Valoarea de piaţă a celor mai mari 100 de companii listate la nivel global a scăzut cu 15%, însemnând 3,9 trilioane dolari, în primul trimestru al anului, ca urmare a pandemiei Covid-19, după un avans de 20% în perioada martie - decembrie 2019, potrivit datelor publicate miercuri de PwC, care arată că cele mai afectate sunt companiile care activează în sectorul petrol şi gaze.
”Valoarea de piaţă a celor mai mari 100 de companii listate la nivel global a scãzut cu 15%, însemnând 3,9 trilioane dolari, în primul trimestru al anului, ca urmare a pandemiei COVID-19, după un avans de 20% în perioada martie - decembrie 2019”, potrivit clasamentului global realizat de PwC.
Cele mai afectate sunt companiile care activează în sectorul petrol şi gaze.
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro - Orașul meu - Acasă și la birou
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Ca urmare a acestei evoluţii, în perioada 31 martie 2019 - 31 martie 2020, pentru care este realizat clasamentul, valoarea de piaţă a celor mai mari 100 de companii listate din lume a atins 21,5 trilioane dolari, în creştere cu 2% faţã de perioada corespunzãtoare anterioarã.
”În mod cert, aceastã crizã medicalã a condus la o scãdere pe termen scurt a performanţei şi a valorii de piaţã a multor companii, care riscã sã aibã un efect negativ şi pe termen mediu şi lung. În primele trei luni din acest an, piaţa pare şi-a ales câştigãtorii şi perdanţii la nivel de sectoare. Deşi vedem pierderi pe toatã linia, impactul negativ a fost evident mai puternic pentru industria financiarã şi cea de petrol şi gaze. Se observã cã investitorii sunt mai prudenţi faţã de evaluãrile cu risc ridicat şi se concentreazã asupra companiilor care genereazã profit şi numerar”, a declarat Dinu Bumbăcea, partener şi lider consultanţă pentru afaceri, PwC România.
Energia şi sectorul financiar, cele mai mari scăderi
În primele trei luni ale anului 2020, toate sectoarele au avut scăderi. Cel mai afectat a fost cel de petrol şi gaze, cu scădere de 37%, urmat de cel financiar cu 23%, spun analiştii.
Cele mai mici scãderi au fost înregistrate de companiile din sectorul de utilitãţi, de 1%, de cele de tehnologie, care au pierdut 11% din capitalizarea de piaţã, şi de firmele de servicii pentru consumatori, cu minus 6%. Evoluţia acestuia din urmã a fost sprijinit de creşterea cu 16% (23 miliarde de dolari) a Netflix, una dintre cele zece companii a cãror valoare de piaţã a crescut în perioada menţionatã.
Top 10 cele mai valoroase companii
Saudi Aramco s-a alãturat Top Global 100 în acest an dupã cel mai mare IPO din istorie derulat în decembrie 2019, intrând direct pe prima poziţie, pe care încã şi-o pãstreazã, cu o valoare de piaţã în martie 2020 de 1,6 trilioane dolari. Saudi Aramco a depãşit, astfel liderul de anul anul trecut, Microsoft care, acum, este pe a doua poziţie, urmatã de Apple.
”Ca urmare a evoluţiei rapide a pandemiei globale, bursele cheie globale au suferit în martie cea mai durã cãdere a tranzacţiilor intraday de la criza financiarã globalã din 2008. În aceeaşi lunã, volatilitatea pieţei a atins cele mai ridicate niveluri de la criza financiarã globalã, datoritã impactului fãrã precedent al Covid-19. Aceasta a provocat distorsiuni semnificative pe piaţã într-o perioadã scurtã, iar efectele se vãd în continuare”, afirmă Sorin Petre, partener PwC România.
Chiar şi cu perturbarea Covid-19, capitalizarea bursierã a Microsoft şi Apple se ridicã la peste un trilion de dolari în martie 2020. Evoluţia Amazon, plasatã pe locul patru, a fost susţinutã de creşterea cererii creatã de restricţiile instituite de pandemie.
Top 10 mondial, format preponderent de companiile de tehnologie şi comerţ electronic, este completat de Alphabet, Alibaba, Facebook, Tencent, Berkshire şi Johnson&Johnson.
Chiar şi cu impactul Covid-19, Tesla a avut cea mai mare creştere a capitalizãrii în perioada ianuarie-martie 2020, de 28%, la polul opus situându-se Citigroup, cu o scãdere de 49%.
Pentru al şaselea an consecutiv, SUA se aflã pe primul loc, având mai mult de jumãtate (57) dintre companii în clasament, urmate de Europa, cu 21 de companii, şi China şi regiunile sale, cu 12 companii.
Pe regiuni, companiile europene din Top 100 global au experimentat cea mai semnificativã reducere în primul trimestru din 2020, de 25% (956 miliarde dolari). Capitalizarea de piaţã a companiilor americane din clasament a scãzut cu 14% (2,2 trilioane dolari), iar cea a firmelor din China cu 11%. Brazilia, Australia şi Africa de Sud nu mai figureazã în clasament, dupã ieşirea Petrobras, BHP şi Naspers.
Valoarea unicornilor, în creştere
În ceea ce priveşte unicornii, valoarea primelor 100 de companii de acest tip, listate la bursã, a crescut cu 5% pânã la 853 miliarde dolari în perioada 31 martie 2019 - 31 martie 2020.
”Perspectivele pentru unicorni rãmân pozitive pe termen mediu. Unele companii listate au înregistrat o creştere a cererii pe fondul Covid-19, ceea ce s-a tradus în creşterea capitalizãrii bursiere. Este vorba despre sectoare precum tehnologie sau sãnãtate, unde unicornii sunt bine reprezentaţi. Prin definiţie unicornii sunt perturbatori, fie prin intermediul unei noi tehnologii sau prin valorificarea unor schimbãri de tendinţe ale consumatorilor sau ale societãţii. Astfel pot exista oportunitãţi de creştere dacã Covid-19 accelereazã aceste schimbãri”, a arãtat Ileana Guţu, senior manager PwC Romania.
În mod similar Top Global 100, SUA dominã Top 100 unicorni, reprezentând jumãtate din listã în ceea ce priveşte numãrul de companii şi valoarea, China ocupã locul doi cu 26 şi Europa poziţia trei, cu 10 companii din care şase din Marea Britanie şi trei din Germania.
Clasamentul cuprinde primele 100 de companii la nivel mondial în funcţie de valoarea de piaţã în perioada 31 martie 2019 şi 31 martie 2020.
PwC este o reţea de firme prezentã în 157 de ţãri cu mai mult de 276.000 de profesionişti ce oferã servicii în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.