Marea Britanie are de-a face cu o „criză democratică” din cauza răspândirii unor „viziuni dăunătoare” şi a manipulării datelor personale, este concluzia Comitetului pentru Mediul Digital, Cultură, Media şi Sport (DCMS) al Parlamentului britanic, scrie BBC.
DCMS a investigat dezinformarea şi ştirile false în urma scandalului Cambridge Analytica. Primul raport privind această investigaţie va sugera o reglementare mai dură pentru reţelele sociale. De asemenea, sunt propuse măsuri pentru a combate amestecul în alegeri.
Raportul avertizează că „ţintirea unor viziuni partizane, care profită de fricile şi prejudecăţile oamenilor pentru a le influenţa votul” reprezintă o ameninţare la adresa democraţiei.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Raportul comitetului va fi publicat oficial duminică, însă o copie a fost publicată pe blogul personal al lui Dominic Cummings, directorul grupării de campanie pro-Brexit Vote Leave.
Conform comitetului, Cummings a refuzat să participe la investigaţie, el numind raportul ca fiind o „ştire falsă”.
Comitetul sugerează că ar trebui trase la răspundere reţelele sociale pentru conţinutul „dăunător” din serviciile lor. Companii precum Facebook sau Youtube au susţinut în repetate rânduri că sunt doar platforme, nu „publicaţii”. Ele au argumentat că nu sunt responsabile de conţinutul postat pe site-urile lor.
Susţinând că reţelele sociale nu se pot ascunde sub scuza faptului că sunt o platformă, comitetul a sugerat crearea „unei noi categorii de companie de tehnologie” care „nu ar fi nici o platformă, nici o publicaţie”, ci undeva la mijloc.
De asemenea, comitetul a informat că regulile pentru campaniile politice ar trebui adaptate pentru era digitală.
Sub noile reguli, ar trebui specificat întotdeauna cine este responsabil de fiecare reclamă politică iar reţelele sociale ar trebui trase la răspundere pentru amestecul în alegeri al unor persoane cu intenţii maliţioase.
Companiile de tehnologie ar trebui taxate pentru a finanţa munca unor instituţii precum Comisia Electorală sau Biroul Comisarului pentru Informaţii. De asemenea, banii obţinuţi din taxe vor fi redirecţionaţi şi către programe de educaţie şi o campanie de informare a publicului, pentru a educa oamenii astfel încât să poată să identifice dezinformarea şi ştirile false.
În plus, reţelele sociale ar trebui examinate constant de o autoritate independentă, precum Autoritatea pentru Piaţă şi Concurenţă.
Raportul a fost foarte critic la adresa Facebook: „Facebook ne-a îngreunat eforturile de a obţine informaţii despre compania lor. Pare că ei au impresia că problema va dispărea dacă nu vor publica informaţii şi reacţionează doar când sunt presaţi. Martorii lor nu au vrut sau nu au putut să ofere răspunsuri complete.”
Raportul definitiv urmează să fie publicat la sfârşitul acestui an.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.