Majorarea semnificativă a accizelor la carburanţi de la 1 septembrie va creşte preţul motorinei cu circa 10%, ceea ce va duce automat la mărirea tarifelor transportatorilor cu cel puţin 10%, la scumpiri în lanţ şi la apariţia de insolvenţe în rândul transportatorilor, iar protestele vor deveni o opţiune, au avertizat patronatele transportatorilor consultate de News.ro. În plus, mulţi şoferi nu vor mai alimenta din România, preferând Ungaria şi Austria, ţări care vor oferi preţuri mai bune de luna viitoare şi o rambursare rapidă a unei părţi din accize.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Ministerul Finanţelor a redactat un proiect de ordonanţă de Guvern prin care urmează să fie modificat Codul Fiscal, principalele noutăţi fiind majorarea semnificativă a accizelor la carburanţi de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că şoferii vor plăti mai mult pentru benzină şi motorină, în timp ce patronii sau acţionarii companiilor nu mai plătesc deloc impozit pe dividende din 2018.

Preţul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge similar cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau Luxemburg, după majorarea accizelor de la 1 septembrie, arată calculele News.ro, pe baza preţurilor medii din UE publicate de portlul energy.eu.

Practic, Ministerul Finanţelor propune revenirea accizelor la carburanţi exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014.

În urma majorării accizei, un litru de benzină fără plumb sau de motorină se va scumpi, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani, arată calculele News.ro.

Această măsură va avea efecte grave asupra transportatorilor, consideră unii transportatori. 

”Efectele vor fi extrem de urâte. Transportul internaţional va migra către ţările din jurul României, în special către Ungaria şi Austria. Un TIR are un rezervor de circa 1.200 de litri, ceea ce îi permite o autonomie de peste 3.000 de kilometri”, a afirmat vicepreşedintele Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Constantin Isac, pentru News.ro.

Acesta a atras atenţia că în Ungaria, rambursarea unei părţi din acciză se face rapid, în 30 de zile. Când preţurile vor depăşi nivelul din Ungaria şi vor ajunge la nivelul celor din Austria, mulţi şoferii vor prefera să alimenteze din cele două ţări.

”Practic, îi ajutăm pe unguri şi austrieci să-şi construiască noi autostrăzi, având în vedere că o parte din banii proveniţi din acciză sunt folosiţi pentru finanţarea unor lucrări de infrastructură”, a afirmat Isac.

La motorină, preţul mediu actual din România al celui mai ieftin sortiment este de 4,35 lei, echivalent cu 0,9520 euro, şi este al cincilea cel mai mic din UE, după Lituania (0,88 euro), Polonia (0,9360 euro), Letonia (0,94 euro) şi Luxemburg (0,95 euro).

După creşterea accizelor, de la 1 septembrie, preţul mediu din România va ajunge la 4,80 lei/litru, echivalent cu 1,0520 euro, la cursul actual al BNR.

Cu acest preţ, România va ajunge pe locul al optulea al celor mai mici preţuri din Uniunea Europeană, cu un preţ la pompă mai mare decât în Bulgaria, Austria şi Slovacia, pe lângă statele deja menţionateanterior.

Transportatorii se plâng că această majorare a preţului va fi aproape imposibil de introdus în costurile operaţionale, în contextul în care transportatorii români rezistă în Europa cu marje de profit mici, consideră preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, care avertizează că ar putea urma proteste ale transportatorilor.

”Acciza reală va fi de 11 eurocenţi. O astfel de măsură dă peste cap toate calculele. În plus, transportatorii nu şi-au recuperat nici banii din accizele plătite până la finalul anului trecut. Am cerut din partea Ministerului Finanţelor clarificări în urmă cu câteva luni, nu am primit nimic clar. Protestele sunt o modalitate de a reacţiona la această măsură. O să avem discuţii şi cu ceilalţi transportatori în acest sens”, a afirmat Hagiu.

Primul efect va fi creşterea tarifelor în transporturi cu cel puţin 10%, în condiţiile în care marja de profit în transportul comercial este de maximum 4%, iar media este la 2-3%, estimează reprezentanţii transportatorilor.

Drept urmare, retailerii vor fi obligaţi să crească preţul produselor la raft pentru a acoperi costurile suplimentare. În plus, unele firme de transport vor declanşa procedura insolvenţei.

”Circa 5% dintre firmele de transport nu vor rezista, ei fiind deja afectaţi anul trecut de creşterea tarifelor RCA. Firmele respective au capitalul de lucru la nivel minim şi orice şoc creşte riscul insolvenţei”, a afirmat vicepreşedintele UNTRR.

Conform execuţiei bugetare, după primele şase luni, statul a încasat din accizele pe carburanţi 6,265 miliarde lei, cu 768 milioane lei mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Potrivit proiectului de ordonanţă, de la 1 septembrie, acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.

În prezent, accizele sunt de 1.656,36 lei/1.000 litri pentru benzina fără plumb şi de 1.518,04 lei/1.000 litri pentru motorină, ceea ce înseamnă o creştere a accizei la benzina fără plumb cu 23% şi a accizei la motorină cu 25%.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.