Un procent de 70% din companiile din România declarau în 2019 că se aşteaptă la o creştere a vânzărilor, dar în 2021 doar 25% mai spun acest lucru, iar procentul celor care se aşteaptă ca volumul vânzărilor să scadă în acest an este de aproape trei ori mai mare decât cel din 2019, potrivit raportului realizat de compania de recrutare Randstad România, care mai arată că peste 40% dintre angajatori consideră incertitudinea economică din ţară o ameninţare majoră pentru afacerea lor.
"Dacă, în 2019, 70% din companiile din România declarau că se aşteaptă la o creştere a vânzărilor, în 2021 doar 25% spun acest lucru, iar procentul celor care se aşteaptă ca volumul vânzărilor să scadă în acest an este de aproape trei ori mai mare decât cel din 2019. Peste 40% consideră incertitudinea economică din ţară o ameninţare majoră pentru afacerea lor. Pierderea cifrei de afaceri şi a volumului vânzărilor, recrutarea de personal şi posibilele modificări ale reglementărilor în cadrul industriei reprezintă factori de îngrijorare pentru mai mult de un sfert dintre respondenţi. Numai 4% afirmă că, în aceste vremuri dificile, se tem de riscul de faliment, iar 2% sunt îngrijoraţi de faptul că nu pot onora plăţile la timp", reiese din raport.
Ca măsură de redresare a afacerii, 43% din companii au pus în aplicare un plan de restructurare temporară, deja încheiat, tot personalul fiind la acest moment angajat. Pentru a limita răspândirea virusului, mai mult de jumătate dintre organizaţiile participante au suspendat toate călătoriile neesenţiale legate de muncă.
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro - Orașul meu - Acasă și la birou
Aproape 60% din companiile din România consideră că, în cursul anului 2021, se vor redresa la nivelul la care se aflau înaintea pandemiei, în vreme ce 46% spun că nu sunt afectate de criză şi funcţionează normal, conform raportului Randstad România HR Trends 2021.
Comparativ cu anul 2019, respondenţii sunt mai optimişti în ceea ce priveşte capacitatea companiei lor de a atrage talente. Mai mult de o treime notează cu 8 din 10 această capacitate şi chiar 5% o evaluează la 10, punctajul maxim. Principalele trei elemente cheie pentru atragerea talentelor de top rămân aceleaşi faţă de 2019, cu o dinamică interesantă. Pachetul salarial competitiv rămâne element decisiv, cu o scădere însă în pondere, de la 77% la 67%. Securitatea ridicată a locului de muncă a crescut de la 47%, la 59%, iar existenţa unui plan de carieră, de la 34%, la 45%.
Interviurile online sunt cea mai comună practică de recrutare în 2021. În ce priveşte sursele de recrutare a talentelor, recomandările rămân preferate, iar surpriza vine din partea reţelelor sociale, care au scăzut cu mai mult de jumătate ca instrument utilizat în recrutare - de la 45% în 2019, la 21% în 2021. Lipsa de experienţă a candidaţilor în industria în care activează, lipsa calificării necesare şi a competenţelor soft sunt cele mai frecvente bariere din timpul procesului de recrutare.
Aproximativ 84% dintre respondenţi se aşteaptă să continue măsurile pentru a susţine munca la domiciliu, odată ce criza se va încheia. Majoritatea companiilor intervievate consideră că lucrul de acasă este şi va rămâne o soluţie viabilă chiar şi post-pandemie, iar 71% dintre acestea intenţionează să implementeze modele hibride, de lucru la distanţă şi la birou.
“Se pare că pandemia nu a avut o mare influenţă asupra salariilor pe care companiile intenţionează să le ofere în 2021, 15% dintre respondenţi declarând că le vor creşte cu un procent mai mare decât inflaţia. 60% dintre respondenţi raportează că salariile oferite de companiile lor nu s-au schimbat în timpul pandemiei de coronavirus, în timp ce o treime arată că acestea au crescut. Un procent mic, de 4% dintre participanţi, a raportat reduceri salariale începând cu luna martie 2020, iar pentru acest an doar 1% se aşteaptă la acest lucru”, se arată în raport.
Ca provocări, un număr tot mai mare de companii consideră că le va fi mai dificil decât în trecut să obţină creşterea performanţei şi a productivităţii şi să creeze un mediu de lucru flexibil. Menţinerea celor mai buni performeri, atragerea talentelor pentru următoarea etapă de creştere şi dezvoltarea liderilor talentaţi sunt o provocare pentru o proporţie mai mare de respondenţi decât în 2019.
Deşi cele mai multe companii nu pot vorbi despre creşterea economică în viitorul apropiat, aproape jumătate dintre acestea vor începe să angajeze din nou în următoarele 6 luni, iar aproximativ o treime intenţionează să menţină numărul de angajaţi la acelaşi nivel până când economia şi afacerile vor creşte. 13% vor aplica măsuri pentru a reduce pierderile, menţinând în acelaşi timp numărul de angajaţi, şi doar 4% dintre companiile participante la studiul Randstad România HR Trends 2021 intenţionează să facă reduceri de personal. Puţin peste 5% au în vedere, în următoarea jumătate de an, soluţii de outsourcing / subcontractare.
Principalele motive pentru care se vor face angajări în acest an sunt rata de migrare a personalului (55%) şi extinderea companiei (44%). IT/tehnologie, vânzări şi producţie reprezintă primele trei departamente unde se vor face angajări în 2021.
Raportul a fost realizat de compania de recrutare Randstad România, pe baza unui sondaj desfăşurat în perioada februarie-martie 2021, la care au răspuns factori de decizie şi directori de resurse umane din diverse industrii din ţara noastră. Raportul prezintă datele colectate de la un număr de 201 de companii din România, care activează în diverse industrii, din care 65% sunt multinaţionale, 25% sunt naţionale, iar 11% locale. Organizaţiile care angajează peste 500 de persoane reprezintă 32% din eşantion. Mai mult de jumătate dintre respondenţi lucrează în departamentul de resurse umane şi majoritatea au un rol decizional sau consultativ.
Randstad este o companie fondată în 1960 şi are sediul central în Diemen, Olanda. Compania este specializată soluţii în domeniul serviciilor flexibile de muncă şi resurse umane. Randstad este prezentă în România sub forma a două sucursale, în Bucureşti şi în Slatina, judeţul Olt.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.