„Ramanenjana”, o docu-ficţiune performativă bazată pe evenimentele care au ajuns să definească „epidemia de dans” din 1863 din Madagascar, contribuind la răsturnarea regimului politic ce favoriza colonialismul, va avea premiera naţională pe 14 aprilie, de la 19.30, la Centrul Naţional al Dansului din Bucureşti (CNDB), urmată de o nouă reprezentaţie pe 15 aprilie, la aceeaşi oră.
Evenimentul este precedat de premiera internaţională din 9 aprilie, de la radialsystem, în Berlin, unul dintre cele mai titrate spaţii de artă contemporană din Europa.
Spectacolul docu-ficţiune este realizat de coregrafa Simona Deaconescu, în colaborare cu coregrafa şi activista culturală malgaşă Gaby Saranouffi, având în distribuţie performerii Haja Saranouffi, Simona Dabija şi Maria Luiza Dimulescu.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
„Ramanenjana” abordează una dintre cele mai mari “epidemii de dans” din lume, care a avut loc în 1863 în Madagascar, când colonialismul european îşi făcea simţită prezenţa pe insulă, iar Radama al II-lea, fiul reginei reginei Ranavalona I care a domnit 33 de ani, o succeda la tron şi anula majoritatea reglementărilor stricte ale mamei sale împotriva ocupaţiei străine şi a creştinismului.
Evenimentul, descris ca un fenomen în care mii de oameni au dansat ca într-o transă din februarie până în mai, s-a încheiat brusc a doua zi după asasinarea de către nobili a regelui Radama al II-lea. Sufocat în somn, moartea acestuia a fost prezentată poporului ca o sinucidere, iar soţia sa, care a preluat tronul, a încheiat o înţelegere cu nobilii şi miniştrii malgaşi pentru a conduce ţara prin colaborare cu guvernul.
Subiect tabu în Madagascar chiar şi în zilele noastre, Ramanenjana este considerat în studiile ştiinţifice o coreomanie sau o isterie de masă, gest politic sau act de rebeliune prin dans împotriva colonialismului francez.
Spectacolul, în care se vorbesc trei limbi şi se comentează mărturii contradictorii despre dans, boală şi revoluţie, alătură şi dezbate critic mai multe versiuni ale aceluiaşi eveniment istoric, chestionând rolul dansului în societate. Lucrând într-o colaborare strânsă cu etnomuzicologul şi muzicianul Olombelo Ricky, pe texte ficţionalizate inspirate din scrierile lui Andrew Davidson, William Ellis, Marc Finaz, Andrianjanfy, G. H. Stagg, Pierre de Vaissière, cele două coregrafe şi echipa celor trei performeri explorează cu umor ritmul în cuvinte, gesturi, mişcări şi sunete, în costume de Cristina Milea.
Spectacolul „Ramanenjana” are o atmosferă futuristică, prin costumele concepute de scenografa română Cristina Milea, create prin tehnica de upcycling, în timp ce limbajul coregrafic, bazat pe o combinaţie între gesturi politice şi dans african, pune sub semnul întrebării receptarea fenomenului Ramanenjana de către cultura vestică, de la un ritual de vindecare la un dans în masă care s-a răspândit ca o epidemie.
Îmbinând elemente performative şi multimedia, realitate şi ficţiune, documente de arhivă şi mărturii contemporane, spectacolul se întâmplă într-un cadru relaxat, deschis dezbaterii şi discuţiei.
Acest nou spectacol, realizat sub mentoratul celebrei coregrafei franceze Mathilde Monnier, continuă cercetarea coregrafei Simona Deaconescu pe tema “epidemiilor de dans istorice”, o cercetare începută anul trecut cu COREOMANIACII, un spectacol despre epidemia de dans din Strasbourg din 1518, şi care, în 2022, face parte din celebra selecţie Aerowaves, destinată celor mai promiţători 20 de tineri coregrafi din Europa.
Două conferinţe dedicate RAMANENJANA vor avea loc în Bucureşti:
Pe 29.03.2022, de la ora 19:30, la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti - „Ramanenjana, de la cercetare la spectacol”, conferinţă şi discuţie deschisă cu Simona Deaconescu şi Mathilde Monnier. În cadrul evenimentului organizat cu sprijinul Institutului Francez din România, cele două artiste vor aborda fenomenul Ramanenajana ca o posibilă modalitate de a studia dansul contemporan angajat politic şi social, precum şi provocările explorării unui astfel de subiect pe scenă, în contextul internaţional actual.
Pe 12.04.2022, de la ora 18:00, la Goethe-Pavilion - „Ramanenjana, jurnalul unei colaborări performative între Europa şi Africa”, conferinţă şi prezentare de proiect cu Simona Deaconescu. În cadrul conferinţei de la Goethe-Pavilion, coregrafa va prezenta descoperirile cercetării sale din timpul rezidenţei din Madagascar, felul în care s-a conectat cu comunitatea locală pentru a afla originea fenomenului Ramanenjana, modul în care a dezvoltat şi a coordonat proiectul, într-un context internaţional complicat pentru un astfel de demers.
Spectacolul va mai fi prezentat în luna august în Durban (Africa de Sud) şi Maputo (Mozambique) ca parte a selecţiei JOMBA! Contemporary Dance Experience şi în lunile septembrie şi octombrie în Antananarivo, Majunga şi Diego Suarez (Madagascar), ca parte a selecţiei I’TROTA International Dance Festival.
Simona Deaconescu este coregrafă română care lucrează interdisciplinar, la graniţa dintre spectacol, instalaţie şi film. Simona examinează constructe sociale, între ficţiune şi realitate, uneori cu ironie şi umor negru. A terminat studiile de licenţă şi master la catedra de coregrafie a Universităţii Naţionale de Teatru şi Film din Bucureşti. A primit bursa danceWEB la Viena (2014), Premiul Centrului Naţional al Dansului Bucureşti (2016), a fost nominalizată ca Artistă Aerowaves în 2018 şi 2022 şi ca Springboard Danse Montréal Emerging Choreographer în 2019. În ultimii doi ani, a fost artistă rezidentă ale proiectelor europene Moving Digits şi Biofriction. În 2022 este Mentee Forecast şi artist asociat al Centrului Naţional al Dansului Bucureşti. Lucrările sale au fost selectate şi prezentate în festivaluri de renume, scene de dans şi teatru, cinematografe, galerii, muzee şi situri arhitecturale, ajungând la publicul din Europa, America de Nord şi de Sud. În 2014, a fondat propria companie de dans, Tangaj Collective, iar din 2015 este co-fondatoare şi directoare artistică a Bucharest International Dance Film Festival.
Gaby Saranouffi este dansatoare, coregrafă şi directoare artistică la ITROTRA Art X Connection. Saranouffi trăieşte şi lucrează între Africa de Sud şi Madagascar. A fost decorată cu Ordinul de Cavaler în Artă, Litere şi Cultură de Guvernul Francez.
Saranouffi este una dintre cele mai influente pioniere ale dansului din Madagascar. A pus la punct un nou concept strategic de politică culturală care a adus beneficii oamenilor din Madagascar şi a deschis porţi pentru mulţi artişti malgaşi. În iulie 2020, a primit Standard Bank Ovation Award cu CORPS/BODY, coregrafiat împreună cu Moeketsi Koena. În calitate de promotoare a artei malgaşe, Gaby Saranouffi şi-a prezentat spectacolele în turnee extinse la nivel naţional şi internaţional, precum Asian Improvisation (KR), Tanz Im August (DE), Festival Montpellier Dance (FR) şi Dance Umbrella Africa (SA). De asemenea, a predat la mai multe şcoli de dans prestigioase, inclusiv Conservatorul Naţional de Muzică şi Dans din Paris, Conservatorul Regional din Insula Reunion şi Conservatorul din Bern.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.