Cel mai grav accident aviatic produs vreodată în Coreea de Sud a dus, duminică, la moartea a 179 de persoane, după ce un avion de linie - fabricat de compania Boeing - a aterizat pe burtă şi a derapat la capătul pistei, încheindu-şi cursa infernală într-o minge de foc în momentul în care s-a izbit de un zid pe aeroportul internaţional din Muan, oraş situat la 290 de km sud de Seul. Toţi ocupanţii acestui zbor al companiei sud-coreene low-cost Jeju Air şi-au pierdut viaţa, cu excepţia a doi membri ai echipajului, care au scăpat miraculos şi sunt internaţi în spital, relatează Reuters şi AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

„Când m-am trezit, fusesem deja salvat”, le-a spus medicilor unul dintre cei doi supravieţuitori, un steward de 33 de ani care are fracturi multiple. Celălalt membru supravieţuitor al echipajului este o femeie în vârstă de 25 de ani care are răni la gleznă şi la cap, a relatat agenţia Yonhap.

Zborul 7C2216 al Jeju Air, care sosea din capitala thailandeză Bangkok cu 175 de pasageri şi şase membri ai echipajului la bord, a încercat să aterizeze la scurt timp după ora locală 9 a.m. (02.00, ora României) pe aeroportul din sudul ţării, a declarat Ministerul Transporturilor din Coreea de Sud. O înregistrare video a accidentului, difuzată de postul local de televiziune MBC, a făcut înconjurul lumii: aceasta arată aeronava - un bimotor Boeing 737-800 care a intrat în serviciu în 2009, potrivit site-ului de specialitate Flightradar - în timp ce aterizează fără ca trenul de aterizare să fie vizibil, cu fum ieşind din motoare. Avionul derapează, loveşte un zid la capătul pistei şi imediat este cuprins de o minge de foc.

UN DEZASTRU GREU DE PRIVIT ŞI VICTIME GREU DE IDENTIFICAT

„Doar partea cozii îşi mai păstrează un pic forma, restul (avionului) pare aproape imposibil de recunoscut”, a declarat şeful pompierilor din Muan, Lee Jung-hyun, într-o conferinţă de presă.

Cei doi supravieţuitori se aflau în partea din spate a avionului, a precizat Lee. 

„Pasagerii au fost ejectaţi din avion când acesta s-a ciocnit de barieră, lăsându-le puţine şanse de supravieţuire”, a declarat un oficial local al pompierilor la o întâlnire cu familiile victimelor. „Avionul este aproape complet distrus, iar identificarea persoanelor decedate se dovedeşte dificilă”, a adăugat el.

Un fotograf AFP a văzut numeroase vehicule ale serviciilor de urgenţă şi zeci de pompieri lucrând în jurul epavei carbonizate a avionului. Resturi de scaune şi valize au împânzit zona din jurul pistei, reflectând violenţa impactului.

În terminal, rudele în lacrimi erau adunate în aşteptarea informaţiilor, în timp ce ecranele care de obicei afişează plecările şi sosirile afişau numele, datele de naştere şi naţionalităţile victimelor.

„Din cei 179 de morţi, 65 au fost identificaţi”, au precizat pompierii, adăugând că au fost prelevate probe ADN.

Cel mai mortal accident aerian de pe teritoriul Coreei de Sud a fost, de asemenea, cel mai grav în care a fost implicată o companie aeriană sud-coreeană în aproape trei decenii, potrivit Ministerului Transporturilor. Este cel mai grav dezastru pentru o companie aeriană sud-coreeană de la accidentul Korean Air din 1997 din Guam, soldat cu peste 200 de morţi. Precedentul cel mai grav accident produs pe teritoriul Coreei de Sud a fost cel al Air China, care a provocat moartea a 129 de persoane în 2002.

CUTIILE NEGRE AU FOST RECUPERATE

Un membru al guvernului a anunţat că cele două cutii negre ale avionului au fost găsite. „Cutiile negre, înregistratorul de voce din cabina de pilotaj şi înregistratorul de date de zbor, au fost acum recuperate”, a declarat ministrul adjunct al transporturilor, Joo Jong-wan.

Anchetatorii examinează ipoteza lovirii unui stol de păsări şi condiţiile meteorologice ca posibili factori ai accidentului, a spus Lee.

Agenţia de ştiri Yonhap citează autorităţile aeroportuare care spun că o astfel de aterizare eşuată s-ar putea să fi fost cauzată de defectarea trenului de aterizare.

Potrivit Ministerului Transporturilor, turnul de control avertizase echipajul de zbor cu privire la o coliziune cu păsări. Două minute mai târziu, înainte de a se prăbuşit, pilotul a emis un avertisment „Mayday” în timp ce încerca să aterizeze.

„Cauza accidentului este prezumată a fi o ciocnire cu păsări combinată cu condiţii meteorologice nefavorabile. Cu toate acestea, cauza exactă va fi anunţată după o anchetă”, a declarat Lee Jeong-hyun, şeful pompierilor din Muan.

O IPOTEZĂ PUSĂ LA ÎNDOIALĂ

Experţii au declarat că ipoteza privind un posibil impact cu un stol de păsări şi modul în care aeronava a încercat să aterizeze ridică mai multe întrebări decât oferă răspunsuri.

„În acest moment există mult mai multe întrebări decât răspunsuri. De ce mergea avionul atât de repede? De ce nu erau flapsurile deschise? De ce nu era coborât trenul de aterizare?”, a declarat Gregory Alegi, expert în aviaţie şi fost profesor la Academia Forţelor Aeriene din Italia.

În conformitate cu normele globale în domeniul aviaţiei, Coreea de Sud va conduce o anchetă civilă asupra accidentului şi va implica automat National Transportation Safety Board (NTSB) din Statele Unite, unde avionul a fost proiectat şi construit.

NTSB a anunţat ulterior că va trimite o echipă de anchetatori americani pentru a ajuta autoritatea aviatică din Coreea de Sud. Compania Boeing - care s-a confruntat anul acesta cu o serie interminabilă de probleme - şi Administraţia Federală a Aviaţiei participă, de asemenea, la anchetă.

Un pasager a trimis un mesaj unei rude pentru a spune că o pasăre a rămas blocată în aripă, a relatat agenţia News1. Mesajul final al persoanei a fost: „Ar trebui să-mi spun ultimele cuvinte?”

Jeon Je-young, tatăl în vârstă de 71 de ani al unei femei aflate la bord, a redat, de asemenea, un videoclip al accidentului. „Când am văzut filmarea accidentului, avionul părea scăpat de sub control”, a spus Jeon.

UN NOU INCIDENT PENTRU O AERONAVĂ BOEING

Modelul Boeing implicat în accident, un 737-800, este unul dintre cele mai populare avioane de linie din lume, cu un istoric de siguranţă în general solid. Acesta a fost dezvoltat cu mult înainte de varianta MAX implicată într-o recentă criză de siguranţă a Boeing.

Avionul a fost fabricat în 2009, a declarat Ministerul Transporturilor.

„Suntem în contact cu Jeju Air în legătură cu zborul 2216 şi suntem pregătiţi să îi sprijinim. Transmitem cele mai profunde condoleanţe familiilor care au pierdut persoane dragi, iar gândurile noastre rămân alături de pasageri şi echipaj”, a transmis Boeing.

Cele două motoare CFM56-7B26 au fost fabricate de CFM International, un joint venture între GE Aerospace şi Safran din Franţa (SAF.PA), a precizat Ministerul Transporturilor.

Directorul general al Jeju Air, Kim E-bae, şi-a cerut scuze pentru accident, făcând o plecăciune profundă în timpul unui briefing televizat. El a declarat că aeronava nu are antecedente de accidente şi că nu au existat semne timpurii de defecţiune. Compania aeriană va coopera cu anchetatorii şi va face din sprijinirea persoanelor îndoliate prioritatea sa principală, a spus Kim.

Nu au fost raportate condiţii meteo anormale atunci când aeronava a părăsit aeroportul Suvarnabhumi din Bangkok, a declarat Kerati Kijmanawat, preşedintele aeroporturilor din Thailanda. Printre pasageri se aflau doi cetăţeni thailandezi, două femei de 22 şi 45 de ani, iar restul se crede că sunt sud-coreeni, potrivit Ministerului Transporturilor.

O PROVOCARE PENTRU NOUL PREŞEDINTE INTERIMAR AL ŢĂRII

Acesta a fost primul zbor fatal pentru Jeju Air, o companie aeriană low-cost înfiinţată în 2005, care se situează după Korean Air Lines şi Asiana Airlines ca al treilea transportator din ţară după numărul de pasageri.

Accidentul a avut loc la numai trei săptămâni după ce Jeju Air a început zborurile regulate din Muan către Bangkok şi alte oraşe asiatice, la 8 decembrie.

Muan International este unul dintre cele mai mici aeroporturi din Coreea de Sud, dar a devenit mult mai aglomerat în ultimii ani. Toate zborurile interne şi internaţionale de pe aeroport au fost anulate după accident, a anunţat Yonhap.

Preşedintele interimar al Coreei de Sud, Choi Sang-mok, numit vineri lider interimar al ţării în contextul crizei politice, a sosit la locul accidentului şi a declarat că guvernul îşi pune la dispoziţie toate resursele pentru a face faţă accidentului. Şeful de stat interimar a prezidat mai întâi o reuniune de urgenţă a guvernului. „Toate agenţiile implicate (...) trebuie să mobilizeze toate resursele disponibile pentru a salva oamenii”, a ordonat el într-un comunicat.

IPOTEZE, SUPOZIŢII, CONTRADICŢII. O ADEVĂRATĂ GHICITOARE

Ministrul adjunct al transporturilor, Joo Jong-wan, a declarat că lungimea de 2.800 de metri a pistei nu a fost un factor determinant şi că pereţii de la capete au fost construiţi conform standardelor industriale.

Christian Beckert, expert în siguranţa zborurilor şi pilot la Lufthansa, a declarat că imaginile video sugerează că, în afară de inversoare, majoritatea sistemelor de frânare ale avionului nu au fost activate, creând o „mare problemă” şi o aterizare bruscă.

Beckert spune că este puţin probabil ca lovirea unei pasări să fi deteriorat trenul de aterizare în timp ce acesta era încă ridicat şi că, dacă s-ar fi întâmplat atunci când era coborât, ar fi fost greu de ridicat din nou. „Este foarte, foarte rar şi foarte neobişnuit să nu coborâm trenul, deoarece există sisteme independente prin care putem coborî trenul cu un sistem alternativ”, a explicat el. Ancheta ar trebui să ofere o imagine mai clară, a adăugat pilotul.

Experţii spun că accidentele aeriene sunt de obicei cauzate de un mix de factori şi că poate dura luni de zile pentru a reconstitui secvenţa evenimentelor.

„Lovirea unei păsări nu este neobişnuită, problemele cu trenul de rulare nu sunt neobişnuite. Lovirea păsărilor se întâmplă mult mai des, dar de obicei nu cauzează pierderea unui avion în sine”, subliniază şi editorul Airline News, Geoffrey Thomas.

Lovirea unor păsări ar fi putut afecta motoarele CFM International, dacă un stol ar fi fost aspirat în ele, dar acest lucru nu le-ar fi oprit imediat, oferindu-le piloţilor ceva timp pentru a reacţiona, a declarat expertul australian în siguranţă aeriană Geoffrey Dell.

După avertismentul în privinţa păsărilor şi semnalul „mayday”, piloţii au încercat să aterizeze pe pistă din direcţia opusă, a menţionat un oficial al Ministerului Transporturilor. Această schimbare de plan ridică mai multe întrebări pentru anchetatori, a declarat Marco Chan, lector superior în operaţiuni aviatice la Buckinghamshire New University, şi el fost pilot. „Schimbarea de direcţie a intervenit destul de târziu, ceea ce a făcut să fie mai multe operaţiuni”, a spus Chan. „Este un mare joc al ghicitorilor în acest stadiu”, a adăugat el.

Căpitanul avionului Boeing 737-800 lucra în această calitate din 2019 şi avea 6.823 de ore de zbor, a declarat guvernul sud-coreean. Primul ofiţer a lucrat în acest rang din 2023 şi avea 1.650 de ore de zbor.

Potrivit expertului italian în aviaţie Gregory Alegi, este puţin probabil ca doar impactul păsărilor cu avionul să explice amploarea dezastrului. „Bineînţeles că ar fi putut exista o pasăre lovită”, a spus el. „Dar consecinţele sunt mult prea mari pentru ca aceasta să fie cauza directă a accidentului”, a subliniat expertul.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.