„La civil”, primul lungmegtraj regizat de Teodora Ana Mihai, va fi proiectat în deschiderea celei de-a 12-a ediţii a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la care Belgia va fi ţară în focus.
„La civil” a avut premiera în competiţia secţiunii Un Certain Regard a Festivalului de Film de la Cannes şi a obţinut Prix de l’Audace.
Filmul va fi proiectat în premieră absolută în România vineri, 22 octombrie, în deschiderea Les Films de Cannes à Bucarest, în prezenţa regizoarei, care îl va prezenta şi va participa ulterior proiecţiei la o discuţie cu publicul.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Teodora Ana Mihai, regizoare belgiană de origine română, va fi prezentă duminică, 24 octombrie, şi la Iaşi pentru a discuta cu publicul.
Cineasta a atras atenţia cu lungmetrajul documentar „Waiting for August”, care spune povestea copiilor români rămaşi să se descurce singuri după plecarea părinţilor la muncă în străinătate. „Waiting for August” a fost selecţionat şi prezentat în peste 40 de festivaluri, primind 11 premii, printre care şi prestigiosul glob de cristal al Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary pentru cel mai bun documentar.
„La civil” este o coproducţie belgiano-româno-mexicană, filmul fiind girat de casele de producţie ale unor autori consacraţi la Cannes: Les Films du Fleuve a fraţilor Jean-Pierre şi Luc Dardenne, Mobra Films a lui Cristian Mungiu şi Teorema a lui Michel Franco. Filmul a fost disputat pentru competiţie de festivalurile de la Cannes şi Veneţia, în urma premierei din august fiind invitat la alte 15 festivaluri internaţionale.
Producţia s-a derulat în condiţii extrem de dificile, fiind turnată în 2020, în plină pandemie, în Durango (Mexic), relizatoarea având tăria să gestioneze deopotrivă filmul, condiţiile sanitare şi maternitatea din viaţa reală.
Filmul este inspirat de o poveste adevarată, o răscumpărare într-o societate mexicană în care clanurile sunt mai presus de lege şi autorităţi. Pornind de la cazul real, în „La civil” regizoarea spune povestea lui Cielo, o mamă care îşi caută fiica răpită de membrii unui cartel de droguri. Cum autorităţile nu reuşesc să o ajute, Cielo ia lucrurile în propriile mâini şi se transformă treptat din gospodină în activistă răzbunătoare.
„Acum mai bine de zece ani, l-am cunoscut pe Habacuc Antonio De Rosario, co-scenaristul filmului, care este din nordul Mexicului. Am început să-i citesc lucrarea care dezbătea modul în care violenţa se strecoară în rutina de zi cu zi a mexicanilor, subiect care a generat multe discuţii ulterioare. În acelaşi timp lucram la filmul meu documentar, «Waiting For August», despre copiii care cresc în România în circumstanţe dificile şi asta m-a făcut să mă gândesc din nou la Mexic, la cum ar fi să fii adolescent sau părinte într-o ţară în care oamenii pot pleca de acasă fără să se mai întoarcă verodată, fără ca nimeni să ştie ce s-a întâmplat. În 2015, am plecat în Mexic pentru a investiga subiectul. Am vorbit cu mulţi oameni şi am auzit multe mărturii până am întâlnit-o pe Miriam Rodríguez care a schimbat cursul acestui proiect. Unul dintre primele lucruri pe care mi le-a spus a fost: «când mă trezesc dimineaţa vreau să ucid sau să mor». Prin ce a trecut această persoană ca să ajungă să vorbească aşa? Asta m-a făcut să decid că trebuie să spun povestea din «La civil». Şi, în acel moment, mi-am dat seama că ar trebui să relatăm totul din perspectiva mamei care îşi caută copilul, în loc de cea a copilului care creşte în acest mediu”, a transmis regizoarea.
Ca în fiecare an, Les Films de Cannes à Bucarest prezintă o selecţie de filme ale unei cinematografii care s-a făcut remarcată recent pe plan modial. După ce la ediţiile anterioare au fost organizate focusuri de ţară pentru Mexic, introdus de Carlos Reygadas, pentru Spania, în prezenţa lui Albert Serra, şi pentru Japonia, prezentată de Naomi Kawase, anul acesta spectatorii bucureşteni sunt invitaţi să descopere Belgia prin filmele proiectate în premieră pe marile ecrane româneşti.
„Les intranquilles”, de Joachim Lafosse, selecţionat în competiţie la Cannes anul acesta, îi prezintă pe Damien şi soţia lui, Leila, între care există o conexiune profundă şi o poveste de dragoste greu încercată. Damien este un artist bipolar predispus la episoade maniacale, iar Leila îşi dedică viaţa lui şi fiului lor de 8 ani. Cei doi se regăsesc adesea în mijlocul unor conflicte în care niciunul dintre ei nu doreşte să se afle, provocate de boala lui Damien şi rezolvate de înţelegerea Leilei.
Joachim Lafosse are o reputaţie care creşte de la un film la altul. Cunoscut pentru „À perdre la raison”, selectat la Un Certain Regard, „Folie Privée” şi „Nue Propriété”, filmografia sa e marcată de personaje monstruoase ale căror motivaţii încearcă să le înţeleagă în pelicule cu subiecte dure şi complexe, dacă nu chiar tabu.
Comedia „Rien à foutre”, regizată de Emmanuel Marre şi Julie Lecoustre, o are în rolul principal pe Adèle Exarchopoulos. În 2013, ea şi Léa Seydoux au fost primele actriţe care au primit Palme d’Or pentru „La vie d'Adèle”, alături e regizorul Abdellatif Kechiche.
Cassandre, în vârstă de 26 de ani, este însoţitoare de zbor pentru o companie aeriană low-cost şi îşi îndeplineşte sarcinile cu o eficienţă robotică. În viaţa personală se lasă însă purtată de moment, fidelă pseudonimului său de pe Tinder, „Carpe Diem”. Pe măsură ce presiunile din partea companiei cresc, Cassandre începe să sufere consecinţele comportamentului său nesăbuit.
La fel ca în anii trecuţi, Les Films de Cannes à Bucarest va prezenta publicului o selecţie de peste 80 de filme, majoritatea în premieră, grupate în secţiunile Sélection Officielle, unde vor putea fi vizionate cele mai interesante şi premiate filme din selecţia ediţiei 2021 a festivalului, Ziua de Aur care proiectează în succesiune filmele premiate cu marile trofee în cele mai importante festivaluri de autor din lume şi Avanpremierele Toamnei, care dă posibilitatea spectatorilor să descopere premierele româneşti ale sfârşitului de an în prezenţa echipelor filmelor înainte ca acestea să fie lansate în cinematografe.
Detalii privind programul festivalului şi despre bilete vor fi anunţate în curând.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...