Meta Platforms a permis unei reţele de pagini Facebook să posteze mai mult de 4.100 de anunţuri politice care o atacau pe candidata pro-UE la preşedinţia României, Elena Lasconi, şi promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, în perioada premergătoare alegerilor, se arată într-un raport citat de Bloomberg.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Autorităţile române s-au concentrat pe platforma TikTok a companiei chineze ByteDance, acuzând-o că a oferit „expunere masivă şi tratament preferenţial” candidatului naţionalist Călin Georgescu, puţin cunoscut anterior. Dar raportul întocmit de Reset Tech şi Check First indică un efort mai amplu de a influenţa rezultatul alegerilor, scrie Bloomberg.

„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenţiei, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook şi Instagram au fost utilizate pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmaţii neverificate şi relatări polarizante”, au scris autorii raportului.

Campania secretă a fost derulată pe 25 de pagini Facebook, aparent separate, ale unor entităţi ale căror site-uri web aveau însă aceeaşi infrastructură de găzduire, publicitate şi e-mail, ceea ce indică un efort organizat de a influenţa alegerile, potrivit raportului grupurilor de cercetare a ameninţărilor digitale Reset Tech şi Check First. Nu este clar cine a fost în spatele reţelei, care a stimulat postările politice pe Facebook şi Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 euro, potrivit raportului.

Anunţurile menţionate în raport îl descriau pe Călin Georgescu, care a declarat că nu a cheltuit nimic pentru campanie, drept un „preşedinte patriot” care apără naţiunea împotriva establishmentului politic. În schimb, şefa Uniunii Salvaţi România, Elena Lasconi, era caracterizat drept un „diavol” şi o marionetă a Occidentului, în timp ce actualul preşedinte Klaus Iohannis era descris drept un „dictator” din cauza presupusului sprijin acordat lui Lasconi. Unele dintre postări exprimau, de asemenea, susţinerea pentru George Simion, liderul partidului naţionalist Alianţa pentru Unirea Românilor.

Raportul se face ecoul unor constatări anterioare ale publicaţiei româneşti Context, care a dezvăluit că Alianţa pentru Unirea Românilor a dezvoltat o reţea de pagini de Facebook neautentice, mascate ca portaluri de ştiri, pentru a amplifica propaganda şi teoriile conspiraţiei, menţionează Bloomberg.

Experţii au identificat campania folosind facilitatea Ad Library a Meta, o iniţiativă de transparenţă care oferă detalii despre agenţii de publicitate care utilizează platformele de social media ale companiei. Cercetătorii au calculat că reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori începând cu luna august, folosind cifrele dezvăluite în Ad Library.

Profilurile advertiserilor înregistraţi aveau pagini de Facebook cu administratori localizaţi în mare parte în România şi se prezentau ca site-uri de ştiri sau de divertisment. Dar site-urile nu aveau informaţii juridice sau editoriale, iar multe dintre ele erau legate prin adrese de IP comune, design web identic şi configuraţii comune de e-mail şi ad-tech, indicând o structură de administrare centralizată, potrivit raportului.

Meta a refuzat să comenteze conţinutul raportului, dar a subliniat comentariile făcute săptămâna trecută de Nick Clegg, preşedintele pentru afaceri globale. „Nu vedem nicio dovadă a unor incidente majore pe platformele noastre din România”, a declarat el jurnaliştilor, adăugând că societatea a fost în contact „aproape zilnic” cu autorităţile române, a relatat Euronews.

Meta a declarat că a eliminat aproximativ 20 de operaţiuni secrete de influenţare din întreaga lume în acest an şi că Rusia este prima sursă a unei astfel de activităţi, conform unei postări pe blog publicate săptămâna trecută de Clegg.

Meta a mai declarat că majoritatea operaţiunilor s-au străduit să construiască audienţe autentice, unele dintre acestea folosind „aprecieri” şi adepţi falşi pentru a părea mai populare decât erau.

Victoria şocantă a lui Georgescu, un pro-rus şi un utilizator de TikTok, după primul tur al alegerilor din 24 noiembrie, a pus rolul companiilor de social media sub o examinare intensă, notează Bloomberg. La 6 decembrie, instanţa supremă din România a anulat votul din primul tur din cauza unor acuzaţii de ingerinţă din partea Rusiei, aceasta fiind prima hotărâre de acest fel din istoria ţării. Decizia a fost luată în urma publicării unor documente declasificate de serviciul de informaţii al ţării, care arătau cum campania lui Georgescu, alimentată de TikTok, ar fi putut fi coordonată de „actori statali” străini. Un document arată că România a fost ţinta unor „atacuri hibride agresive ale Rusiei”. Moscova a negat orice interferenţă.

Social media este un vector popular pentru publicitatea politică şi dezinformare, deoarece permite direcţionarea precisă a mesajelor. În ultimii ani, platformele au luat măsuri pentru a reprima eforturile secrete de interferenţă electorală şi au introdus controale mai stricte în ceea ce priveşte campaniile de publicitate politică.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.