Moda ciocolatei Dubai a cucerit şi Occidentul. Pe reţelele sociale, internauţii se filmează devorând cu lăcomie batoane de ciocolată cu cremă de fistic. Dar, în condiţiile în care cererea creşte vertiginos, micile nuci exotice verzi sunt puţine, iar preţurile cresc vertiginos, scrie Financial Times, care atrage atenţia, folosind acest exemplu, că uneori nu este nevoie de prea mult pentru a zdruncina lanţurile globale de aprovizionare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Ascensiunea fulminantă a ciocolatei Dubai a declanşat o criză globală a aprovizionării cu fistic, agravând penuria mondială de nuci verzi şi făcând ca preţurile acestora să crească vertiginos. Batoanele, o combinaţie de cremă de fistic, patiserie mărunţită şi ciocolată cu lapte, au avut un succes modest după lansarea lor în 2021 de către ciocolatierul FIX din Emiratele Arabe Unite - până când un videoclip TikTok le-a transformat într-o senzaţie globală. Clipul, postat în decembrie 2023, a adunat peste 120 de milioane de vizualizări şi a alimentat o nebunie mondială pentru ciocolata cu fistic, generând o serie de imitaţii, arată Financial Times.

Din cauza acestei nebunii, preţul sâmburilor de fistic a crescut de la 7,65 dolari pe kilogram în urmă cu un an la 10,30 dolari pe kilogram în prezent, a declarat Giles Hacking de la comerciantul de nuci CG Hacking. „Lumea fisticului este practic epuizată în acest moment”, spune el.

Ciocolata nu este ieftină. În Regatul Unit, ciocolata „Dubai” de la Lindt costă 10 lire sterline pentru 145 de grame, mai mult decât dublul celorlalte tablete. Dar consumatorii sunt atât de entuziaşti, încât unele magazine limitează numărul de batoane pe care le poate cumpăra fiecare client, în timp ce Lindt şi supermarketul britanic Wm Morrison au lansat ouă de Paşte cu cremă de fistic, arată Financial Times.

CINE SUNT CEI MAI MARI PRODUCĂTORI DE FISTIC

Stocurile de fistic erau deja în scădere după o recoltă dezamăgitoare anul trecut în SUA, principalul exportator al acestei nuci. Dar pe de altă parte, recolta din SUA a fost de o calitate mai bună decât de obicei, lăsând mai puţini sâmburi ieftini, fără coajă, care sunt în general vânduţi ca ingrediente pentru ciocolată şi alte alimente, a explicat Hacking. „Nu a existat prea multă ofertă, aşa că atunci când mai apare şi ciocolata Dubai şi (ciocolatierii) cumpără toţi sâmburii pe care pun mâna, restul lumii rămâne fără”, spune Hacking.

Iranul, al doilea mare producător mondial, a exportat cu 40% mai mult fistic către Emiratele Arabe Unite în perioada de şase luni de până în martie 2025 decât în cele 12 luni anterioare, potrivit biroului vamal al Iranului.

Penuria marchează o inversare bruscă faţă de 2023, când oferta mondială de fistic a depăşit cererea şi a provocat o scădere a preţurilor, a declarat Behrooz Agah, membru al consiliului de administraţie al asociaţiei iraniene a fisticului. Datorită acestei supraoferte, „o varietate de produse secundare au devenit disponibile, cum ar fi untul, uleiul şi pasta de fistic, care ar putea fi utilizate într-o gamă largă de alimente pe bază de fistic”, a spus el. „Aceasta a fost cam în aceeaşi perioadă în care a fost lansată ciocolata Dubai şi a devenit treptat virală în întreaga lume”, a arătat Agah.

În California, unii fermieri au început să treacă de la migdali la fistic în ultimii ani, în mare parte din cauza preţurilor scăzute la migdale, dar aceşti pomi nu vor începe să producă până la recolta din sezonul următor, în septembrie. Iar între timp, ciocolatierii spun că nu pot produce suficiente batoane umplute cu cremă.

„NIMENI NU ESTE PREGĂTIT PENTRU ASTA”

„Parcă a apărut de nicăieri şi dintr-odată o vezi în fiecare magazin de la colţ”, a declarat Charles Jandreau, director general al Prestat Group, care deţine mărci de ciocolată de lux din Marea Britanie.

„Nimeni nu este pregătit pentru asta”, a mai spus el, descriind dificultăţile sale de a procura kataif, aluatul mărunţit din Orientul Mijlociu folosit în cremă.

Iubitorii de ciocolată suferiseră deja de pe urma unei penurii în aprovizionarea cu cacao, care a dus la aproape triplarea preţurilor în 2024, pe măsură ce vremea extremă şi bolile au afectat recoltele. Producătorii au vândut batoane de ciocolată mai mici, cu reţete noi care economisesc cacao.

Producătorul FIX, care şi-a numit batonul original devenit viral „Can't Get Knafeh of It” după un desert arab tradiţional (un joc de cuvinte a cărui sonoritate în engleză înseamnă „Nu mă pot sătura” - n.r.), a declarat că, deşi este „incredibil” să vadă cum compania a inspirat „o mişcare în domeniul ciocolatei”, este îngrijorat că alţii ar putea exploata marca lor pentru a induce în eroare clienţii. Compania nu îşi vinde batoanele în afara EAU şi le pune în vânzare doar două ore pe zi.

Rivalii săi nu sunt descurajaţi. Suntem „pur şi simplu copleşiţi de cererea de ciocolată Dubai”, a declarat Johannes Läderach, director executiv al ciocolatierului elveţian Läderach. „Le-am lansat în urmă cu câteva luni, iar cererea nu se mai opreşte, creşte vertiginos”, mărturiseşte compania.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.