Angajamentele pentru protecţia mediului au accelerat în ultimii doi ani, aproape o treime (30%) dintre cele mai mari companii europene listate la bursă s-au alăturat iniţiativei Net Zero, pentru a elimina emisiile de gaze de seră până în anul 2050, arată un studiu Accenture, potrivit căruia companiile cu un obiectiv net zero au redus emisiile în medie cu 10% în ultimul deceniu, iar cele fără un obiectiv au înregistrat o creştere a emisiilor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

"Angajamentele pentru protecţia mediului au accelerat în ultimii doi ani, aproape o treime (30%) dintre cele mai mari companii europene listate la bursă s-au alăturat iniţiativei Net Zero, pentru a elimina emisiile de gaze de seră până în anul 2050", potrivit unui studiu realizat de Accenture (NYSE: ACN).

Studiul, intitulat “Reaching Net Zero by 2050” a analizat date de la peste 1.000 de companii incluse în marii indici bursieri din Europa şi arată că stabilirea de obiective ajută la accelerarea tranziţiei la Net Zero – adică atunci când o companie îşi reduce emisiile de CO2 şi alte gaze cu efect de seră (GES) la zero sau compensează pentru a realiza un echilibru între cantitatea de emisii de GES produse şi cantitatea eliminată din atmosferă. În ultimul deceniu, companiile cu un obiectiv net zero şi-au redus în medie emisiile cu 10%, iar cele fără obiective au înregistrat emisii în creştere.

Evenimente

14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro - Orașul meu - Acasă și la birou
28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Companiile listate din Marea Britanie au fost cele mai predispuse la stabilirea unei date ţintă net zero, 37% dintre acestea făcând acest lucru, acoperind emisiile din domeniile de aplicare 1, 2 şi 3, în comparaţie cu 27% în Germania şi 18% în Franţa.

Emisiile din domeniul de aplicare 1 sunt emisii directe de gaze cu efect de seră din resurse controlate şi deţinute de companie. Emisiile din domeniul de aplicare 2 sunt emisii indirecte de la generarea de energie cumpărată de la un furnizor de utilităţi - adică electricitate, abur, încălzire şi răcire consumate de compania raportoare. Emisiile din domeniul de aplicare 3 sunt toate emisiile indirecte care apar în lanţul valoric al unei companii.

Majoritatea companiilor incluse în studiu estimează ca dată pentru atingerea obiectivului anul 2043. Astfel, în Marea Britanie anul ţintă este 2043, în Germania 2044, în Franţa 2044, în Italia 2041, iar în Spania 2042. Companiile din industriile cu emisii ridicate de dioxid de carbon – precum petrol şi gaze şi produse chimice – au stabilit termene în jurul anului 2050, în timp ce majoritatea companiilor din sectorul de servicii vizează anul 2035.

„Comunitatea de afaceri europeană este mai implicată ca niciodată în cursa către zero, numărul companiilor care îşi stabilesc obiective public a crescut în ultimii doi ani. Şi după cum arată studiul nostru, obiectivele funcţionează. Net zero ar trebui să fie gestionat ca orice prioritate strategică de afaceri: Stabilirea unor obiective clare pentru a conduce întreaga organizaţie în aceeaşi direcţie şi monitorizarea progresului pentru a corecta traiectoria, după caz. Publicarea obiectivelor contribuie, de asemenea, la crearea impulsului colectiv necesar, întrucât companiile nu pot rezolva singure acest lucru”, a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO Accenture Europa.

În ritmul actual, doar 5% dintre companii pot atinge obiectivele

Cu toate acestea, raportul a constatat că doar o companie din 20 (5%) dintre cele care fac obiectul studiului sunt pe drumul cel bun pentru a-şi atinge obiectivele net zero în cadrul propriilor operaţiuni, acoperind emisiile din domeniile de aplicare 1 şi 2, dacă continuă ritmul de reducere a emisiilor pe care l-au atins între 2010 şi 2019, şi doar 9% dintre acestea îşi pot îndeplini obiectivul în anul 2050. Companiile care au realizat o reducere modestă a emisiilor din 2010 – adică o reducere de 0-5% pe an – pot atinge în continuare un nivel net zero în operaţiunile lor înainte de jumătatea secolului, dacă îşi dublează ritmul de reducere a emisiilor până în 2030 şi îl triplează până în 2040.

„Deşi numărul de obiective nou stabilite este liniştitor, este încă clar că organizaţiile nu se mişcă suficient de repede. Cu COP26 la doar câteva zile distanţă, companiile şi guvernele din toată lumea trebuie să-şi concentreze eforturile asupra unor acţiuni concrete care urmează obiective solide pentru a face faţă provocării cu care se confruntă lumea noastră de a ajunge la net zero până la jumătatea secolului şi de a menţine încălzirea globală la 1,5°C”, a declarat Peter Lacy, CRO (Chief Responsibility Officer) şi global lead Sustainability Services Accenture.

Raportul sugerează soluţii specifice şi etape intermediare spre net zero pentru anumite industrii, inclusiv industria auto, industria chimică, construcţii, finanţe, retail şi transport.

De asemenea, studiul arată că şapte industrii – în special în sectoarele serviciilor, cum ar fi serviciile profesionale, informaţiile şi comunicaţiile – se vor afla pe drumul cel bun spre net zero în operaţiunile lor până în 2050 dacă vor dubla ritmul de reducere a emisiilor în următorul deceniu, iar apoi vor accelera cu încă 50% până la 70% în următorii 10 ani. Va fi nevoie de o accelerare mai radicală pentru cinci sectoare reprezentând 42% din gazele cu efect de seră emise de toate companiile din eşantionul de cercetare - auto, construcţii, producţie, petrol şi gaze, transport şi depozitare - pentru a ajunge la net zero până la jumătatea secolului.

„Net zero până în 2050 – să nu mai vorbim mai devreme – va fi fezabil doar cu acţiuni rapide şi decisive în acest deceniu. Constatările noastre arată că este posibil, dar numai dacă companiile europene acţionează acum. Soluţiile diferă în funcţie de industrie şi companie şi toate au puncte de plecare, oportunităţi şi provocări diferite. În unele industrii, tehnologiile necesare sunt disponibile şi vor trebui să fie scalate rapid. În altele, ele vor trebui inventate. Cu toate acestea, pentru a ajunge acolo, toate companiile vor face ca reinventarea să devină normă, condusă de inovarea tehnologică, colaborare, noi modele de afaceri şi reglementări favorabile”, a spus Ollagnier.

Cercetarea se bazează pe datele colectate de Retail Economics despre obiectivele net-zero (care acoperă emisiile 1, 2 şi 3) a 1.022 dintre cele mai mari companii listate din Europa: 269 pe FTSE, 237 pe Euronext Paris, 228 pe Deutsche Börse, şi 288 pe alte burse Euronext, inclusiv 73 de companii italiene şi 54 de companii spaniole. Cercetătorii au analizat emisiile din 2010 până în 2019 ale companiilor din eşantionul raportului, concentrându-se pe emisiile de domeniile de aplicare 1 şi 2 (cu excepţia domeniului 3 pentru a evita dubla numărare) şi rata anuală de reducere compusă (CARR) a emisiilor pe parcursul celor 10 ani.

Previziunile privind căile potenţiale de reducere a emisiilor pentru fiecare companie din setul de date au fost construite pentru a estima în ce interval de timp viitor de cinci ani este probabil ca compania să atingă net zero. Pentru previziuni a fost aleasă o formă de „curbă în S”, în conformitate cu scenariile experţilor existente pentru reducerea emisiilor de către industrie. Previziunile la nivel de companie, la nivel de industrie şi de ţară au fost agregate pentru a evalua perioada de timp în care companiile din industrie şi ţară sunt probabil să atingă net zero. În cele din urmă, anii ţintă net zero au fost comparaţi cu intervalul de timp rezultat din analiza emisiilor.

Accenture este o companie globală de servicii profesionale cu abilităţi de top în domeniul digital, cloud şi securitate. Combinând experienţa fără egal şi experienţa specializată în peste 40 de industrii, oferă servicii de strategie şi consultanţă, servicii interactive, tehnologie şi operaţiuni – toate bazate pe cea mai mare reţea din lume de centre de tehnologie avansată şi operaţiuni inteligente. Are 624.000 de angajaţi şi clienţi în peste 120 de ţări.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.