Actriţa Cate Blanchett interpretează 13 personaje diferite într-un tur de forţă actoricesc în filmul-eveniment ”Manifesto”, care va fi proiectat în încheierea Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), pe 2 aprilie
Conceput iniţial ca instalaţie video, ”Manifesto”, semnat de artistul vizual german Julian Rosefeldt, a circulat în galerii şi muzee prestigioase din întreaga lume. Anul acesta şi-a început cariera în circuitul festivalurilor de film, fiind proiectat în premieră internaţională în selecţia oficială a festivalurilor de la Sundance şi Rotterdam, fiind un eveniment singular atât în lumea artelor vizuale, cât şi în cea a cinema-ului.
Punând în discuţie rolul şi responsabilitatea artistului în societatea de azi, filmul este o revizitare din perspectivă contemporană a câtorva dintre cele mai semnificative manifeste artistice ale secolului XX. Îndreptându-şi atenţia asupra scrierilor suprarealiştilor, dadaiştilor, futuriştilor, constructiviştilor, ale Dogma 95 şi ale altor mişcări care au revoluţionat istoria artei, ”Manifesto” dezvăluie semnificaţia politică extrem de actuală a acestor statement-uri avangardiste anti-establishment - pe care artiştii le-au compus cu pasiune şi convingere cu ani în urmă - prin interpretarea lor de către personaje feminine (toate jucate de Cate Blanchett) în diverse contexte ale prezentului, precum un studio TV, un centru de cercetare ştiinţifică, o şcoală, bursa de valori etc.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Filmul va avea două proiecţii în cadrul festivalului: prima, în cadrul Galei de premiere BIEFF 2017, sâmbătă, pe 1 aprilie, de la ora 20.00, iar cea de-a doua duminică, pe 2 aprilie, de la ora 17.30, ambele la Cinema Muzeul Ţăranului.
”Manifesto” este prezentat la BIEFF cu sprijinul distribuitorului The Match Factory.
Conform publicaţiei Variety, ”«Manifesto» e un film de artă în cel mai adevărat sens al cuvântului: conceptual ca natură, netradiţional în formă şi complet misterios ca atmosferă. Ceea ce puţini ar fi anticipat de la acest experiment este modul în care o colecţie de dogme de multe ori contradictorii pot fi o aşa de bogată sursă de inspiraţie pentru cei cu viziune artistică progresivă (...), stimulând spectatorul să ia poziţie şi să-şi definească propria estetică”. Subliniind şi complexitatea interpretării lui Cate Blanchett, The New York Times crede că ”dacă în lumea artei s-ar acorda Oscaruri, Cate Blanchett ar trebui să fie câştigătoare, pentru adevăratul tur de forţă pe care îl face interpretând rolurile din «Manifesto»”.
Artistul Julian Rosefeldt îşi argumentează demersul astfel: ”Istoria artei e un derivat al istoriei, şi din istorie învăţăm. Artiştii, la fel ca scriitorii, filosofii şi oamenii de ştiinţă, au fost dintotdeauna cei care au îndrăznit să formuleze gânduri şi viziuni a căror valabilitate încă urmează a fi demonstrată. E o idee înţeleaptă să privim manifestele artistice ca pe nişte seismografe ale timpului lor. Într-o epocă în care tendinţele neo-naţionaliste, rasiste şi populiste, manifestate în politică şi în media, ameninţă din nou democraţiile lumii şi ne provoacă să ne ridicăm în apărarea valorilor de respect şi acceptare pe care le credeam bine stabilite, «Manifesto» devine un strigăt care cheamă la acţiune.”
BIEFF adună anul acesta o serie de profesionişti de renume ai industriei cinematografice şi ai lumii artelor vizuale, cu experienţă ca selecţioneri şi manageri pentru festivaluri şi instituţii prestigioase.
Juriul Competiţiei Internaţionale BIEFF este alcătuit din: Nora Molitor - reprezentantă Berlinale Forum Expanded şi Arsenal Institute for Film and Video Art; Paolo Moretti - membru al comitetului de selecţie al Festivalului de Film Documentar FIDMarseille şi program advisor pentru Visions du Réel Nyon; Călin Dan - artist vizual şi director al Muzeului Naţional de Artă Contemporană MNAC Bucureşti. Cei trei vor viziona cele cinci programe de competiţie şi vor decide premiile care se vor decerna înainte de prima proiecţie ”Manifesto”, pe 1 aprilie.
Semnat de Alexandru Petru Bădeliţă, unul dintre cei mai prezenţi realizatori români în selecţia BIEFF de-a lungul anilor, ”I Made You, I Kill You” face cronica tulburătoare a copilăriei autorului, într-un adevărat exerciţiu de auto-exorcizare. Colaje cu fotografii şi desene din copilărie sunt mixate cu secvenţe de animaţie şi elemente suprarealiste, într-o complexă şi inovativă compoziţie cinematografică, cu multiple straturi narative şi tehnici artistice, ce explorează puterea de viaţă şi de moarte pe care un paterfamilias o are asupra familiei sale. Realizat în cadrul studiilor regizorului la Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, ”I Made You, I Kill You” spune fără compromisuri o poveste dureroasă despre o lume în care experienţele traumatizante nu sunt o excepţie, ci un mod de viaţă. Filmul a fost selectat la festivalurile de la Clermont-Ferrand şi IDFA Amsterdam.
Pornind de la textul omonim al lui Albert Camus, Luiza Pârvu şi Toma Peiu realizează un compendiu vizual al umanităţii aflate în căutarea sensului prin filmul Sisyphus 2.0. Construit din înregistrări reale ale camerelor de supraveghere, filmul îşi asumă perspectiva lor omniscientă, începând ca o asamblare de momente cotidiene de tipul ”o zi din viaţa” cetăţeanului globalizat, însoţite de un voice-over care revizitează mitul lui Sisif. Cei doi regizori pun sub semnul întrebării, într-o manieră plină de umanism şi sensibilitate, sensul căutării, în timp ce violenţa şi cataclismele naturale provocate de om - reversul impulsului creativ al naturii umane – zdruncină existenţa cotidiană a oamenilor aflaţi sub observaţie.
Cu umor ludic şi acid spirit critic, ”The Story of Little Hans” marchează cea de-a treia revenire a artistului vizual Daniel Djamo în competiţia BIEFF. Într-o interpretare liberă a basmului cu acelaşi nume cules de Fraţii Grimm, scurtmetrajul adoptă tonul înşelător naiv al poveştilor pentru copii pentru a investiga relativitatea modului în care sunt percepute identităţile naţionale în contextul climatului politic actual: un băieţandru austriac cu păr auriu aleargă prin pădure în pas săltat, fără a remarca imigranţii şi refugiaţii ”diabolici”, gata să-l devoreze.
Cea de-a şaptea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie - 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.