Ryanair urmăreşte să-şi dubleze afacerile pe piaţa poloneză aflată în creştere rapidă şi să se extindă în Europa de Est în următorul deceniu, au spus directorii operatorului irlandez, concurând rivalul Wizz Air şi deschizând un nou front în lupta dintre companiile aeriene cu discount, transmite Reuters.
Ca parte a strategiei sale, Ryanair, ale cărei tarife mici au ajutat-o să domine pieţele din Irlanda, Italia şi o mare parte din Europa de Vest, îşi propune să-şi consolideze prezenţa pe aeroporturile din Europa de Est.
Compania desfăşoară deja operaţiuni de la peste o duzină de aeroporturi poloneze, inclusiv nouă baze, a declarat CEO-ul Michael O'Leary pentru Reuters, negociind adesea oferte speciale pentru a asigura tarife mai mici, cruciale pentru a menţine costurile şi tarifele scăzute.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
”De câte ori ne confruntăm cu Wizz, avem tendinţa de a avea tarife semnificativ mai mici şi de a avea costuri mult mai mici”, a spus el.
Ca exemplu al strategiei, el a citat Albania, unde Ryanair intenţionează să deschidă 25 de rute noi în această iarnă pentru a înfrunta Wizz în centrul său est-european.
Dar Wizz, cu sediul în Ungaria, nu stă pe loc. Intenţionează să opereze de cel puţin de două ori mai multe avioane decât are în prezent în Europa Centrală şi de Est, până în 2038, şi urmează să anunţe în curând 35 de aeronave noi doar în Polonia, a declarat directorul general Jozsef Varadi, pentru Reuters.
”Avem în vedere o creştere de două cifre de la an la an, în următorii şapte sau opt ani”, în regiune, a spus Varadi.
Cu aproape 40 de milioane de locuitori, Polonia este de departe cea mai mare ţară în curs de dezvoltare din Europa, unde veniturile disponibile în creştere au alimentat o cerere de călătorii care face din regiune o perspectivă atractivă, pe măsură ce pieţele vest-europene se maturizează.
"Toţi aceşti oameni devin din ce în ce mai bogaţi. Şi când devii mai bogat, zbori mai mult, mai ales dacă pleci de la o bază de a nu zbura prea mult", a spus Jamie Lindsay, un investitor la Artemis Investment Management, ale cărui fonduri deţin acţiuni Ryanair.
Potrivit firmei de analiză a datelor IBA, transportatorii low-cost deţin peste 59% din piaţa aviaţiei din Polonia, în creştere de la 31% în 2021. Este aşteaptat că această cifră va continua să crească pe măsură ce mai mulţi polonezi călătoresc pentru turism şi muncă, mai degrabă decât pentru migraţie, a declarat Michal Kaczmarzyk, CEO-ul Buzz, filiala low-cost charter şi buget a Ryanair, cu sediul la Varşovia.
El a adăugat că Buzz şi Ryanair s-au concentrat în principal pe aeroporturile regionale, cum ar fi Modlin, din afara Varşoviei, sau Katowice, lângă Cracovia.
Acest lucru contrastează cu Wizz, care zboară în mare parte de pe principalul aeroport Chopin din Varşovia şi, potrivit lui Kaczmarzyk, înseamnă că nimeni ”nu ar putea înlocui oferta Ryanair în Polonia”.
ATRACTIVITATEA POLONIEI
Extinderea Ryanair în Polonia vine în momentul în care compania cu sediul irlandez se confruntă cu factori contrari în Italia, unde este cea mai mare companie aeriană de pe piaţă, şi Franţa, deoarece autorităţile de reglementare încearcă să impună preţuri minime pentru bilete, pentru a reduce zborurile pe distanţe scurte, fie din motive de mediu, fie pentru a proteja companiile de autobuze şi feroviare.
Cerinţele de reglementare mai uşoare ale Poloniei şi ale Europei de Est, un control mai scăzut al mediului şi conexiunile feroviare slabe le fac pieţe atractive, prin comparaţie.
”Aeroporturile regionale joacă un rol vital în traficul de pasageri din Polonia, primele 10 aeroporturi regionale poloneze deţinând aproape 50% din cota de piaţă şi constatând o redresare puternică post-pandemie”, a declarat Dan Taylor, şeful de consultanţă la IBA Insight.
MAI MULTE AVIOANE
Atât pentru Ryanair, cât şi pentru Wizz, noile avioane conduc, de asemenea, expansiunea, Ryanair urmând să plaseze o parte considerabilă dintr-o comandă de 300 de avioane, anunţată la începutul acestui an, în Polonia şi ţările învecinate, a spus Kaczmarzyk.
”Astăzi avem 64 de avioane în regiune. Anticipăm că în 10 ani măcar vom dubla flota. Dacă astăzi în regiune avem aproximativ 30 de milioane de pasageri, presupunem că vor fi 60 de milioane”, a spus el.
O'Leary a mai spus că aproximativ 180 din cele 400 de aeronave noi pe care compania intenţionează să le implementeze în următorii opt ani vor opera în Europa Centrală şi de Est.
Varadi, între timp, este la fel de încrezător în perspectivele pentru pieţele poloneze şi vecine şi în capacitatea transportatorilor de buget precum Wizz de a lua cote de la companii aeriene naţionale, precum LOT din Polonia sau TAROM din România.
El a menţionat că războiul din Ucraina la graniţa Poloniei nu a afectat călătoriile.
”La sfârşitul zilei... atâta timp cât economiile cresc, PIB-ul creşte, ceea ce creează mai mult venit disponibil pentru consumator, iar companiile aeriene continuă să beneficieze. Asta este ceea ce vedem şi ceea ce vom continua să vedem”, a spus el.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.