Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită implicarea activă a Ministerului Transporturilor pentru apărarea intereselor transportatorilor români şi eliminarea celor mai restrictive prevederi protecţioniste din Pachetul Mobilitate 1, care ar putea fi impuse la nivelul Uniunii Europene (UE).
Transportatorii cer o implicare a autorităţilor în cadrul celui de al 4-lea trialog privind Pachetul Mobilitate 1 din 11 decembrie, prin care se urmăreşte finalizarea negocierilor sub Preşedinţia Finlandei.
”UNTRR atenţionează că aceste negocieri sunt foarte importante pentru România, întrucât miza este viitorul transportatorilor români în UE. Având în vedere presiunile importante la nivel european pentru finalizarea Pachetului Mobilitate 1, considerăm necesară acţiunea Ministerului Transporturilor din România, în coordonare cu celelalte state membre afectate de acest set de măsuri legislative, pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1”, se arată în comunicat.
UNTRR solicită eliminarea propunerilor Parlamentului European (PE) privind întoarcerea obligatorie acasă a vehiculelor, indiferent de intervalele propuse pentru compromis în cadrul trialogului (6-8 săptămâni de Consiliu sau 10-12 săptămâni de Parlamentul European).
”Reamintim că obligaţia întoarcerii acasă a vehiculelor nu se regăseşte nici în propunerea Comisiei Europene şi nici în abordarea generală a Consiliului de Transport UE, fiind propusă numai de PE şi susţinută puternic de raportorul Ismail Ertug (Germania), cu toate că aceasta restricţionează grav libera circulaţie pe piaţa europeană de transport rutier”, se arată în comunicat.
Creşterea flexibilităţii în ceea ce priveşte efectuarea perioadelor de repaus
UNTRR solicită creşterea flexibilităţii în ceea ce priveşte efectuarea perioadelor de repaus săptămânal normale şi reduse, în scopul creşterii eficienţei de operare a firmelor de transport. Pentru ca această măsură să fie efectivă, posibilitatea efectuării a 2 perioade de repaus săptămânal reduse consecutive trebuie corelată cu creşterea corespunzătoare a timpului de conducere de la 90 de ore la 2 săptămâni la 180 ore la 4 săptămâni.
UNTRR este împotriva obligaţiei întoarcerii acasă a şoferilor şi consideră că şoferii profesionişti au dreptul la libera circulaţie în UE, fără a fi obligaţi să se întoarcă acasă. În cazul în care se menţine obligaţia întoarcerii acasă, UNTRR consideră că perioada minimă ar trebui să nu fie mai mică de 6 săptămâni.
”UNTRR solicită menţinerea regulilor actuale de cabotaj (3 curse în 7 zile) şi eliminarea perioadei de interdicţie (cooling off), iar în cazul în care se menţine introducerea unei perioade de interdicţie aceasta să fie la cea mai mică durată posibilă, şi eliminarea propunerii Parlamentului European privind întoarcerea acasă a vehiculului înainte de a începe o nouă operaţiune de cabotaj. Totodată, UNTRR solicită creşterea numărului de operaţiuni cross trade excluse de la regulile detaşării”, se arată în comunicat.
Transportatorii atrag atenţia că obligaţia întoarcerii acasă a vehiculelor şi restricţionarea cabotajului sunt în contradicţie cu viziunea UE de decarbonizare a transporturilor, întrucât aceste măsuri vor determina creşterea semnificativă a curselor fără încărcătură în UE şi a emisiilor de CO2.
”În prezent, majoritatea camioanelor se întorc în ţara de înfiinţare a companiei doar o dată sau de două ori pe an. O obligaţie pentru aceleaşi camioane să se întoarcă la fiecare trei-patru săptămâni ar putea creşte parcursul camioanelor europene cu 80 până la 135 de milioane de kilometri pe an (45-75%), generându-se o poluare nejustificată de până la 100.000 de tone de emisii de CO2 pe an sau chiar mai mult”, se arată în comunicat.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.