Festivalul de film de la Veneţia a încoronat o femeie Frankenstein cu Emma Stone în rol principal, la finalul unui festival marcat de greva de la Hollywood şi de invitarea unor cineaşti vizaţi de mişcarea #MeToo.
Cu "Poor Things", cineastul grec Yorgos Lanthimos ("The Lobster", "The Favourite"), un obişnuit al festivalurilor, ajunge în sfârşit la consacrare. Filmul este un fel de Frankenstein pentru femei, fantastic şi baroc, în mare parte în alb şi negru. Pe alocuri crud, "Poor Things" este deopotrivă un divertisment şi un mesaj despre modul în care normele afectează femeile, scrie AFP.
Vedeta americană Emma Stone, care este şi producătoare a filmului, joacă rolul unei creaturi candide care îşi primeşte educaţia sentimentală şi sexuală. Ea nu a putut face deplasarea la Mostra din cauza grevei care paralizează Hollywood-ul.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Filmul şi Bella Baxter, personajul său principal, "o creatură incredibilă, nu ar exista fără Emma Stone, o altă creatură incredibilă", a declarat Yorgos Lanthimos la primirea premiului.
Într-o Italie condusă de extrema dreaptă, juriul prezidat de Damien Chazelle ("La-la-land", "First Man") a transmis, de asemenea, un mesaj politic, acordând mai multe premii unor filme care denunţă tratamentul aplicat de Europa migranţilor.
Una dintre marile voci ale cinematografiei poloneze, Agnieszka Holland a primit Premiul Special al Juriului pentru "Green Border", care descrie soarta tragică a migranţilor din Siria, Afganistan şi Africa, trimişi între Polonia şi Belarus în 2021, prinşi într-un joc diplomatic care îi depăşeşte.
Un tânăr actor senegalez, Seydou Sarr, a câştigat premiul pentru cel mai bun debutant pentru rolul unui tânăr migrant care îşi riscă viaţa pentru a traversa Africa şi Mediterana pentru a ajunge în Italia, în filmul "Io, Capitano", de Matteo Garrone, care a primit şi Leul de Argint pentru cel mai bun regizor.
În ceea ce priveşte interpretările, Festivalul a evidenţiat doi americani: Cailee Spaeny, 25 de ani, pentru primul ei rol major, în rolul soţiei "regelui" Elvis, Priscilla Presley, în filmul biografic "Priscilla", de Sofia Coppola, şi Peter Sarsgaard, care joacă alături de Jessica Chastain, în rolul unui bărbat care suferă de demenţă, în "Memory", de Michel Franco.
Spre deosebire de multe vedete care joacă în filme ale marilor studiouri, care nu au putut face deplasarea la Veneţia în plină grevă, cei doi câştigători au urcat pe scenă pentru a-şi primi trofeele.
Peter Sarsgaard a profitat de ocazie pentru a-şi exprima sprijinul pentru grevă şi a lansat o diatribă împotriva inteligenţei artificiale, a cărei reglementare este cerută de scenarişti şi actori.
"Dacă pierdem această bătălie, industria noastră nu va fi decât prima dintre multe altele care vor cădea", a avertizat el: medicina sau desfăşurarea războiului ar putea fi încredinţate la rândul lor inteligenţei artificiale, care "deschide calea pentru atrocităţi".
Mostra a fost primul festival internaţional care a fost afectat din plin de confruntarea istorică cu studiourile, chiar dacă câteva vedete, precum Adam Driver, Mads Mikkelsen şi Jessica Chastain, au fost prezente, fiecare având grijă să le ofere sprijinul greviştilor.
Revendicările sindicale nu au fost singurele care şi-au făcut auzite vocile la Veneţia.
Mişcările feministe au încercat şi ele să se facă auzite, în special prin montarea de colaje în oraş pentru a denunţa onorurile acordate de cel mai vechi festival din lume unor artişti vizaţi de mişcarea #MeToo, care denunţă violenţa sexistă şi sexuală împotriva femeilor.
Luc Besson, împotriva căruia au fost lansate acuzaţii de viol înainte de a fi respinse definitiv de către justiţia franceză în acest an, a fost în competiţie cu "Dogman".
Woody Allen, care a fost ostracizat de industria cinematografică americană, dar care nu este urmărit penal, şi-a prezentat cel de-al 50-lea film, 'Coup de Chance', primul film turnat în franceză, în afara competiţiei.
Roman Polanski, care fuge de justiţia americană de peste 40 de ani, în urma unei condamnări pentru relaţii sexuale cu un minor, nu s-a deplasat la Veneţia, unde ultimul său film 'The Palace', de asemenea în afara competiţiei, a fost primit cu răceală.
Directorul Festivalului, Alberto Barbera, a justificat invitarea celor trei cineaşti prin faptul că a cerut să se facă distincţia între om şi artist.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...