Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă vrea să construiască un centru de instruire sintetică, o clădire simulatoare de zbor şi spatii conexe echipată cu un simulator de zbor FFS Boeing 737 NG, şi cere reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi investiţiei, astfel că acum proiectul este reevaluat la 76,75 milioane lei, inclusiv TVA, (16,18 milioane euro), faţă de 62,97 milioane lei, inclusiv TVA, (respectiv 13,53 milioane euro), cât îl estima anul trecut.
Autorii proiectului spun că studiul de fezabilitate a trebuit reactualizat din cauză că au apărut creşteri de preţuri pe piaţa construcţiilor, generate de creşterea cererii, lipsa acută a forţei de muncă in domeniu, precum şi de schimbările legislative cu impact asupra domeniului construcţiilor adoptate la sfârşitul anului 2018, şi anume OUG 114/2018.
”Valoarea obiectivului de investiţii 'Construire centru de instruire sintetică P+3. Clădire simulatoare de zbor şi spaţii conexe echipată cu un simulator de zbor FFS Boeing 737 NG' este 76,75 milioane lei, inclusiv TVA, echivalentul a 16,18 milioane euro (la cursul BNR din 20.09.2019, 1 euro = 4,7432 lei)”, arată un proiect de Hotărâre a Guvernului publicat în dezbatere de Ministerul Transporturilor.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Prin proiectul de hotărâre este astfel propusă reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi investiţiei.
Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii “Construire centru de instruire sintetică P+3. Clădire simulatoare de zbor şi spaţii conexe echipată cu un simulator de zbor FFS Boeing 737 NG” au fost aprobaţi de Guvern prin Hotărârea de Guvern nr. 555 din 19 iulie 2018.
Nota de fundamentare a proiectului de act normativ arată că, de la data aprobării HG nr. 555/2018, Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă a întreprins acţiunile şi demersurile necesare în vederea obţinerii avizelor solicitate şi întocmirii Documentaţiei Tehnice pentru Autorizaţia de Construire, autorizaţia de construire fiind emisă de către Primăria Sectorului 1 în data de 3 decembrie 2018. De asemenea, a fost contractat şi întocmit proiectul tehnic de execuţie pentru realizarea clădirii.
Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă a organizat de mai multe ori procedura de atribuire a lucrărilor de execuţie, fără succes, motivul invocat de o parte dintre participanţi fiind insuficienţa fondurilor, arată documentul.
”Necesitatea actualizării studiului de fezabilitate a apărut în urma unor importante creşteri de preţuri pe piaţa construcţiilor, generate de creşterea cererii, lipsa acută a forţei de muncă in domeniu, precum şi de schimbările legislative cu impact asupra domeniului construcţiilor adoptate la sfârşitul anului 2018, şi anume Ordonanţa de Urgenţă nr. 114 din 28 decembrie 2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene. Printre măsurile introduse de către această Ordonanţă de Urgenţă se numără şi creşterea salariului minim brut în domeniul construcţiilor, măsură ce a avut efecte semnificative atât asupra preţului manoperei lucrărilor de construcţii, cât şi indirect, asupra preţului materialelor, utilajelor şi echipamentelor folosite în construcţii”, se arată în nota de fundamentare.
Aceasta menţionează şi creşterea salariului minim în trimestrul I al anului 2019 faţă de anul 2018 cu 57,9%.
”Această creştere a salariului minim brut produce cu siguranţă efecte atât asupra costurilor manoperei cât si asupra celorlalte costuri aferente executării lucrărilor de construcţii – materiale, transporturi şi utilaje. Aceste efecte nu pot fi cuantificate cu precizie, întrucât la data întocmirii prezentului document nu au fost publicate date relevante de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză”, se mai arată în document.
De asemenea, o altă cauză care a dus la apariţia necesităţii de actualizare a studiului de fezabilitate o reprezintă constatarea existenţei pe teren a unor reţele de utilităţi care nu figurau nici in avizele de utilităţi obţinute, nici pe planurile aflate la dispoziţia Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă la data întocmirii studiului de fezabilitate şi a proiectului. Respectivele reţele sunt reprezentate de o conductă de canalizare având diametrul de 600mm care deserveşte Aeroportul Băneasa şi traversează terenul Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, precum şi de un cablu subteran de alimentare cu energie electrică. Devierea traseelor acestor reţele de utilităţi este strict necesară, întrucât prezenţa acestora afectează amplasamentul viitoarei construcţii.
”Creşterea cursului de schimb valutar – de la 4,6540 lei/euro la data întocmirii studiului până la 4,7432 lei/euro în prezent – reprezintă un alt element cu impact asupra achiziţiei echipamentului simulator de zbor FFS. Alţi factori ce au dus la necesitatea de reactualizare sunt reprezentaţi de cheltuielile suplimentare identificate pe parcursul demersurilor întreprinse pentru asigurarea creşterii capacităţilor reţelelor de utilităţi necesare în vederea exploatării obiectivului, precum şi uşoare modificări ale soluţiei constructive generate pe de o parte în decursul procesului de obţinere a avizelor şi autorizaţiei de construire, şi, pe de altă parte, de necesităţi tehnice suplimentare evidenţiate în urma consultărilor iniţiate de către Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă cu diverşi producători de echipamente simulatoare de zbor”, se menţionează în proiect.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.