că poliţiştii de combatere a criminalităţii organizate şi procurorii DIICOT Timişoara au făcut 63 de percheziţii domiciliare în Bucureşti şi în judeţele Timiş, Caraş-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinţi, Călăraşi, Arad, Teleorman, Dâmboviţa în cadrul unui dosar penal în care se fac cercetări faţă de 40 de persoane suspectate de constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

În urma percheziţiilor, poliţiştii au ridicat, în vederea confiscării 73.900 de lei, 15.800 de euro, 21.600 de dolari, documente, sisteme informatice şi medii de stocare.

De asemenea, 21 de persoane, între care şi fostul director general al CFR Marfă Mihuţ Crăciun, au fost reţinute pentru 24 de ore şi duse în Centrul de Reţinere şi Arestare Preventivă Timiş.

Potrivit sursei citate, din cercetări a reieşit că, în cursul anului 2016, s-a constituit un grup infracţional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport. Membrii grupării sunt bănuiţi că ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deşeurilor feroase din Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate.

"Subevaluarea s-a făcut prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza unei proceduri de licitaţie deschisă a 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară. Preţul de achiziţie a fost de 120 de euro per tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru “deşeu fier vechi greu” era de 175,88 euro per tonă, iar pentru “deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro per tonă. Astfel, cei în cauză ar fi realizat practic o subevaluare a bunurilor cu 82,42% în cazul “deşeurilor fier vechi special” (oţel) şi cu 46,56% în cazul “deşeurilor fier vechi greu”,mai  precizează sursa citată.

Prejudiciul cauzat societăţii de transport prin activitatea infracţională este de 6.313.748 de euro.

La audierile de miercuri noapte, de la sediul DIICOT Timişoara, au ajuns trei maşini cu angajaţi ai CFR Marfă de la Bucureşti, dar şi reprezentanţi ai firmei REMAT din Călăraşi, care avea contract cu CFR Marfă pentru casarea vagoanelor de tren.

Potrivit unor surse din rândul anchetatorilor, în urma audiarilor care s-au desfăşurat pe tot parcursul nopţii, procurorii DIICOT au emis ordonanţe de reţinere pentru 21 de persoane, între care fostul director general al CFR Marfă Mihuţ Crăciun.

Toate cele 21 de persoane reţinute în acest dosar ar urma să fie duse la Tribunalul Timiş cu propunerea de arestare preventivă pentru constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

Potrivit DIICOT, în cursul anului 2016, la nivelul Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A s-a constituit un grup infracţional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul SC REMAT SA Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate.

Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza procedurii de licitaţie deschisă iniţiată de S.N.T.F.M. ”CFR MARFĂ” S.A., a  2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară.

"Manopera frauduloasă a fost premeditată de factorii de decizie din cadrul S.N.T.F.M. CFR MARFĂ S.A în conivenţă cu reprezentanţii SC REMAT SA Călăraşi. S-a constatat că, deşi oferta de vânzare iniţiată de S.N.T.F.M. CFR MARFĂ S.A pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul SC REMAT SA Călăraşi a menţionat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane. Preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru deşeu fier vechi greu era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro/ tonă", spun procurorii DIICOT.

Potrivit acestora, primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societăţii S.N.T.F. MARFĂ ”C.F.R. MARFĂ” S.A, compusă din fostul director general Mihuţ Constantin Crăciun, directorul operaţiuni dezvoltare Daniel Ciobanu, directorul Departamentului Vânzări-Trafic Eugen Tudor, directorul economic-financiar Pavel Bărculeţ, managerul juridic Silviu Valeriu Costea, directorul Trafic Constantin Alupoaie, directorul vagoane Florin Enache, şeful Biroului Urmărire Contracte Mariana Căpăţână şi şeful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu.

Aceştia au iniţiat vânzarea la Bursa de Mărfuri a celor 2.450 de vagoane la preţ de fier vechi, prin subevaluarea lor şi obţinerea unui preţ mai mic decât valoarea reală, mai spune DIICOT. 

Al doilea palier al grupului infracţional organizat a fost reprezentat de către funcţionarii din cadrul sucursalelor S.N.T.F. MARFĂ ”C.F.R. MARFĂ” S.A. Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj şi Constanţa, iar al treilea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din reprezentanţii S.C. REMAT S.A.Călăraşi, beneficiara contractului.

Cele 2.450 de vagoane supuse casării însumează 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi, mai precizează sursa citată.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.