Volumul exporturilor globale de ţiţei a scăzut cu 2% în 2024, marcând prima contracţie de acest tip de la pandemia COVID-19, conform datelor de transport maritim. Motivele sunt cererea slabă şi schimbările la nivelul rafinăriilor şi conductelor, care au remodelat rutele comerciale, afectând fluxurile globale de petrol, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Conflictele din Ucraina şi Orientul Mijlociu au perturbat comerţul pentru al doilea an consecutiv, redirecţionând transporturile de ţiţei şi împărţind furnizorii şi cumpărătorii pe regiuni. Exporturile de petrol din Orientul Mijlociu către Europa au scăzut cu 22%, în timp ce mai mult ţiţei din SUA şi America de Sud a ajuns în Europa. În acelaşi timp, petrolul rusesc, care înainte era destinat Europei, a fost redirecţionat către India şi China.

”Aceste schimbări creează alianţe oportuniste,” a declarat Adi Imsirovic, consultant energetic, subliniind relaţiile mai strânse dintre Rusia şi India, China şi Iran, care remodelază comerţul cu petrol.

”Petrolul nu mai urmează curba costului minim, iar consecinţa principală este creşterea preţurilor la transport, ceea ce afectează marjele rafinăriilor,” a explicat acesta.

Câştigători şi schimbări regionale

Statele Unite, beneficiind de o producţie masivă de şisturi bituminoase, au devenit un câştigător în comerţul global cu petrol. Exporturile americane au atins 4 milioane de barili pe zi, reprezentând 9,5% din comerţul global, fiind devansate doar de Arabia Saudită şi Rusia.

Deschiderea rafinăriei Dangote din Nigeria, extinderea conductei Trans Mountain din Canada şi scăderea producţiei de petrol din Mexic au contribuit, de asemenea, la schimbarea rutelor comerciale.

În 2024, Canada a crescut exporturile maritime la un nivel record de 550.000 de barili pe zi, ceea ce a redus importurile de ţiţei saudit şi sud-american pe Coasta de Vest a SUA.

Cererea în scădere şi provocările viitoare

Cererea slabă din China şi Europa continuă să afecteze piaţa. Importurile Chinei au scăzut cu 3% în 2024, pe fondul creşterii utilizării maşinilor electrice şi hibride, precum şi al utilizării gazului natural lichefiat pentru transportul greu. În Europa, reducerea capacităţilor de rafinare şi politicile guvernamentale de diminuare a emisiilor de carbon au scăzut importurile de ţiţei cu 1%.

Conflictele din Orientul Mijlociu şi temerile legate de noi sancţiuni din partea preşedintelui ales Donald Trump au crescut preţurile petrolului iranian, determinând rafinăriile chineze să caute alternative în Africa de Vest şi Brazilia.

Propunerea lui Donald Trump de a impune un tarif de 25% pe ţiţeiul canadian şi mexican, principalii furnizori externi ai SUA, ar putea schimba semnificativ fluxurile comerciale în 2025, avertizează analiştii.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.