Consumatorii europeni sunt mai preocupaţi de sănătate decât de problemele financiare şi de cele legate de locul de muncă, în contextul crizei generate de pandemia de Covid-19, potrivit unui studiu Deloitte, care arată că 41% dintre consumatori sunt îngrijoraţi pentru stabilitatea locului de muncă.
"Consumatorii europeni sunt mai preocupaţi de sănătate decât de problemele financiare şi de cele legate de locul de muncă, în contextul crizei generate de pandemia de Covid-19", potrivit studiului Deloitte State of Consumer Tracker, respondenţii fiind îngrijoraţi în principal pentru sănătatea familiei (62%) şi pentru bunăstarea fizică (48%).
De asemenea, studiul evidenţiază apariţia unor dificultăţi financiare, 42% dintre consumatorii europeni plănuind să amâne cumpărările costisitoare, în timp ce 38% dintre ei sunt îngrijoraţi pentru stabilitatea locului de muncă.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Tendinţele europene sunt în linie cu cele globale, sănătatea familiei (65%) şi bunăstarea fizică (54%) fiind principalele preocupări indicate şi de respondenţii la nivel global, urmate la distanţă mare de problemele legate de situaţia financiară.
"Astfel, 43% dintre consumatorii la nivel global iau în calcul amânarea cumpărăturilor costisitoare şi 41% din aceştia sunt îngrijoraţi pentru stabilitatea locului de muncă", relevă studiul.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 15.000 de respondenţi din 15 ţări, dintre care şapte state europene, Franţa, Germania, Irlanda, Italia, Marea Britanie, Olanda şi Spania, în a doua jumătate a lunii mai 2020.
Consumatorii din Spania sunt cei mai îngrijoraţi cu privire la sănătatea familiei lor (76%), urmaţi de cei din Franţa (72%) şi Irlanda (65%). În acelaşi timp, aceste trei ţări se numără printre cele mai preocupate de bunăstarea fizică - Spania (70%), Franţa şi Irlanda (50%). La polul opus, Olanda este mai relaxată în privinţa problemelor legate de sănătatea familiei (43%) şi bunăstare (32%).
În ceea ce priveşte frica de a-şi pierde locul de muncă, respondenţii spanioli simt cea mai mare presiune (59%), urmaţi de italieni (45%) şi britanici (38%).
"Influenţate de anxietate, mentalitatea şi comportamentul consumatorilor s-au schimbat şi au intrat într-o nouă normalitate în timpul pandemiei de COVID-19, pe măsură ce oamenii şi-au reajustat priorităţile. Fără îndoială, aceste schimbări au fost alimentate şi de restricţiile anunţate de autorităţi, care au avut un impact asupra comerţului cu amănuntul încă de la începutul epidemiei. În contextul în care ţara noastră beneficiază de servicii de internet de calitate, românii au fost mai înclinaţi spre cumpărături în mediul virtual, aşa cum arată creşterea vânzărilor raportate de marii retaileri on-line”, a spus Oana Buhăescu, director Audit, Deloitte România.
Un sfert din consumatorii europeni spun că intenţionează să cheltuiască mai mult pe alimente şi 21% dintre aceştia pe bunuri de uz casnic în următoarele patru săptămâni, irlandezii şi italienii fiind cei mai interesaţi de aceste categorii de bunuri.
"Chiar şi în contextul îngrijorării pentru sănătate şi siguranţă, europenii încă preferă să facă cumpărături în mediul off-line, având în vedere că mai mult de jumătate dintre aceştia intenţionează să meargă în magazine pentru a cumpăra alimente (72%) şi bunuri de uz casnic (74%). De asemenea, în contextul în care tot mai multe persoane lucrează de acasă, consumatorii intenţionează să cheltuiască mai mult pe servicii de internet şi comunicaţii mobile, în principal în Olanda (17%), Spania (13%) şi Germania (11%). În plus, pentru bunuri mai degrabă discreţionare, cum ar fi mâncarea de la restaurant şi cea comandată acasă, studiul subliniază că 26% dintre respondenţii europeni vor să cheltuiască mai puţin", spun realizatorii studiului.
În baza analizei comportamentului de consum, studiul delimitează patru profiluri ale consumatorilor. Profilul european predominant este cel al cumpărătorului responsabil din punct de vedere social (peste 45%), care intenţionează să cumpere mai mult de la producători locali, chiar dacă bunurile sunt mai scumpe.
Consumatorul care îşi face provizii, adică acela care intenţionează să-şi facă rezerve de produse ce pot acoperi mai mult decât nevoile imediate, este regăsit în principal în rândul italienilor (43%), britanicilor (41%) şi irlandezilor (39%). Vânătorii de chilipiruri, care cumpără spontan articole de care nu au neapărat nevoie, dar pentru care găsesc oferte convenabile, se regăsesc în principal în Germania (47%) şi Marea Britanie (46%).
Consumatorii comozi, numeroşi în Irlanda, Marea Britanie (46%) şi în Spania (41%), sunt cei care cumpără mai degrabă din magazine de proximitate.
De asemenea, studiul subliniază că, în contextul actual, intenţia europenilor de a economisi bani în următoarele patru săptămâni este, în medie, zero. Ţările care se confruntă cu un nivel mai mic de îngrijorare pentru problemele financiare, precum Olanda, ai cărei locuitori sunt cel mai puţin preocupaţi de plăţile pe care urmează să le facă (21%) sau de amânarea cumpărăturilor costisitoare (33%), sunt mai înclinate către economisire (18% dintre olandezi).
Studiul Deloitte State of Consumer Tracker este realizat în baza unor chestionare aplicate bilunar în Australia, Canada, China, Coreea de Sud, Franţa, Germania, India, Irlanda, Italia, Japonia, Marea Britanie, Mexic, Olanda, Spania şi Statele Unite, folosind chestionare on-line.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă, servicii juridice, consultanţă financiară şi managementul riscului, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii adiacente către clienţi din sectorul public şi privat provenind din industrii variate.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.