Regizorul rus Kirill Serebrennikov, care a fost premiat în 2016 la Cannes cu filmul ”(M)ucenicul/ The Student”, a fost arestat marţi, la Moscova, în urma unei percheziţii organizate de poliţie şi forţele de intervenţie federale la teatrul pe care îl coordonează, Gogol Center, în cadrul unei anchete ce vizează o fraudă financiară de 3,5 milioane de dolari, informează The Hollywood Reporter.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Kirill Serebrennikov, al cărui film ”Mucenicul” a fost recompensat cu premiul Francois Chalais la Cannes 2016, unde a concurat în secţiunea Un Certain Regard, a fost arestat marţi, la Moscova, în urma un raid al poliţiei la Gogol Center, efectuat în timpul unei repetiţii a spectacolului ”Suflete moarte”, adaptare după romanul omonim de Nikolai Gogol.

Aproximativ 50 de actori şi angajaţi ai teatrului moscovit au fost reţinuţi, iar telefoanele lor au fost confiscate în timpul percheziţiei, despre care autorităţile au spus că este asociată cu o anchetă demarată o presupusă fraudă fiscală de 200 de milioane de ruble (3,5 milioane de dolari) din fondurile alocate de statul rus pentru artă, comisă între 2011 şi 2014.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Regizorul nu a fost pus oficial sub acuzare, însă a fost arestat şi este reţinut în calitate de martor în această anchetă.

Într-o înregistrare video difuzată de televiziunea publică rusă, Kirill Serebrennikov a putut fi văzut în timp ce era ridicat din apartamentul lui din Moscova. ”Sunt complet şocat”, le-a spus el reporterilor.

Kirill Serebrennikov a fost numit în funcţia de director artistic al Gogol Center în 2012 şi şi-a câştigat foarte repede reputaţia unui artist care pune în scenă reprezentaţii avangardiste şi provocatoare, care au generat reacţii dure în rândul comentatorilor conservatori.

În urmă du doi ani, procurorii ruşi au cerut o anchetă care să investigheze şapte dintre producţiile regizate de Serebrennikov pentru o posibilă încălcare a legislaţiei anti-pornografie din Rusia. De asemenea, Vladimir Medinski, ministrul Culturii din această ţară, a condamnat public adaptările sale teatrale după texte clasice din literatura rusă.

Kirill Serebrennikov, care militează pentru drepturile LGBT şi este un critic acerb al Kremlinului, a spus că anexarea de către Rusia a Peninsulei Crimeea, pe care a smuls-o de la Ucraina în 2014, drept o acţiune ”a unui băutăuş sărac care şi-a pierdut minţile din disperare”.

Anul trecut, într-un interviu acordcat postului TV independent Dozhd, regizorul a condamnat reducerile bugetare din domeniul artelor: ”Ei (guvernanţii, n.r.) spun: «noi suntem statul şi noi vom decide ceea ce oamenii au nevoie şi nu au nevoie». Totul se întoarce la cea mai patetică mentalitate sovietică”.

Într-un editorial publicat în cotidianul online The American Interest, Karina Orlova, corespondentul din Washington al postului rusesc de radio Ecoul Moscovei, a spus: ”Ultima dată când un director de teatru a fost arestat în Rusia s-a produs în 1939 în timpul Marii Epurări a lui Stalin, când Vsevolod Meyerhold a fost arestat din motive politice. El a fost executat în anul următor. Deşi nu am ajuns încă acolo cu acest regim al lui Putin, merită să ne aducem aminte că regizorul ucrainean de film Oleg Senţov a fost condamnat pentru terorism, sub false pretexte politice, în 2015, şi se află în continuare într-o închisoare din Rusia”.

Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt de la Kremlin, a negat că percheziţia şi arestarea lui Kirill Serebrennikov ar avea în spate motive politice. ”Aici nu este vorba de politică şi nici de creativitate”, a spus el.

Regizor de teatru, film şi televiziune, Kirill Serebrennikov (născut în 1969) a absolvit Fizica, în 1992, la Universitatea de Stat Rostov din Rusia. În 2008, a iniţiat un curs experimental de regie şi actori la Şcoala de Artă Teatrală din Moscova, care a devenit, patru ani mai târziu, Studio Seven. Din 2012, Kirill Serebrennikov este director artistic al Gogol Center din Moscova. A câştigat numeroase premii în teatru, film şi televiziune. ”(M)ucenicul” este al patrulea lungmetraj al său, după ”Playing the Victim” (2006, marele premiu la Kinotavr Russian Open Film Festival şi Rome Film Festival), ”Yury’s Day” (selectat în competiţie la Festivalul de la Locarno 2008) şi ”Betrayal” (selecţionat în competiţie la Festivalul de la Veneţia 2012).

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.