SUMAL 2.0, cel mai important sistem de urmărire a materialului lemnos, intră în funcţiune din această noapte, la ora 00.00, a anunţat sâmbătă Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

"Din această noapte, începând cu ora 00.00, cel mai important sistem informaţional integrat de urmărire a materialului lemnos - SUMAL 2.0, va fi pus în funcţiune. Toate informaţiile de care au nevoie utilizatorii se regăsesc la următorul link: https://www.mmediu.ro/categorie/sumal-2-0/321. De asemenea, pentru a veni în sprijinul utilizatorilor Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor pune la dispoziţie şi un Callcenter, la numărul de telefon 0314.337.799", precizează ministerul.

Implementarea noului SUMAL descurajează tăierile ilegale de lemn şi aduce beneficii multiple pentru întreg sectorul silvic. Pe lângă îmbunătăţirile semnificative în ceea ce priveşte urmărirea trasabilităţii lemnului, noul sistem informatic include un amplu proces de debirocratizare a sectorului, prin eliminarea mai multor registre şi documente, precum şi prin automatizarea fluxurilor de date care, până acum, se realizau manual.

Astfel, pentru administratorii de păduri - ocoalele silvice de stat şi private (de regim) au fost înlocuite registrul ”Marcări” şi cel al ”dispozitivelor de marcat”. Începând din 31 ianuarie, administratorii vor utiliza varianta lor electronică din noul SUMAL. De asemenea,  au fost înlocuite fişele de marcare de mână, precum şi centralizările aferente. Odată cu implementarea SUMAL 2.0, toate marcările se vor realiza electronic în teren, iar volumele se calculează şi se transmit automat, arată Ministerul Mediului.

Noul SUMAL are capacitatea de a descoperi automat eventuale erori din culegerea datelor dendrometice, astfel încât acestea să poată fi corectate în timp util.

Pentru operatorii economici - transportatori şi procesatori, se elimină toate documentele de transport pe hârtie între persoanele juridice. Toate avizele şi documentele conexe se vor realiza automat, exclusiv în format digital. Va fi eliminată procedura de depunere a avizelor la Garda Forestieră. Până acum, transportatorii erau obligaţi, lunar, să se prezinte la sediile judeţene ale gărzilor forestiere pentru a depune avizele de transport în format tipărit. Prin SUMAL 2.0 acest proces se va realiza automat, fără să fie necesară deplasarea.

În plus, tot pentru transportatori şi procesatori au fost eliminate registrele la depozite. Prin noul SUMAL, se realizează transferul automat al cantităţilor de la transportator.

"Pentru ca toate modulele să fie funcţionale la parametrii optimi, toţi utilizatorii sistemului silvic trebuie să respecte paşii de utilizare a celui mai inovator sistem care descurajează tăierile ilegale de lemn şi îmbunătăţeşte activitatea angajaţilor", informează ministerul.

Paşii de urmat pentru efectuarea corecta a transferului avizului de însoţire a mărfii de la emitent la transportator, transportatorul activează funcţia Bluetooth a dispozitivului mobil, accesează secţiunea "Preluarea aviz pentru transport" şi apasă butonul "Preluare". Emitentul va accesa secţiunea "Avize proprii", selectează avizul, apasă butonul "Predă", şi selectează din lista dispozitivelor vizibile Bluetooth, dispozitivul transportatorului.

Pentru a găsi în listă dispozitivul conectat prin Bluetooth, se recomandă redenumirea numelui dispozitivului mobil cu denumirea transportatorului.

După transferul avizului pe dispozitivul mobil al transportatorului, transportatorul efectuează cele 4 fotografii şi apasă butonul "Start transport".

"Recomandăm verificarea foarte bine a informaţiilor introduse deoarece operaţiunea de confirmare este ireversibilă! În cazul în care solicitantul a greşit adresa de email pe care a indicat-o pentru primirea credenţialelor (respectiv a userului şi a parolei), corectarea se va face doar de angajaţii gărzii forestiere din raza teritorială a solicitantului. Odată ce s-a primit userul şi parola, nu se mai pot face modificări în câmpului utilizatorului", spun reprezentanţii Ministerului Mediului.

La momentul încărcării stocurilor, utilizatorii nu trebuie să finalizeze operaţiunea până nu au introdus absolut toate stocurile aferente.

 "Menţionăm că, în situaţiile în care activitatea se desfăşoară în zone fără accesbilitatea GSM, pentru funcţionarea corectă a aplicaţiilor mobile - android SUMAL 2.0 Avize şi SUMAL 2.0 Marcare, utilizatorii au obligaţia de a apăsa butonul 'Sincronizează' în zona unde beneficiază de acoperire GSM sau conexiune la internet prin Wi-Fi", adaugă ei.

După data de 31 ianuarie 2021, SUMAL1.0 rămâne disponibil pentru consultare, fără a putea fi operate modificări. SUMAL1.0 Agent îşi încetează aplicabilitatea, operatorii economici nemaifiind obligaţi să raporteze lunar situaţia stocurilor. Toate avizele emise în SUMAL versiunea 1.0 vor trebui recepţionate la destinaţie până astăzi, 30 ianuarie 2021, ora 24:00, după această dată fiind obligatorii avizele emise în versiunea 2.0. Se mai pot aproba ulterior APV-urile constituite dar nepreluate până la data limită. Acestea se vor prelua manual în SUMAL 2.0.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.