Ofiţerii Direcţiei Generale Anticorupţie ridică documente de la compania CFR Marfă, Bursa de Mărfuri şi societatea Remat Călăraşi, în dosarul în care se fac cercetări pentru delapidare, după vânzarea ca fier vechi a 2.450 de vagoane, la un preţ care ar fi fost subevaluat, a declarat, miercuri, purtătorul de cuvânt al DGA, Sarmizia Fetcu.
Ea a precizat că ofiţerii DGA, din dispoziţia procurorilor DIICOT Timişoara, au făcut 20 de percheziţii la sediile unor instituţii publice şi la domiciliile unor persoane suspectate în acest dosar. Şase dintre percheziţii au fost făcute la sediul CFR Marfă, în birourile conducerii companiei.
Sarmizia Fetcu a precizat că ofiţerii DGA ridică documente de la CFR Marfă, Bursa de Mărfuri şi societatea Remat Călăraşi, care vor fi folosite ca probe în dosar.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Ofiţerii DGA pun în executare 11 mandate de aducere la audieri, dispuse de procurorul de caz, persoanele vizate fiind duse la sediul DGA, de unde vor fi transportate la DIICOT Timişoara.
În acest dosar au fost făcute, miercuri, 63 de percheziţii în Bucureşti şi în judeţele Timiş, Caraş-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinţi, Călăraşi, Arad, Teleorman şi Dâmboviţa, la DIICOT Timişoara urmând să fie duse pentru audieri 40 de persoane suspectate de constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals, fapte prin care s-a produs un prejudiciu de peste 6,3 milioane de euro.
Potrivit procurorilor, conducerea executivă a societăţii CFR Marfă, în frunte cu fostul director general Mihuţ Crăciun, este suspectată de implicarea în gruparea infracţională
Grupul infracţional ar fi fost constituit în 2016, fiind implicaţi factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport feroviar de marfă. Aceştia ar fi urmărit subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii cu ocazia operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării.
Subevaluarea s-a făcut prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza procedurii de licitaţie deschisă iniţiată CFR Marfă a unui număr de 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, în condiţiile în care deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), care ar fi avut o valoare de piaţă net superioară, susşin anchetatorii.
"Manopera frauduloasă a fost premeditată de factorii de decizie din cadrul SNTFM CFR Marfă SA în conivenţă cu reprezentanţii SC Remat SA Călăraşi. S-a constatat că, deşi oferta de vânzare iniţiată de SNTFM CFR Marfă SA pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 de tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul SC Remat SA Călăraşi a menţionat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2.450 de vagoane. Preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru deşeu fier vechi greu era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro/ tonă", arată procurorii DIICOT.
Potrivit acestora, primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă a companiei CFR Marfă, respectiv directorul general Mihuţ Constantin Crăciun, directorul operaţiuni dezvoltare Daniel Ciobanu, directorul Departamentului Vânzări-Trafic Eugen Tudor, directorul economic-financiar Pavel Bărculeţ, managerul juridic Silviu Valeriu Costea, directorul Trafic Constantin Alupoaie, directorul vagoane Florin Enache, şeful Biroului Urmărire Contracte Mariana Căpăţână şi şeful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu. Aceştia ar fi iniţiat vânzarea la Bursa de Mărfuri a celor 2.450 de vagoane la preţ de fier vechi, prin subevaluarea lor şi obţinerea unui preţ mai mic decât valoarea reală.
Al doilea palier al grupului infracţional ar fi fost reprezentat de funcţionarii din sucursalele CFR Marfă din Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj şi Constanţa, iar al treilea palier ar fi fost constituit din reprezentanţii societăţii Remat Călăraşi, beneficiara contractului.
Cele 2.450 de vagoane supuse casării însumează 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi, a precizat sursa citată.
Mihuţ Crăciun a fost revocat din funcţia de director general al CFR Marfă în decembrie 2016.
Compania CFR Marfă a precizat, miercuri, că prin contractul de vânzare-cumpărare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT era prevăzută valorificarea prin vânzare a fierului vechi provenit din tăierea a 2.450 de vagoane de marfă care îndeplinesc condiţiile de casare şi care nu mai sunt funcţionale.
În urma percheziţiilor DIICOT care vizează conducerea executivă a societăţii CFR Marfă, Consiliul de Administraţie al companiei va numi o conducere interimară.
Bursa Română de Mărfuri (BRM) a arătat că a organizat pe 16 august 2016 licitaţia privind vânzarea de fier vechi provenit din tăierea a 2.450 de vagoane ”conform reglementărilor în vigoare şi respectând instrucţiunile primite de la CFR Marfă”, câştigător fiind Remat SA Călăraşi.
”BRM nu răspunde şi nu are informaţii despre derularea ulterioară a contractului nici în ceea ce priveşte cantităţile livrate şi nici referitor la tipurile şi calitatea vagoanelor livrate”, au arătat reprezentanţii BRM.
Aceştia au precizat că BRM a pus la dispoziţia autorităţilor toate informaţiile şi documentele solicitate referitor la organizarea acestei licitaţii şi ”este la dispoziţia autorităţilor competente pentru orice fel de alte informaţii şi detalii”.
Compania Remat SA Călăraşi, care a cumpărat cele 2.450 de vagoane casate de la CFR Marfă la un preţ considerat subevaluat de către procurorii DIICOT, este controlată de grupul libanezului Tawil Abbas şi a fost implicată într-un scandal în vara anului 2015, când politiştii descoperise indicii că firma s-ar fi aprovizionat cu fier de la mai multe persoane fizice şi firme fără documente legale şi ar fi înregistrat achiziţii fictive în valoare de 59 milioane euro. Administratorul judiciar, preşedintele consiliului de administraţie şi directorul general al companiei Remat SA Călăraşi este Ion Găbreanu, în vârstă de 62 de ani. Alţi membri ai consiliului de administraţie ai companie mai sunt Ana Elena şi Ioan Pura.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.