Italia inaugurează un nou viaduct - fără familiile victimelor, care consideră ceremoniile deplasate - luni, la exact doi ani de la surparea Podului Morandi de la Genova (nord-est), soldată cu 43 de morţi în august 2018, relatează AFP.
Preşedintele Republicii Sergio Mattarella este primul care urmează să traverseze în mod oficial, cu maşina, podul, o lucrare a celebrului arhitect Renzo Piano. Şeful Guvernului Giuseppe Conte urmează să susţină, între alţii, un discurs, iar patrula acrobatică a Forţelor aeriene urmează să survoleze oraşul către ora 16.30 GMT (19.30, ora României), ora oficială a inaugurării.
Însă o absenţă apasă greu asupra ceremoniei - şi anume absenţa familiilor victimelor, care refuză să participe şi care se întâlesc zece zile mai târziu să marcheze doi ani de la tragedie.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
”Noi nu vom fi prezenţi la ianugurare. Nu vrem ca tragedia să se termine în carnaval”, a declaart pentru AFP Egle Possetti, un reprezentant al Comitetului părinţilor victimelor, care şi-a pierdut în această tragedie sora, cumnatul şi doi nepoţi.
”Putem face o mare petrecere de acest fel dacă podul a fost distrus pentru că era vechi, dacă am construit unul nou şi nu moare nimeni”, a adăugat el.
La 14 august 2018, pe o ploaie torenţială, podul autorutier Morandi - numele inginerului care l-a conceput -, o axă esenţială a schimburilor cu Franţa, dar şi locală, s-a surpat, antrenând în cădere zeci de vehicule, aflate în drum către vacanţă sau seviciu. Între cele 43 de victime se află patru copii.
Italia - cunoscută prin lentoarea sa în execuţia lucrărilor publice - a depus un efort şi a încheiat în aprilie podul, iar în prezent în peninsulă se vorbeşte despre ”modelul Genova”.
Conte nu a ezitat să-l catalogheze duminică drept ”simbolul unei Italii care se redresează”.
Ultimul tronson al podului - cu o lungime de 1 kilometru - a fost pus în aprilie, iar finisarea şi teste de securitate au avut loc ulterior, în vederea inaugurării finale.
În urmă cu zece zile, 56 de camioane de 44 de tone fiecare - 2.500 de tone în total - au testat soliditatea podului.
Podul urmează să fie deschis circulaţiei la 4 sau 5 august, după îndepărtarea estradei şi accesoriilor instalate în vederea inaugurării oficiale.
UN POD, ”FIUL UNEI TRAGEDII”
Edificiul a fost construit de un grup de mai multe societăţi italiene, pe baza unui plan al lui Renzo Piano, celebrul arhitect italian născut la Genova, care a desenat Centrul Pompidou şi noul Palat de Justiţie de la Paris.
Alb, podul are forma carenei unei nave, un omagiu adus istoriei maritime a oraşului.
”Este un pod (...) care-şi face treaba în tăcere, unind cei doi versanţi ai unei văi, este un pod urban, pentru că valea este în oraş, însă el este de asemenea fiul unei tragedii”, a declarat recent Piano.
Surparea podului a condus la o dură bătălie judiciară, aflată în curs.
În banca acuzaţilor se află numeroase persoane şi societăţi, însă degetul arată mai ales către societatea Autostrade per l'Italia (Aspi), gestionara viaductului rutier, al cărui principal acţionar este familia Benetton, prin intemediul Atlantia.
În urma unei încleştări cu Guvernul de la Roma, care a început la o zi după căderea podului, şi în contextul unei anchete în curs, dar care a scos la lumină lipsuri grave în întreţinerea podului, familia Benetton a acceptat într-un final, cu două săptămâni în urmă, să iasă din autostrăzile italiene.
Ancheta preliminară urmează să fie finalizată în octombrie, iar procesul judiciar propriu-zis urmează să înceapă la începutul anului viitor, a precizat Possetti.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...