Mai mult de jumătate (54%) dintre companiile locale intenţionează să-şi reducă emisiile de carbon, arată un studiu Deloitte, potrivit căruia aproape un sfert dintre companiile participante la studiu (24%) intenţionează să-şi reducă emisiile cu 50% sau mai mult, în timp ce 16% au în plan reduceri de până la 50%, iar 14% şi-au stabilit obiective şi mai ambiţioase, de zero emisii nete.
”Mai mult de jumătate (54%) dintre companiile locale intenţionează să-şi reducă emisiile de carbon”, conform celei mai recente ediţii a studiului Deloitte CFO Survey România, desfăşurat în rândul a peste 100 de directori financiari din România.
Aproape un sfert dintre companiile participante la studiu (24%) intenţionează să-şi reducă emisiile cu 50% sau mai mult, în timp ce 16% au în plan reduceri de până la 50%, iar 14% şi-au stabilit obiective şi mai ambiţioase, de zero emisii nete. Aceste procente plasează România peste media Europei Centrale, unde doar 41% dintre companiile situate în cele 15 ţări participante la sondaj au un plan clar de reducere a emisiilor de carbon.
Companiile locale care operează în industriile prelucrătoare, servicii financiare şi bunuri de consum sunt mai active şi au deja strategii de reducere a emisiilor de carbon, se mai arată în raport. La polul opus, companiile din domenii precum tehnologie, mass-media şi telecomunicaţii, energie, utilităţi şi minerit încă nu au făcut paşi în această direcţie.
O treime (33%) dintre companiile care intenţionează să-şi reducă emisiile de carbon au stabilit anul 2030 ca termen pentru atingerea obiectivelor, un procent similar cu cel raportat în celelalte ţări participante la sondaj (31%). O mică parte dintre companiile participante la studiu care au planuri în acest sens au declarat că şi-au atins deja obiectivele de reducere a emisiilor (3%, atât la nivel local, cât şi la nivel regional).
În ceea ce priveşte beneficiile strategiilor de combatere a schimbărilor climatice, directorii financiari care au participat la studiu apreciază cel mai mult oportunitatea de a reduce costurile ca urmare a eficientizării consumului de energie, inclusiv pentru instalaţiile de încălzire şi răcire (55%), precum şi perspectiva de a compensa în viitor creşterile de costuri determinate de preţul carbonului şi de costul capitalului (36%).
Inovaţia (35%) şi reputaţia (34%) sunt următorii doi factori motivanţi în ceea ce priveşte acţiunile de combatere a modificărilor climatice, în timp ce necesitatea respectării reglementărilor a fost evidenţiată de 33% dintre directorii financiari din România, iar nevoia de a se adapta la aşteptările clienţilor a fost indicată de 22% dintre respondenţi.
Tranziţia către o economie mai durabilă presupune costuri precum cele cu materialele reciclate, cu adaptarea producţiei şi a prelucrării la standarde mai ridicate de sustenabilitate, cu determinarea trasabilităţii produselor şi asigurarea unui audit adecvat al acestor procese, mai explică raportul. Dintre sursele de finanţare pe care companiile din România le iau în considerare pentru combaterea schimbărilor climatice, cea preferată este finanţarea internă (77%), urmată de fonduri UE precum Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi ciclul multianual de programare (32%), de împrumuturile bancare (17%) şi de emiterea de obligaţiuni „verzi” (9%).
„În România, interesul companiilor şi autorităţilor pentru finanţarea «verde» este tot mai mare, aceasta fiind văzută ca un pilon cheie pentru reducerea emisiilor de carbon la nivelul întregii economii. Potrivit Băncii Naţionale a României, expunerea instituţiilor de creditare pe segmentul finanţării «verzi» s-a dublat între 2015 şi 2021, ajungând la 5,1 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 4% din totalul expunerilor faţă de sectorul nefinanciar. Această creştere este însoţită de un set de reglementări în continuă evoluţie şi de criterii de evaluare pentru împrumuturi sau obligaţiuni «verzi». Companiile trebuie să acţioneze acum pentru a rămâne atractive pentru piaţă pe termen lung şi pentru a putea finanţa tranziţia către un mod de operare durabil”, a declarat Sorin Elisei, Director, Deloitte România, liderul practicilor de sustenabilitate şi energie.
Studiul mai arată că măsurile cele mai populare pentru reducerea emisiilor de carbon întreprinse sau planificate de companii sunt reducerea emisiilor rezultate din propriile operaţiuni prin schimbări graduale (62%), dezvoltarea de noi produse şi servicii «verzi» (41%) şi reducerea emisiilor de carbon în lanţul de aprovizionare (35%).
Studiul Deloitte CE CFO Survey a fost efectuat în rândul a peste 600 de directori financiari din Albania, Bulgaria, Bosnia şi Herţegovina, Croaţia, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Kosovo, Letonia, Lituania, Polonia, România, Serbia, Slovacia şi Slovenia.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă, servicii juridice, consultanţă financiară şi managementul riscului, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii adiacente către clienţi din sectorul public şi privat provenind din industrii variate.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.