Două treimi dintre părinţii care au copii cu vârste cuprinse între 12 şi 14 ani le oferă acestora cel mai adesea un buget lunar mai mic de 300 de lei, iar 34% dintre părinţii care au copii cu vârste cuprinse între 15 şi 17 ani le oferă acestora un buget lunar cuprins între 301 şi 600 lei, arată un studiu efectuat de Banca Comercială Română (BCR), în colaborare cu compania Cult Market Research, în contextul începerii şcolii. 37% dintre adolescenţi consideră că părinţii nu vor să le cumpere tot ce îşi doresc.
Banca Comercială Română (BCR) prezintă rezultatele unui studiu sociologic realizat în colaborare cu compania Cult Market Research, în contextul începerii şcolii. Acesta explorează relaţia dintre părinţi şi adolescenţi în ceea ce priveşte discuţiile despre bani.
”Concluziile arată că părinţii de astăzi sunt mai deschişi să poarte conversaţii despre bani şi aspecte financiare decât au fost părinţii lor. 46% dintre aceştia consideră că prima discuţie despre bani cu copiii ar trebui să aibă loc între 7 şi 10 ani, iar 24% sugerează că aceasta ar trebui să aibă loc între 11 şi 14 ani. 22% dintre actualii părinţi de adolescenţi spun că ei nu au discutat niciodată cu părinţii lor despre bani, iar aproximativ 30% au discutat cu părinţii lor despre bani după vârsta de 15 ani”, arată studiul.
66% dintre părinţii care au copii cu vârste cuprinse între 12 şi 14 ani le oferă acestora cel mai adesea un buget lunar mai mic de 300 de lei, iar 34% dintre părinţii care au copii cu vârste cuprinse între 15 şi 17 ani le oferă acestora un buget lunar cuprins între 301 şi 600 lei. În ciuda faptului că veniturile părinţilor sunt suficient de mari cât să asigure tot ce trebuie în casă, 37% dintre adolescenţi consideră că părinţii nu vor să le cumpere tot ce îşi doresc.
Principalele cheltuieli ale adolescenţilor constă în ”ieşiri în oraş” (51%), îmbrăcăminte şi încălţăminte (47%), manuale sau caiete sau alte aspecte necesare pentru şcoală (22%).
„Conversaţia despre bani în familie este prima contribuţie pe care fiecare putem s-o avem la ridicarea nivelului de educaţie financiară din România. Anul acesta ne-am propus să încurajăm părinţii să deschidă un dialog sincer cu copiii lor despre bani, esenţial pentru a realiza o bază financiară solidă în familie. Deşi părinţii, în majoritatea lor, recunosc importanţa acestui subiect, există încă destul de mulţi care ezită să discute aspectele financiare, temându-se să nu-şi îngrijoreze copiii. Programele noastre, precum Şcoala de Bani şi LifeLab, nu doar promovează educaţia financiară, ci oferă şi soluţii practice, uşor de aplicat. Dacă adulţii îşi vor dedica timp să înveţe, putem construi împreună o Românie inteligentă financiar. Iar adolescenţii de azi ne vor surprinde în viitor cu decizii financiare responsabile”, spune Nicoleta Deliu-Paşol, director Comunicare BCR.
Cercetarea realizată de BCR împreună cu Cult Market Research vine în contextul campaniei „Cea mai importantă conversaţie E ŞI despre bani”, lansată de bancă în septembrie, care subliniază importanţa discuţiilor despre bani între părinţi şi copii, mai ales acum, în perioada de început a anului şcolar, dar şi în general, ca parte din educaţia celor mici.
„Rezultatele acestui studiu arată că, deşi părinţii de azi sunt mai deschişi la discuţii despre bani, rămân anumite subiecte sensibile pe care le evită, cum ar fi datoriile sau câştigurile familiei. Aceste ezitări reflectă moştenirea unei culturi în care discuţiile financiare erau considerate tabu, dar şi un efort de protecţie din partea părinţilor. Totuşi, deschiderea acestor conversaţii este esenţială pentru a forma o generaţie de tineri cu o înţelegere solidă a responsabilităţilor financiare”, declară Paul Acatrini, Cult Market Research.
Printre cele mai importante subiecte care sunt încă evitate de părinţii în discuţiile cu copiii lor sunt: datoriile şi câştigurile familiei (19%), cardurile de credit (12%) şi investiţiile (11%). De asemenea, percepţia asupra banilor influenţează semnificativ calitatea vieţii şi modul în care au loc aceste discuţii, familiile cu venituri mai mici fiind mai predispuse să discute despre economisire.
„Discuţiile despre bani, începute de la o vârstă fragedă, nu doar că reduc anxietatea financiară, dar şi ajută copiii să gestioneze mai bine presiunea socială, cum ar fi FOMO-ul financiar şi social, care poate apărea în mediul şcolar sau în cercul lor de prieteni. Atunci când părinţii abordează subiectele financiare în mod transparent, îşi ajută copiii să înţeleagă mai bine lumea în care trăiesc şi creează un climat de încredere în familie. Adolescenţii care se simt incluşi în aceste conversaţii sunt mai pregătiţi să ia decizii financiare responsabile în viitor şi să reziste tentaţiilor de a cheltui pentru a se conforma presiunilor sociale”, afirmă Oana Calnegru, psiholog.
Mai mult de jumătate (64%) dintre persoanele care au un venit familiar lunar sub 5.000 de lei consideră că banii le ajung pentru un trai decent, iar 8% consideră că aceşti bani le ajung pentru tot ceea ce le este necesar fără să se restrângă. Doar 59% (cu 5% mai puţin) dintre cei care au venitul mediu lunar al familiei peste 8.000 de lei consideră că aceşti bani le ajung pentru un trai decent.
85% dintre părinţi le-au explicat copiilor cum câştigă bani, 84% le-au vorbit despre responsabilitatea financiară, iar 80% au discutat despre economisire;
Subiecte pe care părinţii doresc să le abordeze în viitor: investiţii (42%), stabilirea unor obiective financiare (41%), carduri de credit şi datorii (38%), pericolele înşelăciunii financiare (30%), donaţii şi acte caritabile (30%);
Subiecte pe care părinţii nu vor să le discute niciodată: datoriile familiei (19%), carduri de credit (12%), venitul părinţilor (11%), investiţii (11%).
Cercetarea Cult Research, realizată în august 2024, a utilizat metoda CAWI şi a fost efectuată pe un eşantion de 404 părinţi cu copii cu vârste între 12 şi 17 ani.
BCR oferă produse şi servicii financiare, printr-o reţea de 20 centre de afaceri şi 18 birouri mobile dedicate companiilor şi 318 de unităţi retail situate în majoritatea oraşelor din ţară cu peste 10.000 de locuitori, dintre care 69% sunt unităţi unde operaţiunile cu numerar se efectuează doar la echipamente (cashless). Clienţii BCR dispun de o reţea naţională extinsă de ATM-uri şi maşini multifuncţionale (2.000 de echipamente) şi servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking şi E-commerce.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.