Tesla a publicat joi raportul privind producţia şi livrările de vehicule pentru trimestrul al patrulea din 2024, marcând o premieră neplăcută: prima scădere anuală a livrărilor din istoria companiei. În ultimul trimestru, Tesla a livrat 495.570 de vehicule şi a produs 459.445, în timp ce livrările anuale s-au ridicat la 1.789.226 de unităţi, comparativ cu 1,81 milioane în 2023, relatează CNBC.
Acţiunile Tesla au scăzut cu până la 7% în tranzacţiile de joi, investitorii fiind dezamăgiţi de faptul că livrările au fost sub aşteptările analiştilor, care estimaseră 504.770 de vehicule pentru trimestrul raportat. Deşi compania a oferit reduceri de preţ şi stimulente pentru a stimula vânzările, acestea nu au fost suficiente pentru a depăşi prognozele.
Raportul trimestrial vine după o performanţă spectaculoasă a acţiunilor Tesla în a doua jumătate a anului. Valoarea bursieră a companiei a crescut cu 63% pe parcursul lui 2024, iar în decembrie acţiunile au atins un maxim istoric, depăşind recordul anterior din 2021. Cu toate acestea, începutul anului a fost dificil, cu o scădere de 29% a acţiunilor în primul trimestru, cea mai mare pierdere trimestrială din 2022.
Tesla se confruntă acum cu o competiţie tot mai intensă, în special pe pieţele europene şi asiatice. În Europa, vânzările au scăzut cu 14% între ianuarie şi noiembrie 2024, conform datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
În China, deşi Model Y rămâne al doilea cel mai bine vândut vehicul electric, creşterea vânzărilor acestuia, de 5%, a fost sub ritmul pieţei, care a avansat cu 8%.
Între timp, rivali precum BYD, Li Auto şi LeapMotor au înregistrat creşteri mai rapide şi îşi extind agresiv prezenţa pe pieţele internaţionale.
În America de Nord, Tesla rămâne lider de piaţă, dar s-a confruntat cu acumulări de stocuri în trimestrul al patrulea, inclusiv pentru noul model Cybertruck. Vehiculul, care are un preţ de pornire de aproximativ 80.000 de dolari, a fost criticat pentru că a început ”să aglomereze loturile de maşini second-hand.”
Pe măsură ce Tesla se pregăteşte pentru 2025, CEO-ul Elon Musk a declarat că se aşteaptă la o creştere anuală a livrărilor între 20% şi 30%, susţinută de lansarea unor vehicule mai accesibile şi a unor modele autonome. În ciuda ambiţiilor sale, analiştii avertizează că atenţia lui Musk asupra politicului – în special sprijinul financiar masiv pentru campania lui Donald Trump – ar putea afecta performanţa operaţională a companiei.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.