Mai mult de trei sferturi dintre manageri consideră că vor fi afectaţi mult sau foarte mult de războiul din Ucraina şi doar 8% declară că impactul acestuia este redus. De asemenea, circa 22% dintre companii se consideră puternic dependente economic de Ucraina sau Rusia, iar 6% spun că depind total de schimburile cu una dintre cele două ţări, potrivit rezultatelor studiului CONFIDEX S1 2022, publicate de Impetum Group.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Managerii români sunt mult mai încrezători în viitor, deşi presiunea noilor crize este resimţită de cei mai mulţi dintre ei. 76% consideră că vor fi afectaţi într-o mare măsură de războiul din Ucraina, agricultura şi industria sunt sectoarele unde a scăzut starea de spirit a managerilor, însă indicele de încredere în economie este mai ridicat decât în perioada de debut a pandemiei”, potrivit rezultatelor studiului CONFIDEX S1 2022, publicate de Impetum Group.

Managerii estimează că starea companiei lor este peste media sectorului de activitate şi chiar a economiei româneşti şi europene. Circa 11% dintre manageri consideră că economia naţională s-a îmbunătăţit în ultimul an. Însă 27% consideră că situaţia propriei companii s-a îmbunătăţit şi 19%, că sectorul de activitate s-a îmbunătăţit. Circa două treimi dintre manageri consideră că economia globală şi cea europeană se vor înrăutăţi în următorul an. 71% consideră acelaşi lucru şi despre economia naţională.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

„Rezultatele CONFIDEX sunt revelatoare în multe feluri. Pe de-o parte vedem că aproape jumătate dintre manageri consideră că ne îndreptăm spre recesiune în următoarele 3 luni, iar pe de altă parte vedem că încrederea managerilor în economie este la cel mai înalt nivel de la lansarea studiului CONFIDEX. Mesajul pe care îl vedem este acelea că oportunităţile economiei noastre devin tot mai clare chiar şi în acest context. Deşi presiunea noilor crize este una resimţită, mediul de afaceri este mult mai încrezător în viitor decât a fost pe tot parcursul pandemiei. Creşterea investiţiilor, accesul pe anumite pieţe noi dar şi la resurse ce implică costuri uşor mai reduse sunt direcţii pe care managerii români le explorează”, a spus Andrei Cionca, CEO Impetum Group.

Războiul afectează major economia românească, în special prin îngreunarea accesului la materia primă, la o serie de resurse care se obţineau mult mai facil din spaţiul estic european (Ucraina, Rusia). Nivelul de dependenţă faţă de acest spaţiu este unul ridicat (22%), iar 6% dintre companii se declară total dependente economic de el.

„Vedem de asemenea că războiul din Ucraina a afectat diferit sectoarele economiei naţionale. Agricultura şi industria sunt sectoarele unde a scăzut starea de spirit a managerilor pentru că ei simt direct impactul negativ al creşterii costurilor energiei electrice sau a combustibilului. În agricultură şi industrie vedem o scădere a încrederii în economie din cauza unui grad mare de dependenta de materiile prime şi a creşterii costurilor. Aici am identificat nevoia de a analiza impactul războiului  în aceste sectoare care sunt mult mai conectate economic cu Estul Europei, la nivel mai profund şi vom face acest lucru în perioada următoare”, a adăugat Andrei Cionca.

Viitorul pare a fi marcat de criza materiilor prime (86%) şi cea energetică (78%), ce vor creşte costurile de producţie şi vor conduce spre o inflaţie accentuată (93%). De asemenea, 40% dintre manageri consideră că PIB-ul va scădea, deci ne îndreptăm spre recesiune.

Aşteptările faţă de autorităţi  vizează investiţiile în infrastructură şi sprijinirea economiei, precum şi o abordare diplomatic-precaută a realităţii de la graniţe, păstrând în mod clar colaborarea strânsă cu aliaţii strategici (UE, NATO, SUA).

În perioada următoare sunt prioritare, în opinia managerilor, creşterea vânzărilor (49%) şi retenţia de personal (41%). În continuare, două treimi dintre manageri optează pentru creşterea productivităţii, iar 73% ar prefera explorarea de noi pieţe. Domeniul servicii este mai aproape de această opţiune (78%), în timp ce managerii din agricultură preferă într-o mai mare proporţie să se concentreze pe portofoliul actual de clienţi (47%).

După un regres, înregistrat în semestrul 2 din 2021, indicele CONFIDEX creşte la cea mai mare valoare măsurată, atingând un maximum de 47.8 puncte. Creşterea este una generală, dar e mai mare în sectorul transporturilor (+9.7 puncte) şi al serviciilor (+7.6) şi mai ponderată în celelalte (de la +5.4, la +5.9) din cauza apariţiei noilor crize şi a impactului războiului din Ucraina.

Indicele CONFIDEX creşte la cea mai mare valoare măsurată, 47.8, fapt care indică în mod clar că mediul de business previzionează o dinamică pozitivă, o creştere ponderată, dar una care să consolideze companiile încercate de criza pandemică.

Iniţiat la scurt timp după debutul pandemiei, CONFIDEX măsoară încrederea managerilor români în economia actuală şi are scopul de a crea repere concrete şi de a sprijini managerii în luarea unor decizii adaptate realităţii.

CONFIDEX este singurul studiu care a surprins T zero al companiilor şi a monitorizat pulsul economiei pe tot parcursul pandemiei. Aflat în faţa unui nou T zero, războiul din Ucraina, CONFIDEX şi-a propus să măsoare efectele pe care acesta le va avea asupra economiei româneşti.

In cele şase etape ale cercetării de până acum au răspuns peste 2.500 de manageri din România. Companiile respondente însumează peste 150.000 de angajaţi.

Studiul acoperă un eşantion de 403 de companii din top 6 categorii de sectoare economice contribuitoare la PIB: agricultură; industrie şi energie electrică; construcţii; comerţ; transport, distribuţie, depozitare; servicii. La studiu au răspuns doar CEOs şi manageri C-level, iar dintre companiile vizate, 75% au peste 1 milion de euro cifră de afaceri şi 31% peste 5 milioane euro cifră de afaceri.

Datele studiului au fost culese în perioada 28 martie – 29 aprilie 2022.

Indicele CONFIDEX e construit din agregarea a 29 de itemi şi măsoară pe o scară de la 0 la 100 de puncte încrederea în economie a managerilor şi antreprenorilor români. 

Impetum Group este grupul românesc care aduce împreună capital, management şi servicii, format din reunirea sub aceeaşi umbrelă a CITR, liderul pieţei de insolvenţă din România, ROCA, soluţie de private equity care urmăreşte consolidarea şi scalarea IMM-urilor româneşti cu potenţial şi ROCA X, Venture Capital destinat start-up-urilor disruptive din piaţa de tehnologie şi Agista, primul fond de investiţii românesc care accelerează IMM-urile locale prin instrumentele pieţei de capital.

Impetum Group îşi propune să devină un hub de resurse, care maximizează valoarea de business, prin reunirea de: business knowledge specific pentru fiecare din cele trei etape din viaţa unei companii (startup, criză de creştere, distress), capital, sinergii şi cross-uri între business-uri complementare, precum şi o comunitate de manageri şi antreprenori dornici să participe activ la consolidarea culturii antreprenoriale din România.

 

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.