Corpul de control al premierului a descoperit o serie de nereguli la Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB), care administrează cele două aeroporturi ale Capitalei, printre care lipsa investiţiilor, falsuri în înscrisuri şi remunerări ilegale, potrivit documentelor publicate de site-ul aviation-headlines.ro.
Controlul a avut loc la sediul CNAB din Otopeni, iar perioada verificată a fost 1 ianuarie 2013 – 15 octombrie 2017, potrivit documentelor publicate. Raportul a fost finalizat în 20 octombrie 2017.
Una dintre neregulile descoperite este cea legată de neactualizarea actului constitutiv al CNAB în conformitate cu Ordonanţa de Urgenţă din 2011 privind guvernanţa corporativă a companiilor publice. Astfel, deşi au fost introduse noi reguli privind administrarea companiilor cu capital integral sau majoritar de stat, ”Adunarea generală a acţionarilor CNAB SA nu a întreprins demersuri pentru actualizarea Actului constitutiv al companiei”, potrivit documentelor prezentate.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Totodată, din cei cinci membri numiţi în Consiliul de administraţie în data de 19 aprilie 2013, doar Radu Merica a fost nominalizat pe lista scurtă a candidaţilor recomandaţi de consultant, deşi toate numirile ar fi trebuit să fie făcute pe baza selecţiei efectuate de către un expert independent. În plus, la nivelul companiei nu există un regulament de organizare şi funcţionare a comitetelor consultative, aşa cum prevede legea, potrivit documentelor prezentate. Mai mult, la nivelul celor două comitete consultaive, nu au fost întocmite înscrisuri care să ateste activitatea desfăşurată.
Totodată, în perioada 19 aprilie 2013 – 29 mai 2014, cei patru administratori neexecutivi ai Consiliului de administraţie ai CNAB au încasat, în calitate de membri ai celor două comitete consultative, o sumă netă de 138.808 lei doar prin simpla calitate de membru, fără ca acordarea acestei remuneraţii să fie condiţionată de desfăşurarea unei activităţi şi fără a întocmi rapoarte periodice de activitate, potrivit documentelor prezentate. În plus, verificările au indicat acordarea membrilor consiliului de administraţie a unei remuneraţii cu 212.718 lei mai mari decât limita legală, în perioada 1 iulie 2013 – 31 mai 2014, sumă care poate constitui o posibilă pagubă, potrivit documentelor publicate. În aceeaşi perioadă, ar fi fost acordată directorului general Radu Liviu o remuneraţie mai mare cu 396.561 lei mai mare decât limita legală.
Totodată, în cadrul şedinţei Adunării generale ordinare a acţionarilor CNAB din 29 mai 2014, fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, şi-a asumat atât calitatea de preşedinte al şedinţei, cât şi cea de reprezentant al statului, deşi funcţia de membru al Guvernului era incompatibilă cu funcţia de preşedinte şi de reprezentant al statului, potrivit documentelor publicate.
Alte nereguli constatate în raport sunt cele legate de numirea lui Sorin Paul Stoicescu în funcţia de membru al Consiliului de administraţie al CNAB fără respectarea dispoziţiilor legale şi de stabilirea unei componente variabile a indemnizaţiei membrilor Consiliului de administraţie al CNAB, care şi-au desfăşurat activitatea în perioada 27 martie 2015 – 17 februarie 2016, cu încălcarea prevederilor legale.
Raportul a indicat probleme în ceea ce priveşte starea pistelor de decolare-aterizare. În perioada 2011-2016, au fost efectuate reparaţii curente, lucrări ce au fost realizate cu sincope. În cazul pistei de aterizare numărul 2 a aeroportului Henri Coandă, potrivit unei expertize tehnice elaborate în septembrie 2013, calificativul stării de degradare pentru tronsonul 1 (0 - 350 metri) a fost ”bun”, pentru tronsonul 2 (350 - 950 metri) a fost ”satisfăcător”, iar pentru tronsonul 3 (950 – 3.500 metri) a fost ”foarte bun”.
Potrivit raportelor de urmărire specială elaborate în perioada aprilie-iunie 2014, calificativele au fost semnificativ mai slabe: pentru tronsonul 1 a fost ”satisfăcător”, pentru tronsonul 2 a fost ”rău” şi pentru tronsonul 3 a fost ”bun”.
Potrivit unui raport tehnic realizat în perioada februarie-mai 2016, a rezultat că principalele defecţiuni ale pistei au fost ”caracterizate de modul de comportare al materialului de colmatare utilizat pentru amenajarea rosturilor transmise de către dalele de beton de ciment în stratul de rulare din Ralumac”. Astfel, în perioada cu temperaturi scăzute, materialul de colmatare s-a rigidizat şi a devenit casant, potrivit raportului.
Alte probleme semnalate au fost legate de modul în care au fost întocmite şi aprobate fişele colective de prezenţă ale unor angajaţi, care au figurat cu un anumit număr de ore lucrate, deşi aceştia au fost prezenţi mai puţine ore la serviciu, potrivit documentelor prezentate. Totodată, raportul arată probleme legate de prezenţa la unele cursuri de formare profesională care au avut loc în străinătate, susţinute financiar de CNAB, a unor persoane care nu erau calificate să participe la aceste cursuri.
Totodată, pentru unele programe de instruire au fost aprobate mai multe zile decât durata concretă a programului respectiv. Raportul Corpului de control a indicat probleme în ceea ce priveşte prelungirea duratei de funcţionare a companiei Bucharest International Cargo Center (BICC), specializată pe servicii de transport şi depozitare a mărfurilor. În plus, documentele indică probleme în ceea ce priveşte recepţia unui utilaj de deszăpezire marca Schmidt în locul utilajului marca Zaugg, ce a făcut obiectul unui contract de furnizare.
Totodată, raportul a arătat probleme în ceea ce priveşte demersurile întreprinse de CNAB pentru majorarea capitalului social al companiei cu valoarea terenurilor care au aparţinut fostei Societăţi Naţionale ”Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa”. Până la ora redactării acestui articol, CNAB nu a transmis o reacţie oficială legată de publicarea acestui raport.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.