Maşinile cu "emisii zero" sunt tot mai căutate şi pe piaţa românească, unde vânzările de autoturisme electrice şi hibride noi au crescut cu 89,7% în primele două luni din acest an, la 74 de unităţi, faţă de 39, câte s-au vândut în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor publicate pe site-ul Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Vânzările de autovehicule ecologice, raportate în intervalul ianuarie - februarie 2016, reprezintă echivalentul a 0,6% din totalul autovehiculelor noi comercializate la nivel naţional, procent mic însă comparativ cu tările vestice, care au programe speciale de creştere a numărului de maşini puţin poluante.
În România, primele subvenţii de înmatriculare pentru astfel de autoturisme au fost lansate anul trecut, în timp ce clienţii din ţările din Europa de Vest le pot accesa încă din 2011.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
În Olanda, de exemplu, cumpărătorii primesc subvenţii de la stat de peste 5.000 de euro. În Franţa, dacă dai o maşină obişnuită la Remat şi vrei să cumperi una electrică, primeşti 10.000 de euro reducere.
Şi statul roman a mărit, anul trecut, prima acordată la achiziţia de vechicule ecologice de la 12.000 de lei la 20.000 de lei, echivalentul a peste 4.400 de euro, dar această reducere se aplică doar pentru maşinile pur electrice prin programul Rabla.
În acelaşi timp, cei care cumpără maşini hibride vor beneficia de un ecotichet în valoare de 5.000 de lei, adică puţin peste 1.100 de euro.
România are o problemă şi la capitolul infrastructură pentru alimentarea maşinilor nepoluante.
”Sunt doar câteva zeci de staţii de încărcare în toată ţara, iar preţul acestor maşini este încă unul mare. O maşina electrică de clasă medie poate trece de 30.000 de euro, mult peste suma pe care românii ar fi dispuşi să o platească pentru un autoturism”, potrivit directorului de vânzări al Autovit.ro, Cristian Cojocaru.
În primăvara anului trecut, Administraţia Fondului de Mediu a anunţat că are de gând să susţină financiar instalarea a 10.000 de prize pentru încărcarea acestor maşini.
Marele avantaj al maşinii electrice îl reprezintă consumul. 100 de kilometri costă cât o cartelă de două călătorii la metrou, adică 5 lei, în timp ce la un automobil pe benzina, costul este de opt ori mai mult.
Anul trecut, în România s-au vândut 495 de autoturisme noi hibride sau electrice 100%, mai mult decât dublu (110%) comparativ cu 2014, când au fost vândute 236 de unităţi, arată datele APIA.
România rămâne însă tot pe ultimele locuri în ceea ce priveşte achiziţia de autovehicule prietenoase cu mediul înconjurător, campionii Uniunii Europene la vânzările de astfel de maşini fiind Marea Britanie, Germania şi Franţa, cu peste 12.000 de unităţi vândute anual.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...