Guvernatorul statului Maryland, Wes Moore, a declarat marţi că ancheta preliminară privind prăbuşirea podului Key din Baltimore "indică un accident", mai multe agenţii americane, inclusiv FBI, părând, de altfel, să excludă o ipoteză "teroristă" sau un act "intenţionat", pe măsură ce ies la iveală detalii tehnice despre ce s-a petrecut cu nava înainte de a intra în plin într-unul dintre pilonii impresionantului pod care s-a prăbuşit apoi precum un joc de domino.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

"Ancheta preliminară indică un accident. Nu am văzut nicio dovadă credibilă a unui atac terorist", a declarat marţi guvernatorul Wes Moore într-o conferinţă de presă. El a spus că autorităţile lucrează pentru a aduna detalii despre ceea ce s-a întâmplat.

Consiliul Naţional pentru Siguranţa Transporturilor (NTSB) a instituit deja o "echipă de intervenţie" pentru a investiga prăbuşirea podului din Baltimore. Echipa este formată din experţi tehnici care pot rezolva "probleme complexe de siguranţă în transporturi" şi specialişti din cadrul agenţiei, repartizaţi prin rotaţie, pentru a răspunde cât mai repede posibil la locul accidentului.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

La rândul său, FBI a afirmat că prăbuşirea podului nu este legată de terorism, conform informaţiilor pe care le are până în prezent. Biroul FBI din Baltimore a declarat că nu există "informaţii specifice şi credibile care să sugereze vreo legătură cu terorismul în acest moment" în ceea ce priveşte prăbuşirea podului.

Nu există "niciun indiciu" că ciocnirea cargobotului a fost un act intenţionat, a declarat marţi şi secretarul american pentru securitate internă, Alejandro Mayorkas. El a precizat, de asemenea, că Paza de Coastă a SUA, care este supervizată de Departamentul pentru Securitate Internă, se află la faţa locului "împreună cu partenerii şi este implicată activ în operaţiunile de căutare şi salvare".

NAVA A PIERDUT CONTROLUL

Un raport neclasificat al Agenţiei pentru Securitate Cibernetică şi Securitate a Infrastructurii, citat de ABC News, arată că nava de containere Dali "a pierdut propulsia" în timp ce părăsea portul Baltimore şi a apucat să avertizeze oficialii din Maryland de o posibilă coliziune. Echipajul a anunţat că a pierdut controlul, se arată în raport.

"Nava a notificat Departamentul de Transport din MD (MDOT) că a pierdut controlul navei şi că este posibilă o coliziune cu podul", se arată în raport. "Nava a lovit podul provocând o prăbuşire completă", menţionează raportul.

La rândul său, CNN a făcut o analiză a datelor de pe site-ul de urmărire a navelor MarineTraffic şi a constatat că vasul de containere, care naviga sub pavilion singaporez,  şi-a schimbat cursul şi a virat spre un pilon cu puţin timp înainte de impact.

Nu este clar ce a determinat nava să se izbească de pod sau de ce luminile sale de la bord pâlpâiau, arată CNN, care menţionează o posibilă pană de energie electrică la bord.

POSIBILĂ PANĂ DE ELECTRICITATE LA BORD

Nava de containere Dali, care se îndrepta spre Colombo, Sri Lanka, începe să schimbe cursul spre stâlpul podului la ora locală 1:26 a.m., lovind podul la ora 1:28 a.m., potrivit datelor MarineTraffic şi înregistrărilor video de la faţa locului. O înregistrare video arată la ora 1: 25 a.m. o coloană de fum închisă la culoare care se ridică de pe navă, iar luminile de pe Dali pâlpâie de cel puţin două ori înainte de incident. În înregistrarea video, în timp ce navighează pe râul Patapsco, luminile navei pot fi văzute stingându-se la ora 1:24 a.m., înainte de a se aprinde din nou, iar apoi se sting şi se aprind din nou între 1:26 a.m. ET şi 1:27 a.m. ET, chiar înainte de a lovi podul, arată CNN. 

VASUL PUTEA TRANSPORTA 10.000 DE CONTAINERE

Compania daneză de transport maritim Maersk închiriase nava de containere Dali, care putea transporta 10.000 de containere maritime, ca parte a unei alianţe între Maersk şi MSC. Maersk este una dintre cele mai mari companii de transport maritim de containere din lume, care transportă orice, de la îmbrăcăminte şi piese auto la electronice şi utilaje grele, la bordul a peste 700 de nave din întreaga lume.

Transportatorul deserveşte peste 100.000 de clienţi şi are escale în peste 500 de porturi din peste 130 de ţări, potrivit site-ului său. Maersk transportă peste 12 milioane de containere în fiecare an.

Compania se numără printre firmele de transport maritim de containere care au suspendat tranzitul prin Marea Roşie şi Canalul Suez din cauza atacurilor continue asupra navelor, inclusiv ale sale, din partesa rebelilor Houthi susţinuţi de Iran.

Compania a înregistrat profituri anuale record în 2022, profitând de preţurile ridicate ale transportului maritim şi de cererea puternică de bunuri post-pandemie, în special în prima jumătate a anului. Însă a concediat 10.000 de angajaţi anul trecut, pe măsură ce cererea s-a prăbuşit, la fel şi preţurile la transport de marfă, ceea ce a dus la scăderea bruscă a veniturilor.

NAVA A FOST INSPECTATĂ DE 27 DE ORI ŞI A AVUT DOUĂ "DEFICIENŢE"

Nava de containere Dali a fost inspectată de 27 de ori de la construcţia sa, în 2015, iar de atunci a avut două "deficienţe", potrivit înregistrărilor din Sistemul electronic de informaţii privind calitatea transportului maritim (Equasis), relatează CNN.

În iunie 2023, în San Antonio, Chile, autorităţile chiliene au constatat la nava Dali o "deficienţă" în ceea ce privelte "propulsia şi maşinile auxiliare - manometre, termometre etc.", potrivit înregistrărilor Equasis. Şi, în noiembrie 2016, în Anvers, Belgia, Dali a primit o altă notificare de "deficienţă" pentru "condiţii structurale" descrise ca "avarii ale corpului navei care afectează navigabilitatea", din cauza faptului că acesta fusese găurit, arată înregistrările Equasis.

Dali a fost implicat într-un incident în 2016 în portul Anvers, au confirmat oficialii portuari pentru CNN.

Ultima inspecţie pe care a avut-o Dali a fost la 9 septembrie 2023, când a fost inspectată de Garda de Coastă a Statelor Unite în New York, potrivit Equasis. În urma acelei inspecţii nu au fost constatate deficienţe, potrivit bazei de date.

Toţi membrii echipajului, inclusiv cei doi piloţi de pe cargoul Dali, au fost găsiţi şi nu există informaţii că ar fi răniţi, a anunţat marţi, într-un comunicat, compania care administrează nava, Synergy Group.

De asemenea, compania a precizat că nu a existat "nicio poluare" în urma incidentului, dar şeful pompierilor din Baltimore, James Wallace, a declarat reporterilor că oficialii nu au confirmat dacă a existat o scurgere activă de combustibil de pe navă. "Era miros de motorină", a menţionat Wallace.

UN PILOT LOCAL ERA LA CÂRMA NAVEI

Nava de containere Dali, care tocmai plecase din portul Baltimore şi se îndrepta spre Colombo, Sri Lanka, nu era însă pilotată de propriul echipaj, ci de piloţi locali, care sunt folosiţi special pentru a evita accidente precum cel care a avut loc marţi dimineaţă devreme, scrie CNN.

"Piloţii mută navele în şi din portul Baltimore", a declarat secretarul pentru transporturi din Maryland, Paul Wiedefeld, într-o conferinţă de presă.

Piloţii se urcă la bord în afara rutelor locale şi duc navele în porturi. În cazul ieşirilor, cum era cazul acum, tot ei duc navele din porturi în largul mării.

Acest lucru este valabil pentru navele care navighează prin porturi, canale şi fluvii din întreaga ţară. Ideea este că piloţii locali sunt conştienţi de pericolele din fiecare port, râu şi canal. 

Asociaţia piloţilor din Maryland este cea mai veche organizaţie de piloţi din ţară, potrivit site-ului său.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.